Senaste nytt

Hur undvika snökaos i Europa?

Jag fastnade i FRA två gånger förra vintern p g a snö. LH tog hand om det på ett bra sätt båda gångerna med hotell och ombokning till flyg följande dag. Tyvärr blir kön till servicedisken väldigt lång.

Utan att ens bli försenad har jag bytt plan i Helsingfors i många minusgrader, hård vind och kraftigt snöfall. Samtidigt var bland annat Frankfurt och Heathrow stängda pga några få centimeter snö.

Wien och Zürich borde väl också klara lite snö? Hur fungerar det i Bryssel?

Flyga via Mosvka med Aeroflot? :rolleyes: De vet i alla fall hur man hanterar snöväder.
Däremot vet de mindre om hur man hanterar IRROPPS på ett människovärdigt sätt...
Precis, det finns ju andra IRROPS än snöfall. Jag vet inte om jag är så sugen, men det faller ändå på att min biljett inte tillåter routing med Aeroflot.

Språkade med en mycket erfaren resenär för ett tag sedan som menade att Aeroflot och Finnair var de enda två flygbolagen (eller är det snarare flygplatserna?) man kunde lita på i snöstorm. Men för din del skall man väl undvika alla byten i norra USA och Europa. LAX till Rom eller kanske London, ovanligt med snö där. LAX till Miami och charter stol till Stockholm, Brrr?! Andra hållet måste ändå ta dubbla tiden, 12 h över Stilla havet och så nästan lika länge till till Stockholm.

Det finns ingen garantier någonstans, om man måste vara någonstans till ett visst datum så ta lite höjd i antalet dagar är mitt tips.

Jag ser inget problem med din nuvarande rutt. Tämligen övertygad att Lufthansa tar väl hand om dig om något skulle hända. Kom också ihåg att just mellan Nordamerika och Europa finns det en enorm fördel att åka med just Star Alliance JV då det finns otaliga möjliga kombinationer hem som blir använt vid IRROps, något jag har positiv erfarenhet med senaste par åren.

Jag har fastnat i ett antal snöstormar i USA i december, men allt har löst sig inom 24t. Råkade träffa perfekt både på ut/hemresa jul och nyår 1998-99 med en natt i Chicago på utresan och en natt på hemresan. Allt galant hanterat av SAS och United. Senast var den massive julstormen 2010 som förlamade hela östkusten i 48t. En härlig natt på Sheraton Cleveland Airport där vi drack öl med flight crew på CO(UA)69, och nästa morgon var vi på plats i soliga New York.

Allt löser sig, surfa lugnt.. Flygbolagen vill nämligen inte ha dig hängandes runt, men hem till julen :)
Intressant, åsikterna går isär här.
Star Alliance JV, antar att de i första hand routar med LH/LX/UA och i andra hand blandar in andra StarAlliance-medlemmar så som t ex SK?
Nog för att man är i goda händer, men det hur många händer har flygbolagen över till en EBG som tröskar i Y pga företagets resepolicy?

LAX till Rom lät intressant. Trodde dock att det var tvärt om, rom som sedermera blev lax. Eller du kanske menar fisk tillsammans med karibisk rusdryck? ;) Sorry, kunde inte låta bli...
Los Angeles till den Italienska huvudstaden Rom kanske inte är så dumt ändå, jag ska höra med resebyrån om routingreglerna tillåter detta. Flyger UA till Rom? London undviker jag helst. Även om det är ovanligt med snö där så blir det ett ännu värre kaos OM det nu skulle snöa.
Västlig routing kanske tar tid, men hellre det än att hänga på någon flygplats utan att tjäna några poäng...
Utan att ens bli försenad har jag bytt plan i Helsingfors i många minusgrader, hård vind och kraftigt snöfall. Samtidigt var bland annat Frankfurt och Heathrow stängda pga några få centimeter snö.

Wien och Zürich borde väl också klara lite snö? Hur fungerar det i Bryssel?

Många bra tips får jag. Åsikterna går isär om routing via EWR/ORD är att föredra.
Om jag står och väljer mellan LH/LX är ZRH bättre på att hantera snö än MUC/FRA?

LAX till Rom lät intressant. Trodde dock att det var tvärt om, rom som sedermera blev lax. Eller du kanske menar fisk tillsammans med karibisk rusdryck? ;) Sorry, kunde inte låta bli...
Los Angeles till den Italienska huvudstaden Rom kanske inte är så dumt ändå, jag ska höra med resebyrån om routingreglerna tillåter detta. Flyger UA till Rom? London undviker jag helst. Även om det är ovanligt med snö där så blir det ett ännu värre kaos OM det nu skulle snöa.

