Senaste nytt

Hur man förstör bilens lack - foliera bilen hos Autoropa...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bamsefar

Medlem
Helgläsning för de som är intresserade.

Detta är historien om hur Bamsefar gått och drömt om en Ferrari, och sedan får lacken förstörd av Autoropa genom montering av ppf - paint protection film eller stenskottsfolie på svenska.

Det hela började någon gång under 2015, Bamsefar körde MB 500 SL (R231) och var rätt nöjd med det. Ingen racer, tyst avgassystem och ja cab är inte helt fel. Men sen var det då den där drömmen om en Ferrari. Den hade som med de flesta killar, funnits där sedan barnsben och synen av bland annat Ferrari 288GTO på Lidingövägen en dag. 288GTO var det dock aldrig tal om att köpa - priserna är lite enkelt uttrycket lite väl höga helt enkelt. Men det finns en modell som heter FF - perfekt för Bamsefar som alltid gillat någon form av 4-hjulsdrift ända sedan den där dagen då Bamsefar körde Audio Quattro bilar. Och fyra säten är inte heller fel, och en baklucka som rymmer lite mera än bara ja en pytteväska, det var bara kärlek från första dagen. Efter att ha avfärdat ett antal beggade, som antingen körts för långt, hade fronten prickade av stenskott eller någon annan ursäkt, så vart det en fabriksbeställning på en ny Ferrari FF - det enda sättet att "garantera" att bilen inte hade några skador från leverans så att säga. Lack och allt i perfekt skick typ.

Så en dag i Maj 2016 så hämtades ögonstenen ut från Autoropa, och redan där noterades att det måste ligga i killars DNA detta med Ferrari: En ung mamma kommer gående förbi samtidigt som vi skall åka iväg och sonen har stora ögon och pekar med hela armen - en syn värt mycket kan jag säga.

Bamsefar hinner köra drygt 60 mil, så skall FFn in på service, det fattas lite saker som bagagenät och lift system (som jag sen väljer att inte eftermontera), och lite ja småplock kan vi säga. Så Bamsefar lämnar sin ögonsten på Autoropa och åker vidare. Sen kommer det ett samtal från service chefen, som i princip går ut på att Autoropa har backat på en annan bil och FFn har fått lite skador.....

Fiiiin start detta med att äga Ferrari...

Skadorna berör en knäckt bakre kofångare som ersätts med en ny, och ny klarlack på bakluckan som fått några repor:

RearBumper.JPG

Det tog ett resten av sommaren och del av hösten innan Ferrarin kom tillbaka från den reparationen, där rök med andra ord en sommar i en Ferrari. Och när den kom tillbaka var det fullt av färgdamm inne på läderklädseln och ratt med mera. Jippi?

Efter denna dåliga start så vart reflektionen: Inte 17on kan det hända något mera nu eller?

Jaha...

Jo då var det så att min far gick bort i cancer för drygt ett år sedan, och där någonstans fick Bamsefar för sig att byta till en Ferrari med två säten och öppet tak. Helst med en V12a - men Ferrari gör inga öppna bilar med V12or, ja jo bortsett från LaFerrari Aperta då, och 10 stycken Ferrari F60 som enbart finns i Nordamerika (dyra som attan är dom också, vill minnas runt 5 miljoner dollares) och några 550 och så vidare - men inget man kan beställa över disk så att säga. Och den som har varit intresserad av Ferrari vet att man måste "kvalificera sig" för att få ens möjligheten att köpa vissa modeller, så även om 812GTS fanns på radarn så nej inte köpt tillräckligt många nya Ferrari för att få "erbjudande" om en sådan (alternativt kanske det räcker med att man är Zlatan eller någon annan kändis?).

