Hur oberoende är Businessclass egentligen?

Med bakgrund av det som finns i den här tråden Hotel Spendido, autentisk glamour i Portofino | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor



Det är väl bättre att vi fortsätter i en ny tråd.



I tråden så handlar det alltså om 3 hotell recensioner som det först verkar som, vid närmare titt kan innehållet sägas vara av någon tvivelaktig karaktar.



För att citera @Jason BusinessClass



"Hei, BC har ingen vedtatt policy per dags dato om å opplyse nærmere hva rom / flights koster, om det er spanderat eller om vi betaler selv. Selv om det finnes flere medium som opplyser om dette, er det like normalt eller mer normalt å ikke gjøre det"



"Konkret så kan jeg bekrefte at vi ikke har blitt spanderat på alle de 3 hotellopphold du ref til."



"BC eies av en reiseaktør, det er sant. Men eieren har aldri påvirket forumet og jeg håper at ved at eieren til stadighet tilfører BC midler, så kan det med tiden bli et enda mer innholdsrikt og komplett reisenettsted. Hvilken retning det hele skal ta, der vi vil ha oppfatningen til dere som bruker BC og forumet..."



Är verkligen BC så oberoende som man vill ge sken av?



Edit: trodde jag skrev tråden i Feedback, går väl att flytta den dit?
 
Jason BusinessClass skrev:Det er en bra diskusjon om en post som dette skal publiseres som en recension eller en artikel. Den tar vi gjerne. Neon vil mene at for å være en recension så skal den være negativ? Uavsett, dette erikkeen sponsrad artikel, og vi har ikke fått betalt for å besøke / skrive om Hotel Splendido. Forøvrig er nok mange invigningsflyg "by invitation", men igjen, jeg mener at det ikke skal påvirke innholdet. BusinessClass får aldri betalt for å skrive om hverken flyg, hotell eller lounger, i så fall skal vi såklart informere om det...Klicka för att utvidga...


Okej ni har inte fått betalt för att skriva artikeln, det har vi kommit fram till. Men har ni fått en gratis vistelse där? Och om så är fallet, tycker inte du att den oberoende granskningen då kan bli lidande? Och bör man då inte skriva åtminstonde en rad om detta i själva artikeln/recensionen. Det behöver inte vara något avancerat utan kanske inleda med "Vi blev bjuda en helg till xxxx" och sen fortsätta beskriva precis som man vill. Då får läsaren inblick i att det inte är en betald vistelse och att innehållet när det beskrivs så fantastiskt faktiskt kanske beror på något? Nu säger jag inte att hotellet är dåligt, men det kan ifrågasättas om du förstår vad jag menar.



Jag ser inte ett problem att BC blir bjudna till hotell/flyg och andra evenemang, men det bör finnas en notering då det sker i artikeln/recensionen eller vad det nu kan vara
 
Den där artikeln bör publiceras på hotellets hemsida eller i hotellet kundtidning! Inte på en fristående site som gör sken av att vara oberoende. Jag har själv skrivit artiklar liknande den ovan. Det var inte i en roll som journalist utan som kundtidningsredaktör / webbredaktör för privata företag...



Jag tycker generellt att många av läsarnas egna reportage är mycket mer kritiska och neutrala (och mer givande) än en hel del av de egenproducerade reportage som finns på BC.



Som någon var inne på tidigare idag. Det är nog dags för BC att tydliggöra deras affärsmodell och hur de vill driva hela verksamheten. För jag tycker det är väldigt otydligt!
 
SAS404 skrev:Okej ni har inte fått betalt för att skriva artikeln, det har vi kommit fram till. Men har ni fått en gratis vistelse där? Och om så är fallet, tycker inte du att den oberoende granskningen då kan bli lidande? Och bör man då inte skriva åtminstonde en rad om detta i själva artikeln/recensionen. Det behöver inte vara något avancerat utan kanske inleda med "Vi blev bjuda en helg till xxxx" och sen fortsätta beskriva precis som man vill. Då får läsaren inblick i att det inte är en betald vistelse och att innehållet när det beskrivs så fantastiskt faktiskt kanske beror på något?Jag ser inte ett problem att BC blir bjudna till hotell/flyg och andra evenemang, men det bör finnas en notering då det sker i artikeln/recensionen eller vad det nu kan varaKlicka för att utvidga...


