Hur ska jag göra för att få lounge access?

wobbly_fool

New member
Hur löser ni andra lounge access? Har ett SAS MC och funderar på att skaffa SAS AmEx Premium efter ett års uppehåll. Men lounge access är något jag saknar och det svider att skaffa EC Platinum bara för att få PP.

Är bara EB Basic...

Innan när jag hade ”bara” lounge genom Eurobonus gold till Star alliance men flög Skyteam eller One World så skaffade jag handelsbanken platinum. Hade sänkt pris pga andra bankaffärer där. Så betalade 1500, i princip endast för PP. Räknade att jag skulle ha 10 lounge besök för att tycka det var bra värde.

Du kan ju alltid köpa fristående PP också.

Efter att ha skrivit detta inser jag det nog är fel tråd för att diskutera lounge access då tråden handlar (ska handla) specifikt om Amex SAS premium card.

Mods får gärna flytta inlägg.

Wobbly_Fool skrev:Hur löser ni andra lounge access? Har ett SAS MC och funderar på att skaffa SAS AmEx Premium efter ett års uppehåll. Men lounge access är något jag saknar och det svider att skaffa EC Platinum bara för att få PP.Är bara EB Basic...Klicka för att utvidga...

Wobbly_Fool skrev:Hur löser ni andra lounge access?Klicka för att utvidga...
Genom det något kontroversiella sättet att resa... det är ju inte direkt svårt att resa ihop status och lyckas man inte med det är det nog tveksamt om man verkligen behöver loungeaccess de få gånger man faktiskt reser.

agehall skrev:Genom det något kontroversiella sättet att resa... det är ju inte direkt svårt att resa ihop status och lyckas man inte med det är det nog tveksamt om man verkligen behöver loungeaccess de få gånger man faktiskt reser.Klicka för att utvidga...
Ett annat sätt, tänker jag, är ju att de få gånger man reser köpa en biljett som ger loungeaccess.

agehall skrev:Genom det något kontroversiella sättet att resa... det är ju inte direkt svårt att resa ihop status och lyckas man inte med det är det nog tveksamt om man verkligen behöver loungeaccess de få gånger man faktiskt reser.Klicka för att utvidga...
Tack men jag förstår också att jag kan resa mer för att nå upp till guld. Problemet är att jag inte alltid flyger med Star Alliance och oavsett hur ofta jag än flyger är det skönt att komma ifrån alla i mjukisbyxor gapandes med någon billig öl i handen på o’learys. Kanske är värt att alltid köra minst Plus eller betala för PP. Kör plus nu (åker hem om någon timme) och det är faktiskt ganska trevligt.

Wobbly_Fool skrev:Tack men jag förstår också att jag kan resa mer för att nå upp till guld. Problemet är att jag inte alltid flyger med Star Alliance och oavsett hur ofta jag än flyger är det skönt att komma ifrån alla i mjukisbyxor gapandes med någon billig öl i handen på o’learys. Kanske är värt att alltid köra minst Plus eller betala för PP. Kör plus nu (åker hem om någon timme) och det är faktiskt ganska trevligt.Klicka för att utvidga...
På SAS kan du väl köpa till loungeaccess till deras egna lounger trots att du flyger i Go?

Agö skrev:Ett annat sätt, tänker jag, är ju att de få gånger man reser köpa en biljett som ger loungeaccess.Klicka för att utvidga...
Men nu är du extremt kontroversiell...

Wobbly_Fool skrev:Tack men jag förstår också att jag kan resa mer för att nå upp till guld. Problemet är att jag inte alltid flyger med Star Alliance och oavsett hur ofta jag än flygerKlicka för att utvidga...

Vad är problemet? Flyg mer elller gör som @Agö föreslår. Inga problem att ha status i mer än en allians.

agehall skrev:Men nu är du extremt kontroversiell...Vad är problemet? Flyg mer elller gör som@Agöföreslår. Inga problem att ha status i mer än en allians.Klicka för att utvidga...
Ja jag ska göra som han föreslog. Anledningen till att jag frågade var att det kanske fanns bättre sätt.

Wobbly_Fool skrev:Anledningen till att jag frågade var att det kanske fanns bättre sätt.Klicka för att utvidga...

Bättre sätt??

Väldigt sällan finns det ”bättre sätt” än att omedelbart köpa det man vill ha eller behöver.

Att få något gratis men först behöva uppfylla kriterium 1, 2 och 3 blir ofta omständigare än att direkt köpa det som önskades i utgångsläget.

Berglund skrev:Bättre sätt??Väldigt sällan finns det ”bättre sätt” än att omedelbart köpa det man vill ha eller behöver.Att få något gratis men först behöva uppfylla kriterium 1, 2 och 3 blir ofta omständigare än att direkt köpa det som önskas.Klicka för att utvidga...
Det finns ju dock gratis sätt att skaffa ett Priority pass. Jag skaffade ett gratis Eurocard Platinum för 1½ år sedan ungefär där det ingick ett prioritypass.

Mer info om detta finns i följande tråd (gratis första året efter det kostar det).

Hur får man billigast ett Priority pass? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Länken till ansökan hittar man på denna sida om man scrollar ner en bit.

Mervärde, erbjudande till egenanställda | Cool Company

När jag inte har tillgång genom status eller flyger med annan alliance använder jag loungebuddy. Helt ok tjänst.

Ett annat alternativ för dig, om du inte reser mycket kan ju vara ett amex gold, som är gratis första året. Då får du ju ett Priority Pass med 4 gratis besök. Då har du ju ett år på dit att utvärdera om det täcker dina behov, eller om du behöver se över loungetillgång på annat sätt. Lycka till =)

Bra förslag! Stort tack.

Ska kika närmare på coolcompany men det lutar mer åt att alltid åka minst SAS plus... Det var faktiskt väldigt trevligt.

Kan nämna också att jag driver ett AB på heltid så om man kan skaffa någon form av företagskort där är det också en möjlighet.

Nanaki skrev:Skulle till Amex-loungen men fick ett nej AMEX Platinum med Eurobonus är inte samma sak som en "vanlig" AMEX Platinum. Och jag kommer inte in i SAS-loungen med SAS Matser Card pga oklar anledning. Ska man byta till vanligt Platinum troKlicka för att utvidga...

Man har väl aldrig kommit in i SAS loungen med Mastercard?

Ludvig Skalme skrev:Man har väl aldrig kommit in i SAS loungen med Mastercard?Klicka för att utvidga...
Jag som tänkte fel ovan. Scannade boardingpasset men kom inte in. Visade då korten men personalen var lite osäkra på vad som gällde. Jag är ju SAS Eurobonus Silver, men hade betalat för resan med mitt Amex-kort.

Nanaki skrev:Jag som tänkte fel ovan. Scannade boardingpasset men kom inte in. Visade då korten men personalen var lite osäkra på vad som gällde. Jag är ju SAS Eurobonus Silver, men hade betalat för resan med mitt Amex-kort.Klicka för att utvidga...

Du kommer inte in i loungen med Eurobonus Silver heller. Krävs guld eller högre. Spelar heller ingen roll vilket kort resan betalats med.

Ludvig Skalme skrev:Du kommer inte in i loungen med Eurobonus Silver heller. Krävs guld eller högre.Klicka för att utvidga...

palmen skrev:Helt riktigt, sas silver ger inte access till sas lounge.Klicka för att utvidga...
Njae, flyger man SAS från Norden får man tillgång till SAS lounge (ej SAS Gold Lounge) under perioden 23 december - 12 januari. Dessutom kör de just nu en kampanj att man får tillgång på lördagar också under perioden 24 augusti - 21 december. EuroBonus-medlemsnivåer | SAS

Budgetresenär skrev:Njae, flyger man SAS från Norden får man tillgång till SAS lounge (ej SAS Gold Lounge) under perioden 23 december - 12 januari. Dessutom kör de just nu en kampanj att man får tillgång på lördagar också under perioden 24 augusti - 21 december.EuroBonus-medlemsnivåer | SASKlicka för att utvidga...
Det finns absolut undantag till när man kommer in i loungen, men generellt så är det att flyga minst plus på sas eller business på andra bolag, eller att man är Star Alliance Gold.

Mig veterligen finns det inget kredit/betalkort som ger access till SAS lounger.

Back