I vilket fall precis innan min far gick bort så fick jag en möjlighet att köra honom i Ferrarin till hans favoritkrog ute i skärgården och njuta inte bara god mat utan också en så lång färd som gick under dom omständigheter som erbjöds. Min far var mäkta imponerad av att alla tittade på honom när han klev ur Ferrarin ute i skärgården - och visst det är kanske inte varje dag som det dyker upp en Ferrari i det området - men med tanke på båtpriserna för de större båtarna som låg inne så ja Ferrarin var nog billigast i gänget kanske vi kan säga ;-)

I vilket fall, beslutet var taget, sälja Ferrarin var givet. Ett avtal slöts med Autoropa, och efter diverse tester och liknande, så skulle Ferrarin bara poleras upp och blir superskinnande eller vad de nu försökte få det till. Jag tänkte inte direkt på det, utan betalade alla kostnader, och kopplade bort allt helt enkelt. Lät till och med Autoropa själva sätta pris med mera, så det blir rätt så att säga. Så en dag gick Bamsefar förbi säljaren och tittade på sin ögonsten, och det var inte vackert. Dels var det punktering på ena bakdäcket, men vad värre var att den som polerat hade polerat sönder kanten på stenskottsfilmen. Man kunde med tydlighet se skarven och polermedlet som var upptryckt mot kanten. Och det var extremt mycket små små micro repor efter poleringen som skulle gjort lacken så himla skinnande och fin - det var direkta motsatsen. Bamsefar förstår helt klart att ingen vart intresserad efter att ha sett den behandlingen. Bamsefar själv skulle antagligen aldrig själv ha tittat åt den (kommer ihåg den demo FF som Autoropa hade i Maserati blå metalliclack, den hade hela fronten pepprad med stenskott och bara tanken på omlackeringen av den fick Bamsefar att avstå just den bilen just pga den annalkande omlackeringen)

Till saken hör att Ferrarin beställdes med helfoliering för att skydda bilens lack - det minsta man kan göra när man är pedant som Bamsefar är. Men si den kom med en halvfoliering och när Bamsefar försökte få det rättat när bilen var ny så hette det: "Den transparenta skyddsfolien brukar man inte sätta på en hel bil. Detta för att så stora ytor kan göra att det ser ut som bilens lack då har en dålig finish." - citat av Workshop Manager på Autoropa. Föga visste Bamsefar då, varför de inte ville ta bort den gamla och sätta dit en ny komplett skyddsfolie / ppf / stenskottsfolie (kärt barn har många namn?). Numera är det uppenbart...

I vilket fall, efter det första misslyckade försöket, så vart det ett krav att ppf'n skulle tas bort (dock notera att Autoropas säljare vid leverans sa: "Vi säljer aldrig begagnade bilar som inte haft ppf monterad eftersom kunderna är så känsliga mot omlackerade bilar") och en justering av priset nog måste till. Så med tanke på att Autoropa redan förstört ppf'n och ja Bamsefar drömde fortfarande om en öppen bil, helst med en V12a under huven, så en dag i Mars iår så togs beslutet att ta bort folien och samtidigt fixa alla micro repor som den filuren som polerat Ferrarin innan förra säljförsöket lyckats med. Det tog kanske någon timme eller så, så kom det där telefonsamtalet som man inte vill ha men ibland får ändå: "Du det finns en skada på motorhuven, men det finns ingen skada på skyddsfolien" och en bild då:

AfterRemovingPPF_PaintChip.JPG

Right. Udda. Men det tog inte riktigt slut där, utan sedan kom mera dåliga nyheter: "Och det finns massor av djupa skärsår i lacken, igenom lacken, hela vägen ned i metallen på motorhuv, främre stötfångare, sidoskärmarna, lyktorna och backspegelhusen". Någon som minns det där med halvfoliering och att Autoropa vägrade byta till en helfoliering?

Denna bild lite visar hur det ser ut:

CutsIntoPaint_After_PPF.JPG

Man kan säga mycket om detta. Bamsefar var definitivt inte glad när Autoropa backade på en annan bil, men då var det bara tal om bakre kofångare (och lite klarlack på bakluckan). Men nu vart det något heeeeelt annat.

Hela poängen med att foliera en bil med skyddsfolie /stenskottsfilm är ju såklart att SKYDDA lacken från skador.

