Hur mycket mat & dryck ingår i SAS Plus egentligen

palmen skrev:Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskarKlicka för att utvidga...
30 minuter var femte timma enligt svensk arbetstidslag, om det nu är svensk kabinpersonal. Men det är säker reglerat i avtal.

Jönsson skrev:30 minuter var femte timma enligt svensk arbetstidslag, om det nu är svensk kabinpersonal. Men det är säker reglerat i avtal.Klicka för att utvidga...

Absolut, men det är ju inget som säger att hela personalen ska ha rast/matpaus samtidigt.

Jönsson skrev:30 minuter var femte timma enligt svensk arbetstidslag, om det nu är svensk kabinpersonal. Men det är säker reglerat i avtal.Klicka för att utvidga...
Lagen säger inget om hur lång rasten ska vara. På en "rast" (tänk lunch) ska man kunna lämna arbetsplatsen, vilket man ju inte kan ombord på ett flygplan. Därför är nog "paus" rätt term här, tänk fikarast där tiden räknas som arbete. De som arbetar ombord på ett flygplan har aldrig rast. Detta bör dom kompenseras för med högre lön eller extra ledighet.

Sen finns det såklart säkerhetsregler i flygbranschen som reglerar vila etc för ombordpersonalen, men det är nått annat än fackliga och arbetsrättsliga frågor.

palmen skrev:Det är väl så att sas dragit ner till minimi bemanning påbörja longhaul och därmed så görs inte extra servering. Det var väl minst en till crew förut ombord om jag förstår det rätt.Crew har rätt till viss vila ombord, men jag upplever ofta att det sitter 2 personer och pratar med varandra på longhaul istället för att ta den där extra vändan.Jag har personligen inga problem och hämta det jag behöver snarare positivt att få sträcka på sig lite. Men det är trevligt när du kommer it med en bricka med lite grejer på som man kan ta ifrån om man önskarKlicka för att utvidga...

Ja, det är ju lustigt att man på ena flygningen på en sträcka kan gå igenom kabinen med vatten och snacks flera gånger, men nästa gång bara strunta i det.

LPC123 skrev:måste ställa mig frågande till detta? Efter att ha jobbat många år på krogen både i kök samt servis och bar så har jag aldrig haft någon kollega som förstört sina handleder för att dom serverat dryck från stora flaskor!? Där kan dessutom endel pass vara upp emot 15-16 timmar med konstant tempo. Något annat måste vara orsaken till att det inte serveras ur stora flaskor?Klicka för att utvidga...

Jag kan inte svara på om det är sant eller inte. Men det är vad jag har hört. Tror väl att lite handlar om att man gnäller kanske mer i Skandinavien eftersom det ofta brukar vara ganska platt hierarki - eller hur man ska säga.

Förut har de 10 på 330/340, nu är de 8. Minimum enligt myndighetskrav är 6. Så de skulle nog kunna dra ner ytterligare om de ville //emoji.tapatalk-cdn.com/emoji6.png

På längre långlinjeflygningar måste personalen vila enligt myndighetskrav (tror det kan handla om tidsskillnaden också). Men på exempelvis New York behövs det nog inte. Är säkert delvis därför de har väggar för vila på 330E samt 340 och endast en gardin på 330.

Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.

Personligen tycker jag att crew är mer än värda att få paus/rast på långa flygningar, det går ju inte att komma ifrån jobbet på samma sätt som på andra arbetsplatser. Men tycker att man får lösa det snyggt, alla behöver ju inte ha rast samtidigt.

Tror dock SAS är en svår arbetsgivare. De är ju ganska otydliga och inkonsekventa mot oss kunder. Kanske inte fungerar bättre internt?

