Senaste nytt

Hur undviker man SAS go light?

ebama

Ny medlem
Som bekant är SAS go light djävulens påfund och bör undvikas till varje (nåja) pris. Problemet är att det är rätt svårt om det sitter en resebokningstjänst mellan. Jag har flera gånger bokats in på SAS go ut men SAS go light på tillbakavägen. Nu senast blev det go light åt båda hållen och jag förstår inte riktigt logiken i det.

Sätts sasbokningsklassen redan vid bokningstillfället eller blir jag nedgraderad för att jag inte checkar in bagage på utresan? Varför annars olika i de olika riktningarna?

Är det någon som har liknande problem och har en bra lösning? Ska man vara tvungen att börja resa med bagage för att kunna nå EBG? Utan att ha provat känns det som att det kanske skulle förmå vårt resebokningssystem att förstå att light är en dålig idé.

Inom Europa säljs biljetterna som 2 one ways, dvs du kan ha plus ut och go hem. Av samma anledning go/go light.

Enklast är att boka på sas egna sida för att undvika detta.

Är du tvingad att boka via resebyrå är det snarare resebyrån som är dålig och ska lösa detta.

Han bokar som texten säger genom resebyrå. Vilken använder din business? Kolla noga så finns det kanske en ruta att välja fare med bagage. Annars kan ett enkelt samtal till byrån lösa detta genom att använda detta som preferens i din profil.

Jag bokar också jobbrelaterade resor genom företagets upphandlade resebyrå. Beroende på Din status i bolaget finns det vanligen restriktioner på resor i F (bolagsledning) och C ( executives/alt. long hauls med jobbrelaterat i direkt anslutning ).

Light-fares är ju en utmärkt Momondo/LCC -fare för ett segment SAS inte nått tidigare men undviks enkelt om det ens behövs genom ett samtal med resebyrån. Möjligt trådstartaren börjat jobba i något litet företag där de har en ansvarig resebokare. TS inlägg tyder på det då jag aldrig sett light-fares ens som valbart alternativ. Han kan då oavsett enkelt snacka med vederbörande om behovet av flexibilitet gällande bagage. Problem solved.

Om det är fler poäng du är ute efter, så se till att även undvika vanliga Go i bokningsklass O på shorthaul, och T/O på longhaul. Dessa bokningsklasser ger i princip lika lite poäng som en Go Light biljett. Att undvika bokningsklass T & O kan vara lite svårare att motivera tyvärr :(

Mycket riktigt en påtvingad resebyrå genom företaget. Ingenstans hittills har light/inte-light exponerats i deras gränssnitt. Jag väljer economy där och får vad det blir. Nu fick jag precis reda på att vi byter resebyrå så det blir väl till att ha ett snack med dem.

Toppen