Men när man som Autoropa i detta fallet alltså redan när man monterar själva skyddsfilmen - innan leverans av Ferrarin - och faktiskt skadar bilens lack så illa (djupt) att man tvingas lacka om i princip hela bilen, ja då faller poängen med att skydda ens (dröm-) bil med något sådant som att foliera bilen. Det blir med ens direkt värdelöst. Det behövs nog inte mycket fantasi i vad som utspelar sig i Bamsefars huvud nu. Pedant som Bamsefar är, så har han här rånats på skicket på sin drömbil, och det faktiskt redan innan den levererats, och som sagt, Autoropa ville ju inte ta bort halvfolieringen och ersätta den med den helfoliering som var beställd. Helt klart finns här ett bakomliggande skäl. Detta förtydligas när Bamsefar lite försiktigt börjar förhöra sig runt om hur det är med foliering. Bamsefar hade iofs hört historier tidigare, men trodde inte i sin enklaste enfald att de fortfarande gällde. Men dessvärre verkar det fortfarande gälla. Detta förstärktes när Bamsefar under ett samtal med en Autoropa representant fick höra "Men han som gjorde jobbet på din Ferrari har slutat". Jo jag tackar - men det ändra inte faktumet att Bamsefars Ferrari nu är omlackad.

I praktiken är det så att alla bilar, varesig det är en McLaren / Ferrari / Maserati / Bentley, som folierats av Autoropa under minst år 2015 till 2017 i alla fall, kan vara drabbade av exakt samma typ av lackskador (dvs djupa skärsår överallt där man anpassat folien till bilens former, inklusive när man renskär runt lyktor med mera) sak som Bamsefars Ferrari. Speciellt så, om bilen har en halvfoliering - då är troligen sannolikheten än större för lackskador.

Alla som någon gång handlat med bilar vet att en omlackerad bil är värd mindre än en i mint kondition. Det råder det inge som helst tvekan om.

I vilket fall, återigen åker Ferrarin iväg på omlackering och blir borta ett bra tag. När den kommer tillbaka så är det färgdamm över inredningen (igen) och på glastaket med mera, som såklart fick hanteras. Men sedan var det detta med klarlacken som inte alls var bra lagd eller hur man nu skall kalla det. Även detta fick nu hanteras. Båda dessa saker fick Bamsefar bekosta, för Autoropa ja vet inte vad jag skall säga men dom verkar vara lite ointresserade om vi så säger.

I ett läge så undersökte Bamsefar vad som skulle hända om Bamsefar böt in Ferrarin mot en ny, och ja det var väl lite intressant kan man säga: om jag skrev på ett kontrakt för en ny Ferrari så skulle jag få lite goodwill för allt besvär, och framförallt så skulle man inte göra avdrag för att bilen är omlackerad.

Okej, så till och med Autoropa erkänner att dom sänkt värdet på Ferrarin, men de vill inte ersätta ägaren - nej de vill att man köper en ny ännu dyrare Ferrari och därmed så blir "goodwill" beloppet något som kunden själv betalar. För den som undrar var det inte ens 10% av vad en ny Ferrari kostar i inköp - så det var inte direkt i linje med värdefallet för skadorna som Autoropa själva skapat på Ferrarin.

Men historien tar faktiskt inte riktigt slut här. Helt plötsligt upptäcker Bamsefar att de så kallade guide skenorna i bakluckan bara ramlar loss från inredningen:

GuidRail_tearoff.JPG

Verkligen udda - och nu inser varje individ vad som börjar hända, Autoropa vägrar ersätta detta eftersom det skett efter att garantierna gått ut. Det finns inte på deras karta att det är dom själva som gjort detta. Självklart är det så att någon tagit isär inredningen i samband med omlackeringarna och därmed slitet sönder dessa (det är fyra delar totalt). Men ersätta dom vill man inte - men man erbjuder sig glatt att ta fram en offert på vad det skulle kosta att ersätta dom....

Bamsefar vill vara väldigt tydlig här: Bamsefar älskar Ferrari bilar, fortfarande, men har lite svårt att se poängen med att köpa en ny Ferrari av Autoropa eftersom det rent statistiskt är så att sannolikheten för nya skador på den Ferrarin är mer än 50%.

Under de 3,5 år som Bamsefar ägt Ferrarin, så är det nu klart att det redan tillbringat mer än 6 månader på Autoropa för att Autoropa själva skall laga all de skador dom själva åsamkat bilen ifråga. Det är rätt kasst läge. Två somrar har i princip försvunnit pga lackeringar. Och det är mycket stora omkostnader som Bamsefar inte fått ersättning för. Och vi skall inte tala om värdefallet som Bamsefar påtvingats.