Hei,



jeg synes du har et godt poeng. Og vi har merket oss alle reaksjoner, det er klart. Og vi preges jo av deres reakjsoner. Det er jo for dere vi er her. Jeg tenker at vi skal ta en diskusjon internt i BC nettopp hvordan vi informerer om hva som er avtalt. Uansett, vi er enige i at troverdigheten ikke skal svekkes. Samtidig synes jeg vi skal ta diskusjonen om hvordan vi presenterer slike posts. Er det en artikel, er det en recension?
 
Det vore valdigt bra att veta vad BC star for som sagt. Ska jag ta av min BC tagg nar jag ar ute och reser? Jag har taggen synlig for alla nar jag reser i hopp om att stota pa nagon annan BC resenar, jag vill inte garna gora reklam for ett foretag som inte representerar vad jag "trodde" de gjorde.
 
En enkel ingress där det framgår om BC har blivit inbjudna/"wallraffar" eller vad som ligger bakom besöket måste nog till ett tag framöver för att återfå mitt fulla förtroende. För mig passerades en gräns när texten hade samma kvalitet, känsla och innehåll som om den vore kopierad ur hotellets egna broschyr. När detta följdes upp med en länk till en möjlighet att boka hotellet, blev det för mycket. Först trodde jag faktiskt att det var ett troll som gjort inlägget för att tjäna pengar på en affiliate-länk... Nu blev det mest genant när det visar sig att BC är de som ligger bakom det hela.



Gör läxan! Tydliggör att ni kommer att möjliggöra bokningar för att tjäna pengar, skriv om det är "kunden" som bjuder/betalar osv för innehållet i reportaget osv. Var transparanta och låt oss inte tro att ni/komma på er med att utnyttja vårt förtroende för er.



Vid minsta misstänksamhet om partiskhet etc kommer förtroendet för sidan att försvinna snabbare än investeringen hos era ägare har hunnit ge avkastning...



Det var mina 5 öre till debatten.
 
Jag har nog större invändningar på självaste tonen som artikeln håller. Skribenten i fråga må vara väldigt kompetent som skribent, men hur pass erfaren är hon när det kommer till medvetet resande? Tycker att artikeln känns väldigt mainstream och kunde lika gärna passa i någon resetidning som Vagabond där man riktar in sig på en mainstream publik. BusinessClass.se är, har varit och kommer alltid att vara en nischad hemsida, där man bör sträva efter att hålla en viss tone of voice gentemot målgruppen. Den här artikeln tycktes helt sakna den tonen som vi exempelvis kan förvänta oss av ett reportage från Jacob, och med andra ord inget som jag riktigt kunde relatera till mig själv.



Från vad jag har förstått så lägger ni numera större fokus på att försöka värva professionella skribenter, utan att lägga något större anspråk kring huruvida personen har kunskap eller intresse för premiumresande. Med tanke på att allt fler branscher lägger större krut på relevant erfarenhet inom det specifika området än akademisk och professionell bakgrund, så borde väl samma princip gälla hos BusinessClass? Det spelar ju ingen störe roll hur bra en person är på att skriva om denne är totalt okunnig i ämnet som denne skriver om.



Gör om, gör rätt! Hitta folk som faktiskt har intresse för premiumresande och lägg ett större fokus på att faktiskt skriva bra resereportage än att tjäna pengar. På längre sikt kommer det nog löna sig…



Just my 2 cents.
 
Jason BusinessClass skrev:Hei,jeg synes du har et godt poeng. Og vi har merket oss alle reaksjoner, det er klart. Og vi preges jo av deres reakjsoner. Det er jo for dere vi er her. Jeg tenker at vi skal ta en diskusjon internt i BC nettopp hvordan vi informerer om hva som er avtalt. Uansett, vi er enige i at troverdigheten ikke skal svekkes. Samtidig synes jeg vi skal ta diskusjonen om hvordan vi presenterer slike posts. Er det en artikel, er det en recension?Klicka för att utvidga...


