Senaste nytt

Hur/var bokar man stop-over till bra pris?

OlaBola

Medlem
Som titeln lyder undrar jag över hur man smidigast går till väga för att boka en resa med några dagars stop-over i en stad, i mitt fall på väg till Auckland.
Fick för mig att man bara väljer multi-city/open-jaw, men resultatet blir ett väldigt högt pris.

Exemplet jag har är med direktflyg
Köpenhamn-Tokyo-Auckland-Tokyo-Köpenhamn (datum: 10 dec, 12 dec, 3 jan, 4 jan)
Priset blir 73280 kr!
Detta är mer än summan av alla enkelresor, som visserligen fortfarande är högt, men ändå mindre än hälften: 34966 kr.
(Och två separata tur och retur, CPH-NRT + NRT-AKL, blir inte så oväntat billigare: 8055 kr + 8457 kr = 16512 kr)

Så vad är det egentligen man bokar med en open-jaw? Ingår det något mer än enkelresorna, såsom garantier för att man ska hinna med nästa flyg, eller nåt annat? Eller är det bara sökmotorerna (momondo och flygresor.se) som är dåliga?

Det jag egentligen försöker lösa är att ta mig till Auckland ungefär runt dessa datum, med endast en mellanlandning i någon kul stad, och stanna där några dagar (då vi kommer resa med en 2½-åring som nog inte pallar en massa mellanlandningar eller långa flygdagar)
Singapore leder just nu för ca 14000 kr ungefär kring nämnda datum. Tar gärna emot tips om bästa alternativen.
Jag känner att det är lätt att missa något när sökmotorerna inte beter sig som jag förväntar mig.

Svaret är: det beror på biljettreglerna och routingreglerna.
Vissa priser tillåter stopover (fri eller mot avgift), vissa inte.
Varje fare (pris) har olika routingregler så man inte alltid får resa hur man önskar.

I ditt första exemplet, det blir IATA fare (så kallad normalbiljett) ifall SAS och Air New Zealand inte har sådana priser som tillåter den routing (och dessutom tillåter stopover i Tokyo).

Det blir ofta lättare och enklare att hitta biljetter som tillåter stopover i flygbolagets hubbar.
T ex Bangkok för THAI, Singapore för Singapore Airlines, Beijing för Air China osv

Det är därför du fick ett bra pris när du lägger en stopover i Singapore med Singapore Airlines.

Så vad är det egentligen man bokar med en open-jaw? Ingår det något mer än enkelresorna, såsom garantier för att man ska hinna med nästa flyg, eller nåt annat? Eller är det bara sökmotorerna (momondo och flygresor.se) som är dåliga?
Openjaw är när du inte reser hem från (eller till) samma stad och har inget med stopover att göra.

Om du bokar allt som en biljett är det två saker som främst skiljer mot om du bokar flera olika:
1) du kan få bagaget skickat hela vägen
2) du är garanterad att komma till din destination

Om du bokar tex ARN-HKG och HKG-AKL som två biljetter så kan du få problem om det är storm i HKG. Då kanske ditt flyg till HKG blir inställt eller försenat så att du missar ditt flyg HKG-AKL och i detta fall får du själv lösa det hela. Det kan bli en mycket dyr affär...

Tack för svaren.
Vet att det inte är samma som open-jaw, men det verkar som att i sökmotorerna så klumpas de ihop. Så, som Dr Miles antydde, går det bara att få bra pris på stop-overs om man bokar alla flighter med samma bolag?

Förstår dock fortfarande inte hur en multi-city-sökning kan ge högre pris än summan av respektive enkelresor. Vad 'straffas' man för när man gör en sån bokning?

Förstår dock fortfarande inte hur en multi-city-sökning kan ge högre pris än summan av respektive enkelresor. Vad 'straffas' man för när man gör en sån bokning?
Det korta svaret är biljettegler. Du förutsätts helt enkelt ha högre betalningsvilja för en sådan biljett, med den (förvisso begränsande) trygghet det innebär, i form av ombokning vid förseningar osv.

Tack för svaren.
Vet att det inte är samma som open-jaw, men det verkar som att i sökmotorerna så klumpas de ihop. Så, som Dr Miles antydde, går det bara att få bra pris på stop-overs om man bokar alla flighter med samma bolag?
Generellt ja. Men inte alltid.
T ex SAS biljett till Kina&Hong Kong tillåter ofta stopver i SAS destinationer i Kina&Hong Kong, och då kan man flyga med bl a Air China, China Eastern, Cathay Pacific, Cathay Dragon mellan de städerna.

För att kunna kombinera två eller flera priser "regelmässigt", krävs det att båda priser tillåter kombination med andra priser (så kallad End-on-End).
Normalt (det finns undantag så klart) går det inte att kombinera priser av två olika flygbolags fares och om man tvingar att göra det, blir det ofta IATA fare (läs: det blir svindyrt).

Toppen