Senaste nytt

Inget gratis bagage för statuskunder i Go Light

Fredrik

Medlem
Kan inte hitta en egen tråd om det någonstans men norska/danska FinalCall skriver idag att inte heller statusmedlemmar kommer att få ta med sig incheckat bagage med Go Light-biljetter från maj i år.

Fra 7. maj 2018 er det slut med denne ekstra fordel for statusmedlemmer i EuroBonus eller Star Alliance Gold-medlemmer når de rejser på en Go Light billet med SAS. Det skriver SAS som information til rejsebureauer og agenter.

Slut med gratis bagage på Go Light billetter for statusmedlemmer i EuroBonus - FinalCall.travel Danmark

Lyckligtvis finns inte Go Light Youth på longhaul ännu :)

Med det sagt, inte direkt oväntat beslut. De flesta andra bolag kör redan med samma direktiv.

Om det stämmer så är det tråkigt men föga oväntat. Man skulle ju kunna hoppas på lite rabatt för statusmedlemmar för att visa att lojalitet trots allt betyder något för SAS...

Vänta nu. Det här är en ganska meningsfull försämring som man inte informerar om på något vis. Som silver var det ju dessutom mer eller mindre den enda meningsfulla förmånen.

Jag har några Go Light bokade inom europa till sommaren, bokade just under förutsättningen att vi skulle kunna ha med oss väskor ändå. Undrar vad som händer med dem? Och jag undrar om jag kan hävda rätt att bryta avtalet när SAS ändrar villkoren i efterhand?

Vänta nu. Det här är en ganska meningsfull försämring som man inte informerar om på något vis. Som silver var det ju dessutom mer eller mindre den enda meningsfulla förmånen.

Jag har några Go Light bokade inom europa till sommaren, bokade just under förutsättningen att vi skulle kunna ha med oss väskor ändå. Undrar vad som händer med dem? Och jag undrar om jag kan hävda rätt att bryta avtalet när SAS ändrar villkoren i efterhand?

Det står i artikeln att de som redan har bokat får ta med sig väskor enligt de regler som gällde när de bokade. Det bör alltså inte vara någon fara för er.

Som jag tolkade det får man ha väskorna fortfarande om man har bokat innan 25/1, men alla bokningar därefter kommer inte att ha bagage för statuskunder.

En rabatt på första väskan hade varit klockrent, säg 75% för EBD, 50% för EBG och 25% för EBS.

Det står ju i texten att de som köpt biljett före 25JAN2018 har fortfarande kvar förmånen även om resan sker efter 07MAJ2018. Så boka era Light-biljetter idag - i morgon är det försent (om man vill ha baggage som statusmedlem)...

Läs alltihop

Sk%C3%A6rmbillede-2018-01-23-kl.-21.53.01.png

Toppen