Ja ni bör verkligen ta en funderare på det här. Samtidigt känns det fel när du skriver att "troverdigheten ikke skal svekkes" vilket den på ett eller annat sätt redan har gjort för min del. Men vad är egentligen skillnaden på en artikel, recension eller inlägg? För min del har jag alltid hanterat allt material här som oberoende oavsett i vilken form den har kommit...
 
Kopierar från andra tråden:



"Min uppfattning är att det finns ett genomgående strukturellt problem med BC.se, något som inte känns värdigt en sida med nära 100.000 läsare. Det har eskalerat på sistone, och man kan inte vända andra kinden till. Det skrivs artiklar som uppfattas säljande, det är en oklar moderatorfördelning, trådar stängs utan förklaring, det anordnas resor utan större uppföljning när något går fel.....etc



1. Ni borde klargöra, igen, vad som är BC.se och dess roll på nätet. Vad vill ni åstadkomma... Nu känns det som om man provar sig fram med annordnade resor o artiklar/recensioner som skiljer sig alltför mycket i karaktär.



2. Ni borde ha en recensionsmall, som alla skribenter ska förhålla sig till. Nu syns det att det är en alltför duktig skribent, som lägger krutet på språk före innehåll. Det är lätt att skriva 100 rader om vatten när hotellet ligger vid havet, men det får inte gå ut över att annat relevant innehåll glöms bort.

Gör man hotellrecensioner utgår man från samma struktur varje gång - hur ska man annars kunna jämföra? Det är kanske det vanligaste problemet jag möter i mitt arbete...



3. Det är tydligt att sidans fokus förksjutits FRÅN forumet (förutom att man länkas dit för diskussion). Jag förstår att 100.000 läsare attraherar mer annonsbetalning, och därför producerar man mer material till förstasidan. Det ni glömmer är att forumets volym och innehåll speglar totalupplevelsen för läsaren, för det är endast ett klick bort. Klickar man in sig i en tråd som ser ut såhär.....då tror inte jag att det är en hemsida man återkommer till.



JAG tycker det liknar för mycket hobbyverksamhet, fast med goda intentioner. NÅGON borde, alternativt ta hjälp i, att göra en hållbar affärsmodell för bc.se, som fungerar för redaktion, ägare, läsare o forumedlemmar.



Bara det att man från redaktionen inte lyckas övertyga om att artikeln är objektiv (även om den kanske är det) är oroväckande. Ta tag i problemen innan det är försent.."
 
Klart att det är sponsrad artikel och det är ingen fara - så länge det står att det är sponsrad! Adblock plus kan inte filtrera såna.



Har full förståelse att man måste ha intäkter så länge jag vet att detta är annons då kan jag ta själv ställning till. Annars är jag lurad då jag har stor respekt för BC:s forums medlemmar och deras egna recensioner.
 
Ja vi säger väl samma sak allihop. Man vill veta vilken typ av material man läser. Jag tror att anledningen till upprördheten beror på att detta är ju en site startad av storkonsumenter i resor och har haft ett utpräglat konsument fokus. Hur man med kunskap kan utnyttja regelsystemet kring resande till sin fördel och bli en medveten resekonsument. Vi har som användare litat på det. Den tilliten hotas nu av information som har ett annat perspektiv, ett reseproducent perspektiv, med uppgift att sälja resor. Skall tilliten behållas måste det bli tydligt vilken typ av information som läggs upp.
 
I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här.
 
Paby skrev:I tryckta medier brukar man toppa sidan med "Hela denna sida är en annons för NN" när annonsen kan förväxlas med att vara redaktionell text. Sån tydlighet är vad jag som läsare förväntar mig på en site som den här.Klicka för att utvidga...


Blir vanligare även på nätet. Teknikensvärld har t.e.x. sådana annonsartiklar.
 
Hej



Vil igjen takke for all feedback på dette. At det er så stort engasjement for BC, er bare positivt. Og, vi kan nok alle være enige i at det trengs å være mer tydelige. Alt som er gjort og publisert, har vært gjort i beste intensjon, men vi ser at det kan ha vært forvirrende.



