Senaste nytt

Ingår frukost hos Radisson?

Ja Radisson är ett bra program men utan frukosten tjänar jag mycket pengar på att välja konkurrenten som dessutom oftast ligger lite lägre i pris också, @maswan samt alltid ger mig suite på två av stammis hotellen och också fler frinätter. Visserligen begränsat till Skandinavien men passar bra till ett mindre bolag jag har här, så använder givetvis frinätterna till denna business.

Jag ska göra ett försök att matcha sen då jag fått SAS Diamond eller NCC Platinum mot RRC Plat. Aldrig haft den statusen och hade varit intressant att prova ett år. Får du ofta mer än en kategori uppgrade också @jerixon med statusen?

Fler frinätter än en gratis natt per 2 nätter bott?
Då får du delge....
Enda anledninge att jag bor på Radisson i Norden är att det regnar in poäng.
Sedan bor jag mig iof till Hilton Diamon och Marriot Platinum också :)

Ja Radisson är ett bra program men utan frukosten tjänar jag mycket pengar på att välja konkurrenten som dessutom oftast ligger lite lägre i pris också, @maswan samt alltid ger mig suite på två av stammis hotellen och också fler frinätter.

Jag ska göra ett försök att matcha sen då jag fått SAS Diamond eller NCC Platinum mot RRC Plat. Aldrig haft den statusen och hade varit intressant att prova ett år. Får du ofta mer än en kategori uppgrade också @jerixon med statusen?

• Gilla
Reactions: M.K
Blir nog allt vanligare att frukost inte ingår oavsett kedja (Accor har det väl inte i Norden heller?), två anledningar jag kan tänka mig spontant är fler utländska turister som inte förväntar sig det, men kanske ännu mer att folk överlag blir allt kräsnare med frukost, en del vill ha varma rätter, en del vanlig gammal kall fast nu med 5 sorters surdegsbröd, ekologisk med färska bär och "bowls", och sist men inte minst en rätt stor grupp som inte vill ha något alls.

+ att hotellen tjänar mycket pengar på att sälja frukost separat.

@jerixon Ett antal kampanjmånader per år 3x, vilket ger 3,7p/kr som GOLD. I Oktober får man vanligtvis 5,7p/kr. Tillkommer double points (60p) på MC i hela juli/december och ngn gång till vanligtvis plus andra tricks. ;) Lågt räknat 4p/kr i snitt då kedjan givetvis väljs mer också vid kampanjerna. 5k i spend=1 frinatt på många av deras bättre hotell.

Jag är alltså ganska nöjd med sista årets intjäning och har gått över mer och mer till kedjan hemmavid på sistone efter att ha lärt upp mig på programmet. Jag blir nog Plat denna period med mer statusbonus sen om jag inte plockar ut så många frinätter i år vilket är planen.

Edit. Bara fortsätt bo där med din (frukost) status då Radisson trots allt håller högre klass. Jag är absolut ingen Choice fantast. Ofta lite för mycket «discokänsla» :D

Last edited:
Mja,
Choice funkar inte att bo World Wide på poängen.
Med andra ord aldrig aktuellt för mig :)
4 poäng i snitt är ju endå ganska lite som jag säger.
Många gånger per år ger ett rum som jag betalar 2000kr för över 10k poäng på Radisson.

@jerixon Ett antal kampanjmånader per år 3x, vilket ger 3,7p/kr som GOLD. I Oktober får man vanligtvis 5,7p/kr. Tillkommer double points (60p) på MC i hela juli/december och ngn gång till vanligtvis plus andra tricks. ;) Lågt räknat 4p/kr i snitt då kedjan givetvis väljs mer också vid kampanjerna. 5k i spend=1 frinatt på många av deras bättre hotell.

Jag är alltså ganska nöjd med sista årets intjäning och har gått över mer och mer till kedjan hemmavid på sistone efter att ha lärt upp mig på programmet. Jag blir nog Plat denna period med mer statusbonus sen om jag inte plockar ut så många frinätter i år vilket är planen.

Dessutom räknar jag ej med kreditkort och sådant trams. Där vill ja ha EB poäng eller Membership Rewards =)

Edit. Bara fortsätt bo där med din (frukost) status då Radisson trots allt håller högre klass. Jag är absolut ingen Choice fantast. Ofta lite för mycket «discokänsla» :D

@jerixon Grym intjäning du har! Jag kommer oftast upp i drygt hälften bara. Du får köra en workshop över några finöl någon gång kanske :).

Jag kollade utdraget från min senaste stay. Ca 7k sek (frukostrate :rolleyes:, men fick uppgraderat rum plus late checkout trots fullbokat).

EA181150-4310-454A-95E7-B4F294D3773F.jpeg

Last edited:
Platinum bonus hjälper fint där, jämfört med guld. Tycker man får ha rätt dyr rate för att nå 10k, men 7-8 är vanligt i Sverige, och tex Danmark är ju dyrare = mer poäng.

Jag trodde först detta med frukosten bara gällde i Norden, men även i Baltikum verkar frukosten tas bort. Nu senast på Park Inn i Kaunas, ett av mina favorithotell. Här tas även gratis bilparkering bort samt priset för poänguttag har stigit från 9000 p för några år sedan, till sedan 15 000 p och nu 28 000 p (men priset för pengar har legat stilla).

Nyttjar jag Radisson rätt får jag 1 frinatt varanann natt jag bor på hotellet.
Det är rätt bra utdelning jämfört med OTA...
Kampanjer, Platinum bonus och mat på hotellet så springer det iväg fint varje vecka :)
Inte sällan jag får 15.000 Radisson poäng per stay eller mer under året och det innebär en frinatt i tex. Batam eller Florida eller liknande varmt och skönt ställe....
Alla tänker vi olika, men när det kommer till hotell är status prio för mig, och viktigare än på flygen!

Ja, det är ju bra utdelning, men tyvärr så får jag stå för mat och annat när jag reser själv så mat på hotellet blir hutlöst dyrt och kampanjerna matchar dåligt med mina behov och destinationer.

Så i snitt drar jag kanske in 4000-6000 poäng per vistelse, det blir en frinatt på tio vistelser typ (bara ett sån ruckel som Radisson i Malmö tar ut typ 44k). Och jag får guld på Radisson genom Platinum men har ju inget sätt att nå högre nivåer, och nu är frukosten borta, uppgraderingarna i princip borta i kombo med slitna rum och liknande så finns det ingen anledning att belöna hotellet genom att betala mer för att få förmånen att spela på uppgraderingslotteriet.

För en övernattning exempelvis ikväll är det billigare att boka via hotels inkl frukost) än via Radissons egen sida inklusive medlemsrabatt och då får jag även förmånen att betala extra för frukosten.

Nej, någon lojalitet belönas inte hos Radisson med mitt resemönster. Slet ihop guld hederligt tidigare men det är jag klar med.

Toppen