Senaste nytt

Inget priobagage som Eurobonus Diamond när man reser med SAS?

agehall

Medlem
För min del har det oftast fungerat, men jag reser ju mest på helger och de har kanske helgpersonal då som inte lärt sig från den gamla skolan om hur prio bagage ska hanteras på SAS.
Mina två senaste erfarenheter av priobagage:

* Väskan kommer som tredje väska på bandet i LAX ungefär samtidigt som vi kommer genom immigration. (Ingen kö - tog kanske 15 minuter från stol till bagageband)
* Väskan kommer bland de sista på ARN. Vi får vänta ca 15 minuter efter ha passerat igenom passkontroll som var långt ifrån jättesnabb.

Det omvända hade inte alls varit förvånande då LAX är en enorm flygplats jämfört med ARN, men denna situation är oacceptabel.
 

Canadien

Medlem
Beror det inte till stor del på avgångsflygplatsen också? Hur de packar (separerar) priobagaget? Kan det vara så att Arlanda är duktiga på att packa det rätt så att det fungerar bra när man kommer fram utomlands, men sämre på att packa ur och lägga upp det först på bandet här hemma?
 

palmen

Moderator
Mina två senaste erfarenheter av priobagage:

* Väskan kommer som tredje väska på bandet i LAX ungefär samtidigt som vi kommer genom immigration. (Ingen kö - tog kanske 15 minuter från stol till bagageband)
* Väskan kommer bland de sista på ARN. Vi får vänta ca 15 minuter efter ha passerat igenom passkontroll som var långt ifrån jättesnabb.

Det omvända hade inte alls varit förvånande då LAX är en enorm flygplats jämfört med ARN, men denna situation är oacceptabel.
Senaste året har jag bara varit med om att mitt bagage kommit bland de sista 1 eller 2 ggr på Arlanda (nästan alltid med SAS).
Absolut bäst service var det senast med HON-tagg, då kom väskorna ut och sen stannade bandet och inget annat kom ut innan jag hunnit gå där ifrån.
 

Mediana

Medlem
Beror det inte till stor del på avgångsflygplatsen också? Hur de packar (separerar) priobagaget? Kan det vara så att Arlanda är duktiga på att packa det rätt så att det fungerar bra när man kommer fram utomlands, men sämre på att packa ur och lägga upp det först på bandet här hemma?

Hade en arbetskollega vars sambo arbetade som lastare för SAS. Han hävdade benhårt att om prio kom sent på bandet så berodde det på hur planet var lastat vid avreseorten och absolut inget annat. Jag tvivlade starkt. Oavsett prio eller ej så tar det ju vansinnigt lång tid för att bagaget att komma på Arlanda. Norwegian är iofs ännu sämre men de har annan ground service och jag håller dem inte till samma standard.
 

fcx

Medlem
Beror det inte till stor del på avgångsflygplatsen också? Hur de packar (separerar) priobagaget? Kan det vara så att Arlanda är duktiga på att packa det rätt så att det fungerar bra när man kommer fram utomlands, men sämre på att packa ur och lägga upp det först på bandet här hemma?

SAS brukar skylla på detta. Konstigt dock att alla flygplatser i hela världen, förutom Arlanda, skulle lasta planen fel...
 

intuition

Medlem
Ajajaj, de måste ha missat att ställa av din väska vid sidan av då så att den gick ut på bandet av misstag. För de gör verkligen inte ett bra jobb normalt sett.
Där ser man klass-skillnaden mellan ARN och CPH. På kastrup skulle de aldrig någonsin glömma att ställa Prio-väskorna till sidan...

Förutom när de har förlängd kaffe-paus (a.k.a. olovliga stridsåtgärder) förstås. Då hanteras alla väskor som prio-baggage och lämnas alltså kvar på vagnarna en halvtimme extra.
 

011430121

Medlem
För min del har det oftast fungerat, men jag reser ju mest på helger och de har kanske helgpersonal då som inte lärt sig från den gamla skolan om hur prio bagage ska hanteras på SAS.
Fungerar mycket bättre nu än för något år sedan.
Det är många fler ankomster med A320 på Arlanda numera, var det inte någon lastare som här på BC som skrev för några år sedan, att man fick lossa 737 or i en speciell ordning, för att de kunde ”tippa” om man tömde lastluckan med priobagaget först.
 

Canadien

Medlem
Åkte hem från Bryssel igår och blev vid checkin informerad om att man inte längre har rätt till prio-bagage som EBD.

Känns helt klart som en missuppfattning av personalen i Bryssel. Chefen därnere får ett meddelande om att EBG/D inte får bagage i Go Light, sedan förmedlas infon några steg muntligen och kommer ut som en helt annan instruktion till Check-in-personalen.

Vi hade nog sett många fler rapporter om detta införts generellt för en vecka sedan. Inget svar från diamantsupporten än? De brukar ju vara snabba.
 
  • Gilla
Reactions: MWi

hg1980

Medlem
På Landvetter fungerar prio bagage allt som oftast. Iofs flyger jag oftare Lufthansa än SAS till Landvetter, men det är ju SAS som har ground service för Lufthansa, så borde inte göra någon skillnad.
 
Toppen