Är det inte i Rom som det bor ökända bagageätande monster i flygplatsens gångar och katakomber?

Jag är ledsen om jag låter lite som en surgubbe på morgonen, men tråden känns lite som "a storm in a teacup" (pun intended). Det finns bara att sätt att säkra upp sig: inte åka. Nu verkar inte det vara ett alternativ i detta fall :) men detta löser sig, och vi alla vet att Concorde gillar att skrämma upp barnen med spökhistorier ;)

Mitt tips är att INTE byta flyg i Chicago, New York, Boston eller Washington. På mer än 2 500 flygningar på 20 år har jag ALDRIG fastnat i Europa på grund av snö. Jag har fastnat i Glasgow då det blåste orkan, men aldrig behövt sova över i Frankfurt, Zurich eller även London på grund av vinter. Dock har alla mina utmaningar varit på den amerikanska östkusten, Denver eller Chicago.

Snöstorm i LA är rätt så ovanligt, så flyg från LAX till FRA, MUC, eller ZRH och detta kommer lösa sig. Jag skulle hellre vara på alla dessa 3 flygplatser i snöoväder än JFK/EWR, BOS, IAD eller ORD.

Ingen har föreslagit LAX-SFO-CPH-ARN. Är det tokigt? Då undviker du östkusten, flyger med SK och får fördelarna med EBG, hamnar nästan i Sverige vid landning och skulle det vara några snöproblem relativt lätt att ändå ta sig hem.

På mer än 2 500 flygningar på 20 år har jag ALDRIG fastnat i Europa på grund av snö.

OT: Imponerande! Det blir genomsnitt på 2,4 flygningar varje vecka. Vad har du för råd att ge - för jag antar att du inte är trött på att flyga? För egen del veckopendlade jag två år CPH-ARN och var mycket trött på resandet.

Jag är ledsen om jag låter lite som en surgubbe på morgonen, men tråden känns lite som "a storm in a teacup" (pun intended). Det finns bara att sätt att säkra upp sig: inte åka. Nu verkar inte det vara ett alternativ i detta fall :) men detta löser sig, och vi alla vet att Concorde gillar att skrämma upp barnen med spökhistorier ;)

Mitt tips är att INTE byta flyg i Chicago, New York, Boston eller Washington. På mer än 2 500 flygningar på 20 år har jag ALDRIG fastnat i Europa på grund av snö. Jag har fastnat i Glasgow då det blåste orkan, men aldrig behövt sova över i Frankfurt, Zurich eller även London på grund av vinter. Dock har alla mina utmaningar varit på den amerikanska östkusten, Denver eller Chicago.

Snöstorm i LA är rätt så ovanligt, så flyg från LAX till FRA, MUC, eller ZRH och detta kommer lösa sig. Jag skulle hellre vara på alla dessa 3 flygplatser i snöoväder än JFK/EWR, BOS, IAD eller ORD.
För all del. Men som jag skrev, jag försöker vara proaktiv och göra vad som är möjligt i nuläget. Finns det inget som är säkrare än något annat med hänsyn till potential för snöfall, flygbolagets nätverk och vilja att hjälpa till osv - ja då är väl det svaret på min ursprungliga fråga. :)
Det intressanta är att åsikterna går isär, kanske pga att många har olika erfarenheter när det går snett.
Du som Senator hos LH och kanske även resande i C eller F blir, av naturliga skäl, bättre omhändertagen än en resenär i Y med EBG.

Ingen har föreslagit LAX-SFO-CPH-ARN. Är det tokigt? Då undviker du östkusten, flyger med SK och får fördelarna med EBG, hamnar nästan i Sverige vid landning och skulle det vara några snöproblem relativt lätt att ändå ta sig hem.

Det är ett förslag att ta i beaktande. Det går väl fortfarande att åka X2000 från Köpenhamn om så skulle behövas.

Det är ett förslag att ta i beaktande. Det går väl fortfarande att åka X2000 från Köpenhamn om så skulle behövas.

Om det snöar såpass mycket att Arlanda och/eller Kastrup tvingas att faktiskt stänga, så har ju inte direkt X2000 något lysande trackrecord i motsvarande väder... Men vid långvarigt snökaos så är det ju inom räckhåll för hyrbil, om det finns någon kvar.

Toppen