Det vore ju en sak om man själv är vållande - men att bli utsatt för såhär mycket klantighet och rena amatörmässiga hanteringar - ja det är rent barnsligt dåligt.

Fy, lider med dig. Har haft lite bekymmer med bilar i familjen, men SAAB och Peugot är liksom en annan liga än det här. Låter som att företaget inte är lika premium som bilarna de säljer?
Lycka till i framtiden. Bilar är fantastiskt kul när det är åtminstone någorlunda enkelt.

Riktigt tråkigt att läsa. Autoropa har till synes haft hög kreditvärdighet när det kommer till just Ferrari/Bentley, där man själv tänkt att ska jag köpa någon av dessa, ska man nog göra det via dem. Är dock inte alls lika säker i den bedömningen längre. Det sista man vill höra är ju att de inte vill ta sitt ansvar.

Om du någonsin lutar åt Porsche in framtiden så kan jag av erfarenhet rekommendera Porsche Östermalm. Riktigt proffsiga både vid själva köpet och vid serviceärenden.

Det var ju tråkigt men förstår inte vad detta har på BC att göra?
+1 på detta!

Ytterst oklart vad detta har med Resor att göra mer än att det är ett vardagligt I-landsproblem DELUXE!

Visst har vi Fredagstråden där man postar vad man gör just denna fredagkväll men denna tråd känns mer som att TS vill sprida skit om ett företag.

Jag förstår att man blir sur när sådant här händer enligt ovan men då kan man lika gärna gråta ut i Aftonbladet om man skall hålla på och starta sådana här trådar på ett "reseforum".

+1 på detta!

Ytterst oklart vad detta har med Resor att göra mer än att det är ett vardagligt I-landsproblem DELUXE!

Visst har vi Fredagstråden där man postar vad man gör just denna fredagkväll men denna tråd känns mer som att TS vill sprida skit om ett företag.

Jag förstår att man blir sur när sådant här händer enligt ovan men då kan man lika gärna gråta ut i Aftonbladet om man skall hålla på och starta sådana här trådar på ett "reseforum".
Medan klockor, gin och tonic, dry Martini, inbjudningar till Billhop, Uber etc har en solklar koppling till resor menar du?

+1 på detta!

Finns väl en hel del trådar man skulle kunna fråga sig samma sak om ifall man ska vara sån. Champagnetråden t.ex. Vad har det med resor att göra vilken champagne Kalle har korkat upp hemma en onsdagskväll? Då är väl "Vilken champagne serveras hos olika flygbolag" mer relevant snarare.

Medan klockor, gin och tonic, dry Martini, inbjudningar till Billhop, Uber etc har en solklar koppling till resor menar du?
Hälften av de du skrev är ju långt kopplat till resor absolut. Vi nyttjar Billhop till att få högre spend på Amex för flygpoäng.

Och Uber, snälla? De är ju väldigt reserelaterande.

Finns väl en hel del trådar man skulle kunna fråga sig samma sak om ifall man ska vara sån. Champagnetråden t.ex. Vad har det med resor att göra vilken champagne Kalle har korkat upp hemma en onsdagskväll? Då är väl "Vilken champagne serveras hos olika flygbolag" mer relevant snarare.

Jag har inte skapat någon av dessa trådarna, postar enbart då och då i Champagnetråden men jag känner att en sådan här dedikerad tråd för att kasta skit på ett bilföretag känns som vi börjar spåra ur lite med trådar.

Jag har inte skapat någon av dessa trådarna, postar enbart då och då i Champagnetråden men jag känner att en sådan här dedikerad tråd för att kasta skit på ett bilföretag känns som vi börjar spåra ur lite med trådar.
Spelar väl mindre roll vem som skapat den, den tråden tycker du ju uppenbart är helt okej med tanke på hur mycket du postar. Självklart måste det finnas någon gräns vad som är relevant att posta, men jag tycker Kalles onsdagschampagne och Bamses bilproblem är på liknande avstånd ifrån reserelaterat.
Jag ska tillägga att jag har absolut inget problem med champagnetråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen