Senaste nytt

Hur optimera upplevelsen av den första poängresan?

Migato

Medlem
Hej!

Imorgon åker jag och sambon på första bonusresan i business class. Stort tack till er på forumet som hjälpt med att hitta routings och fått en att fastna i poängträsket.

Givetvis vill man optimera (eller ska man bara slappna av?) upplevelsen och jag undrar om det är något som jag glömt.

Såhär ser vår flight ut:

ARN --> MUC --> PVG med Lufthansa och övernattning i Shanghai.

PVG --> SIN -->DPS med Singapore Airlines


Hem blir det

SIN --> FCO i business med Singapore
FCO --> VIE i economy med Austrian
VIE --> ARN i economy med Austrian.

Jag ska boka book the cook på Singaporeflighterna och spendera lite extra tid på Changis flygplats och såklart besöka loungerna (är jag bunden till Singapore/Lufthansa lounger? Antar att jag kan välja mellan flera från *A?).

Men är det något mer jag bör tänka på för att optimera? Har tittat igenom seatguru och valt platser på flygen (love seats på SQ).

Migato

PS. Visste inte var jag skulle posta detta, moderator får ta bort/flytta i sådana fall :).
 

palmen

Moderator
Jag säger bara NJUT!
Ni kommer aldrig göra er "första business" igen. Försök inte att optimera allt, risk för att det blir mer fokus på att optimera än att faktiskt njuta av upplevelsen.
Ett tips är ju att inte gå "all in" i loungen vad det gäller drickat, men däremot så bör ni inte gå på planet vrålhungriga heller då maten ombord ibland inte lever upp till vad man kan förvänta sig, även fast det är business.

Vad det gäller lounger i SIngapore så bör ni komma in i alla business-lounger där för star alliance, har ni guld inom star alliance komemr ni även in i de loungerna (har inte koll på vilken uppdelning som finns). Loungerna i Singapore är dock inget superspeciellt men fyller ett bra syfte, istället ksulle ni kunna titta på dne nya trädgården på Changi eller bara gå runt lite på flygplatsen, det är en av världens absolut bästa flygplatser och man kan ta sig runt mellan terminal 1-3 utan problem. Tänk på att säkerhetskontroll i Singapore görs i gaten så det är bra att vara där lite tidigar eså det inte blir stressigt, kan vara rätt långt att gå ibland.
 

Migato

Medlem
Jag säger bara NJUT!
Ni kommer aldrig göra er "första business" igen. Försök inte att optimera allt, risk för att det blir mer fokus på att optimera än att faktiskt njuta av upplevelsen.
Ett tips är ju att inte gå "all in" i loungen vad det gäller drickat, men däremot så bör ni inte gå på planet vrålhungriga heller då maten ombord ibland inte lever upp till vad man kan förvänta sig, även fast det är business.

Vad det gäller lounger i SIngapore så bör ni komma in i alla business-lounger där för star alliance, har ni guld inom star alliance komemr ni även in i de loungerna (har inte koll på vilken uppdelning som finns). Loungerna i Singapore är dock inget superspeciellt men fyller ett bra syfte, istället ksulle ni kunna titta på dne nya trädgården på Changi eller bara gå runt lite på flygplatsen, det är en av världens absolut bästa flygplatser och man kan ta sig runt mellan terminal 1-3 utan problem. Tänk på att säkerhetskontroll i Singapore görs i gaten så det är bra att vara där lite tidigar eså det inte blir stressigt, kan vara rätt långt att gå ibland.


Tack!
 

Tongen2

Medlem
Kul med er första business-resa!
Det finns ju fördelar och nackdelar att vara inne på diverse forum och läsa tips på resor, feta lounger och optimeringar av resa... :p Med det sagt så tänker jag att man kanske glömmer bort att njuta av själva resan för att man har fokus på alla feta lounger osv osv som man "måste" besöka.
Så precis som tipset innan, njut och trevlig resa! Men kom ihåg att det går säkerligen att byta lounge om den nuvarande inte faller i smaken ;)
 

Alf

Medlem
Jag har bara besökt Silver Kris lounge i Singapore och den tycker jag inte var så mycket att skriva om. Dåligt utbud av drycker och medioker mat och massor av folk, speciellt på kvällen när de flesta avgångar till Europa avgår. Jag skulle prövat någon annan *A lounge.
 
Toppen