Hur många cabin cre är det det måste vara på en 330 eller 340?

lucasd skrev:Jag kan inte svara på om det är sant eller inte. Men det är vad jag har hört. Tror väl att lite handlar om att man gnäller kanske mer i Skandinavien eftersom det ofta brukar vara ganska platt hierarki - eller hur man ska säga.Förut har de 10 på 330/340, nu är de 8. Minimum enligt myndighetskrav är 6. Så de skulle nog kunna dra ner ytterligare om de villePå längre långlinjeflygningar måste personalen vila enligt myndighetskrav (tror det kan handla om tidsskillnaden också). Men på exempelvis New York behövs det nog inte. Är säkert delvis därför de har väggar för vila på 330E samt 340 och endast en gardin på 330.Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.Personligen tycker jag att crew är mer än värda att få paus/rast på långa flygningar, det går ju inte att komma ifrån jobbet på samma sätt som på andra arbetsplatser. Men tycker att man får lösa det snyggt, alla behöver ju inte ha rast samtidigt.Tror dock SAS är en svår arbetsgivare. De är ju ganska otydliga och inkonsekventa mot oss kunder. Kanske inte fungerar bättre internt?Klicka för att utvidga...

Finnair säljer ju inge en premium economy, utan mer av en Economy comfort som aldrig kostar mer än en tusing extra. Så lite fel att jämföra med de.

Resenaren55 skrev:Ok och då är det 2 crew i Business och 4 i economy/plus?Klicka för att utvidga...

Vet ej hur man gör om det endast är sex crew. Beror säkert på hur många som sitter i respektive klass. De går väl oftast med 8 och då är det fyra fram och fyra bak.

/sorry för ot.

lucasd skrev:Jag håller med om att SAS borde fokusera mer på Plus, gå med dricka på bricka någon mer gång gör ju att man upplever det bättre - med minimal ansträngning. Men hur står sig SAS egentligen mot andra premium economy på långlinjer? Upplever ju SAS Plus mycket bättre än Finnairs motsvarighet - både vad gäller service och hård produkt. Men har ej åkt med något annat bolag i premium economy.Klicka för att utvidga...

En liten jämförelse av de bolag jag åkt med senaste åren:

SAS:

Ingen pre-departuredrink

Fördrink med snacks

Ingen dryckesservering till huvudmåltiden

Ingen meny

Ingen dryckesservering mellan måltiderna

Snacks på begäran mellan måltiderna (varierande vilken typ av snacks som ingår dock)

Andraservering med dricka föra landning

Anslutningsflyg i premium economy

Lufthansa:

Pre-departuredrink (alkoholfri)

Fördrink med snacks

Separat dryckesservering till huvudmåltiden

Tryckt meny

En dryckesservering mellan måltiderna

Inga snacks mellan måltiderna

Andraservering med dricka före landning

Anslutningsflyg i economy

British airways (var några år sedan, det kan ha ändrats):

Ingen pre-departuredrink

Fördrink med snacks

Tryckt meny

Ingen dryckesservering mellan måltiderna

Norwegian:

Pre-departuredrink

Fördrink utan snacks

Ingen meny

Bricka med vatten/juice/läsk varannan timme

Men om vi ska snacka

fcx skrev:En liten jämförelse av de bolag jag åkt med senaste åren:SAS:Ingen pre-departuredrinkFördrink med snacksIngen dryckesservering till huvudmåltidenIngen menyIngen dryckesservering mellan måltidernaSnacks på begäran mellan måltiderna (varierande vilken typ av snacks som ingår dock)Andraservering med dricka föra landningAnslutningsflyg i premium economyLufthansa:Pre-departuredrink (alkoholfri)Fördrink med snacksSeparat dryckesservering till huvudmåltidenTryckt menyEn dryckesservering mellan måltidernaInga snacks mellan måltidernaAndraservering med dricka före landningAnslutningsflyg i economyBritish airways (var några år sedan, det kan ha ändrats):Ingen pre-departuredrinkFördrink med snacksSeparat dryckesservering till huvudmåltidenTryckt menyIngen dryckesservering mellan måltidernaInga snacks mellan måltidernaAndraservering med dricka före landningAnslutningsflyg i economyNorwegian:Pre-departuredrinkFördrink utan snacksSeparat dryckesservering till huvudmåltidenIngen menyBricka med vatten/juice/läsk varannan timmeInga snacks mellan måltidernaAndraservering med dricka före landningAnslutningsflyg i economyKlicka för att utvidga...
Så vilka tyckte du var vinnaren?

NotRyan skrev:Det finns åtta floorlevel-exits, och det skall finnas en per floorlevel-exit.Klicka för att utvidga...

Det ska finnas en per par floor level exakt, antalet passagerare ombord påverkar också, minst en CC per 50 och minst en CC per par floor level exit.

