75% av resans kostnader, skall betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Når du inte det utan en massa om, och, men, samt oändliga förklaringar och piruetter och försäkringen är viktig för dig - då hade jag säkrat upp på annat sätt. Du kan ha tur och det går bra men det kan också bli att du står helt utan försäkring när olyckan väl har inträffat. Fråga dig själv, är det värt den risken? Är du sugen på det eventuella krånglet det innebär att försöka påvisa att försäkringen eventuellt skulle gälla?Hafermann skrev:gäller försäkringen?Klicka för att utvidga...
Hafermann skrev:Fråga till hyrbils-/försäkringsexpertisen.Om uppdragsgivare betalt flygresa och jag själv samtliga övriga kostnader (hotell, mat, hyrbil) med mitt Elitekort, gäller försäkringen?Flygkostnaden är definitivt en större del än 25% av resan. Hur bedöms detta?Klicka för att utvidga...
Berglund skrev:75% avresans kostnader, skall betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Når du inte det utan en massa om, och, men, samt oändliga förklaringar och piruetter och försäkringen är viktig för dig - då hade jag säkrat upp på annat sätt. Du kan ha tur och det går bra men det kan också bli att du står helt utan försäkring när olyckan väl har inträffat. Fråga dig själv, är det värt den risken? Är du sugen på det eventuella krånglet det innebär att försöka påvisa att försäkringen eventuellt skulle gälla?Klicka för att utvidga...
Piruettter? Tycker att det finns en enda väldigt tydlig frågeställning.Berglund skrev:75% avresans kostnader, skall betalas med kortet för att försäkringen ska gälla. Når du inte det utan en massa om, och, men, samt oändliga förklaringar och piruetter och försäkringen är viktig för dig - då hade jag säkrat upp på annat sätt. Du kan ha tur och det går bra men det kan också bli att du står helt utan försäkring när olyckan väl har inträffat. Fråga dig själv, är det värt den risken? Är du sugen på det eventuella krånglet det innebär att försöka påvisa att försäkringen eventuellt skulle gälla?Klicka för att utvidga...
Matore skrev:Det finns en massa varianter med hur man betalar, ibland bor man hemma hos någon, ibland är det poängbetalt etc.Jag har varit i kontakt med AXA flera gånger och frågat olika medarbetare och får ungefär samma svar: har du betalt 75% av kostnader som uppstått för DIG så gäller försäkringen. Att du blir bjuden på en flygresa verkar inte räknas som kostnad i deras ögon. Så med det resonemanget och vad jag utläser av vad du ska betala så har ju du i princip betalt 100% av dina kostnader. Ring AXA du med och ställ den hypotetiska frågan. Intressant att se om du får samma svar.Klicka för att utvidga...
Stämmer!adhoc76 skrev:Och... tror att det kommenterats på annat håll i en annan tråd, men visst är det så att det det inte spelar någon roll om flygbiljetterna är en award? 75% räknas på vad som faktiskt betalts?Edit:@Matorehade flera exempel - önskar bara att det blir övertydligt utklarat.Klicka för att utvidga...
Då behöver du ha en förbokad övernattning i Danmark. Se försäkringsvillkoren överst sida 4.Robban1616 skrev:Vet ni hur det räknas om inget flyg är inblandat? Om jag t ex hyr en bil i min hemstad och tar båten till Danmark...Klicka för att utvidga...
Robban1616 skrev:Vet ni hur det räknas om inget flyg är inblandat? Om jag t ex hyr en bil i min hemstad och tar båten till Danmark...Klicka för att utvidga...
JochenS skrev:Då behöver du ha en förbokad övernattning i Danmark. Se försäkringsvillkoren överst sida 4.Klicka för att utvidga...
Amex Elite försäkringsvillkor defintion skrev:Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den försäkrade är bosatt.Klicka för att utvidga...
Ah, så har jag inte tolkat texten tidigare. Men när jag läser den nu igen så inser jag att du har helt rätt. Krav på flyg/övernattning gäller ju endast inrikes.Tonton skrev:Nej - det måste man inte.Förutsatt att@Robban1616bor i Sverige, eller annat land utanför Danmark, så behövs ingen flygning.Klicka för att utvidga...
Det gäller ju att en viss procentandel ska betalas med Amex för att den ska gälla. I det räknas rimligen både kostnaden för bilen och hotellet. Så om du har riktigt dyr hyrbil eller billigt hotell...Robban1616 skrev:Tack för alla svar! Jag bor som sagt i Sverige och hyr ofta bil fredag till måndag. Snyggt att man även kan ha nytta av den i Sverige. Gissar att hotellet då också ska betalas med Amex? (Får skippa Nordic Choice kortet på hotellen då). Tack igen för bra och trevliga svar.Klicka för att utvidga...
Wallenberz skrev:Hej,Jag läste igenom tråden då jag snart ska boka hyrbil. En fråga uppstod dock vad gäller AMEX i stort. Är försäkringar kopplade till kortet eller anses det snarare vara kopplat till att jag har ett aktivt kort vid köpetillfället och skadetillfället. Person A har ett extrakort vid köpetillfället men ett "eget" kort och konto vid skadetillfället. Gäller försäkringen trots att extrakortet sagts upp?Klicka för att utvidga...