Vi tror at det er et utrymme også for tekster av mer inspirasjonell karakter, som kompletterer det BC allerede er kjent for. Men at vi nok skal separere disse og være tydelige med hva som er hva. Vi kommer som sagt å ta dette videre internt og ser frem til at vi kan fremstå som mer tydelige og troverdige fremover. Og tro oss, det er det eneste som betyr noe for eiere såvel som redaksjonen i BC...
 
Jag vet att det är en tuff sits för BC detta, men det går att ändra på. BC har en fantastisk affärsidé, vision och en tydlig målgrupp vad jag kan se. Men för att komma vidare måste det ligga i BC's grundvärderingar att vara oberoende och enbart jobba med kunder som stödjer dessa värderingar. Då kan BC ägna sig åt opartisk journalistik och bygga verksamheten kring detta. BC undviker även att trassla in sig i olika diskussioner med läsarna genom att hänvisa till dessa värderingar.



Om jag jobbade på BC skulle mitt första steg vara att identifiera och kontakta de potentiella annonsörer som stödjer ovan nämnda värderingar. De kunder som kommer med förslag om ”advertorial” eller påtryckningar om att stänga trådar och andra konstigheter får man artigt men bestämt tacka nej till med hänvisning till företagets grundläggande värderingar.
 
Det kan vara värt att notera att det finns strikta lagkrav på marknadsföring i bl.a. Marknadsföringslagen och Europaparlamentets och rådets direktiv 2005/29/EG. Bl.a. måste det tydligt framgå att det handlar om marknadsföring och vem som svarar för denna, detta är också skälet till att man ofta ser "hela denna sida är en annons för NN". Detta är särskilt centralt när samma medium innehåller fullt redaktionella texter och i del eller helhet sponsrade texter.



Definitionen av marknadsföring är "reklam och andra åtgärder i näringsverksamhet som är ägnade att främja avsättningen av och tillgången till produkter inbegripet en näringsidkares handlande, underlåtenhet eller någon annan åtgärd eller beteende i övrigt före, under eller efter försäljning eller leverans av produkter till konsumenter eller näringsidkare" (Min fetmarkering). Med produkter i detta avseende menas både fysiska varor och tjänster samt icke fysiska varor och tjänster.



I och med att man i samband med texten länkar till bokning av resor kan detta vara en sådan annan åtgärd, detta då jag antar att BC eller någon i samma gruppering av företag får sedvanlig resebyråprovision på bokningar som görs genom länken. På rent kommersiellt drivna marknadsföringssidor får det anses framgå att allt material är ämnat som just marknadsföring, men då BC till en övervägande del innehåller redaktionellt material samt foruminlägg (som också framgår genom Jasons inlägg) bör det tydligt framgå när innehåll ämnar att främja näringsverksamhetens avsättning.



Det kan vara värdefullt att ha med sig detta då nuvarande utformning riskerar att inte följa god marknadsföringssed i enlighet med marknadsföringslagen och de EU-direktiv som finns på området.
 
Jason BusinessClass skrev:Alt som er gjort og publisert, har vært gjort i beste intensjon, men vi ser at det kan ha vært forvirrende.Klicka för att utvidga...


"beste intensjon" För vem då, medlemmarna/läsarna eller er själva? Säg istället som det är, tycker du slingrar dig likt en politiker.
 
Jason BusinessClass skrev:HejVi tror at det er et utrymme også for tekster av mer inspirasjonell karakter, som kompletterer det BC allerede er kjent for. Men at vinokskal separere disse og være tydelige med hva som er hva. Vi kommer som sagt å ta dette videre internt og ser frem til at vi kan fremstå som mer tydelige og troverdige fremover. Og tro oss, det er det eneste som betyr noe for eiere såvel som redaksjonen i BC...Klicka för att utvidga...


Loose the "nok"...
 
I många facktidningar måste man alltid uppgiva potentiellt jäv. Och detta är väl verkligen något som man t ex kunde börja eller avsluta med.

"Jävförhållande: Resan är ej betald utan artikelförfattaren blev bjuden på denna av hotellet i fråga".

Mycket viktigt resonemang att ta upp. Bra tråd!
 
Back
Top