Hade det varit en per floor level exit hade det krävts åtta CC på en 321 också.

På de 330/340 SAS har är minimum crew sex. Hade det varit åtta, som även är standard bemanning hos SAS, hade det inte funnits någon möjlighet att flyga med full kabin heller om någon blivit sjuk.

Källa: crew ombord

lucasd skrev:Det ska finnas en per par floor level exakt, antalet passagerare ombord påverkar också, minst en CC per 50 och minst en CC per par floor level exit.Hade det varit en per floor level exit hade det krävts åtta CC på en 321 också.På de 330/340 SAS har är minimum crew sex. Hade det varit åtta, som även är standard bemanning hos SAS, hade det inte funnits någon möjlighet att flyga med full kabin heller om någon blivit sjuk.Källa: crew ombordKlicka för att utvidga...
Wizz air har väl 240 säten ombord på deras a321neo så det blir väll 5 crew

lucasd skrev:Det ska finnas en per par floor level exakt, antalet passagerare ombord påverkar också, minst en CC per 50 och minst en CC per par floor level exit.Hade det varit en per floor level exit hade det krävts åtta CC på en 321 också.På de 330/340 SAS har är minimum crew sex. Hade det varit åtta, som även är standard bemanning hos SAS, hade det inte funnits någon möjlighet att flyga med full kabin heller om någon blivit sjuk.Källa: crew ombordKlicka för att utvidga...
Det är inte helt lätt att veta och inte riktigt samma på en narrowbody heller då man pratar om överblickbarhet "direct view requirements".

Man får hoppas att cabin-crew vet vad som gäller för respektive flygplanstyp (typcertifiering), EASAs subpart CC nedan.

AMC1 ORO.CC.100 Number and composition of cabin crew

DETERMINATION OF THE NUMBER AND COMPOSITION OF CABIN CREW

(a) When determining the minimum number of cabin crew required to operate aircraft engaged in CAT operations, factors to be taken into account should include:

(1) the number of doors/exits;

(2) the type(s) of doors/exits and the associated assisting evacuation means;

(3) the location of doors/exits in relation to cabin crew stations and the cabin layout;

(4) the location of cabin crew stations taking into account direct view requirements and cabin crew duties in an emergency evacuation including:

(i) opening floor level doors/exits and initiating stair or slide deployment;

(ii) assisting passengers to pass through doors/exits; and

(iii) directing passengers away from inoperative doors/exits, crowd control and passenger flow management;

(5) actions required to be performed by cabin crew in ditching, including the deployment of slide-rafts and the launching of life-rafts;

(6) additional actions required to be performed by cabin crew members when responsible for a pair of doors/exits; and

(7) the type and duration of the flight to be operated.

(b) When scheduling cabin crew for a flight, the operator should establish procedures that take account of the experience of each cabin crew member. The procedures should specify that the required cabin crew includes some cabin crew members who have at least 3 months experience as an operating cabin crew member.

GM1 ORO.CC.100 Number and composition of cabin crew

MINIMUM NUMBER OF CABIN CREW

(a) When determining the minimum required cabin crew for its specific aircraft cabin configuration, the operator should:

(1) request information regarding the minimum number of cabin crew established by the aircraft type certificate (TC) holder or other design organisation responsible for showing compliance with the evacuation requirements of the applicable Certification Specifications; and

(2) take into account the factors specified in AMC1 ORO.CC.100, as applicable.

(b) The number of cabin crew referred to in ORO.CC.100 (b)(1) means either:

(1) the number of cabin crew who actively participated in the aircraft cabin during the relevant emergency evacuation demonstration, or who were assumed to have taken part in the relevant analysis, carried out by the aircraft TC holder when demonstrating

AMC/GM TO ANNEX III (PART-ORO)

SUBPART CC — CABIN CREW

Page 167

the maximum passenger seating capacity (MPSC) of the aircraft type at the time of initial type certification; or

(2) a lower number of cabin crew who actively participated in a subsequent emergency evacuation demonstration, or who were assumed to have taken part in the relevant analysis, and for which approval has been obtained for a cabin configuration other than the MPSC, either by the TC holder or by another design organisation. The operator should obtain a clear indication of that number which is specified in the related documentation. If a lower number is not specified, the number of cabin crew established at the time of initial type certification applies.

Back