Senaste nytt

Inga SAS A350 i luften?

Stefan Klee

Ny medlem
Är det någon som vet varför SAS sedan några veckor till baka inte längre flyger med någon (eller merparten) av sina A350?
På sträckan CPH - LAX t.ex. flög SAS dess för innan uteslutande A350…

De flyger med dom, men flera har grått tillbaka till leasing bolag och någon har kommit tillbaka.

När du skrev detta inlägg flög tex SE-RSE till Bangkok.

Tokyo, Bangkok och Shanghai går med A350, även om de inte flyger varje dag.
USA verkar mest köras med A330 och 321.

SAS nyttjar nog flottan där det är mest ekonomiskt fördelaktigt samt att range krävs för Asien med tanke på rodande omständigheter i världen.

Tack för svar palmen.
Jag har också noterat att de nu flyger med sina A350 österut (BKK, PVG och NRT)
När jag kollade på Flightradar24 kanske de stod på marken med ADS-B avslagna.

När jag kollade bränsleförbrukningen (Per pax o km) så är A330-300 23% bränsletörstigare än A350 (2.93 l/100 km vs 2,39 l/100 km) det är lite därför som jag är förvånad att de inte flyger mer just nu med sina fn 4 st? A350…

Tack för svar palmen.

När jag kollade bränsleförbrukningen (Per pax o km) så är A330-300 23% bränsletörstigare än A350 (2.93 l/100 km vs 2,39 l/100 km) det är lite därför som jag är förvånad att de inte flyger mer just nu med sina fn 4 st? A350…
3 för tillfället (RSD, RSE, RSF). Det sägs att RSC ska vara på väg tillbaka in i flottan inom kort.

Tack för svar palmen.

Den siffran förutsätter att planet är fullt. A350 har betydligt fler säten så den skillnaden äter upp en hel del av skillnaden om det inte är fullt.

Det har säkert också att göra med hur olika leasing avtal och sådant ser ut som också påverkar kostnaden ordentligt.

Tack för svaren.
Aha - så SE-RSC är i dagsläget inte trafik för SAS…
Det var intressant att studera hur de olika långlinjerna är planerade med avseende på flygplanstyp månadsvis. Jag tänker att SAS måste veta vilken typ av flygplan de planerar att använda ett bra tag (många månader) i förväg. Detta eftersom man tillhandahåller möjlighet att boka ett speciellt säte och ta betalt för detta.

Tack för svaren.
Aha - så SE-RSC är i dagsläget inte trafik för SAS…
Det var intressant att studera hur de olika långlinjerna är planerade med avseende på flygplanstyp månadsvis. Jag tänker att SAS måste veta vilken typ av flygplan de planerar att använda ett bra tag (många månader) i förväg. Detta eftersom man tillhandahåller möjlighet att boka ett speciellt säte och ta betalt för detta.
De har all rätt att ändra om de vill, vilket sker ofta inom Europa. A319 kan bli A320 och A321 för att flygas av CRJ till slut.
Inte lika vanligt på longhaul av förklarliga skäl, men det händerna då och då.

Toppen