Hur lång tid tar AMEX Elite att faktiskt få?

avgeek

New member
Jag har varit kund hos AMEX i flera år nu och tänkte mig skaffa Elite-kortet då jag vill ha två vouchers per år istället (detta som komplement till mitt platinumkort och som ersättning för mitt premiumkort). Jag gjorde ansökan i måndags förra veckan och de sade att det tar upp till 14 dagar (vilket jag finner extremt drygt), men jag ringde idag och de sa att allt är klart men att de nu väntar på att SAS ska verifiera uppgifterna - och de sade att det är exakt samma process varje gång man söker kort, trots befintligt SAS-kort.



Min fråga lyder då, hur lång tid tog det för er att få kortet? Jag förstår att det kan ta upp till 14 arbetsdagar, men jag ska precis lägga ett inköp för resa på 70k och vill ej lägga det på varken Platinum eller Premium-kortet då jag snabbt vill få tag i vouchern.
 
Jag skickade in min ansökan 4:e januar (tror jag, mottog mail om att dom fått min ansökan den 6:e) och fick kortet den 13:e januari, så 9 dagar.
 
För mig tog det 14 arbetsdagar från att jag lade ansökan på brevlådan tills jag hade fått ett Amex Premium-kort i min brevlåda.
 
Någonting verkar ha hänt med AMEX handläggningstider, eller så var min ansökan extremt svårbearbetad av okänd anledning. Jag har ännu inte fått mitt kort efter tre veckor. Så här ser ärendet ut från mitt perspektiv:



25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev

1 mars: AMEX gör en UC-koll

3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"

15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".

17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in. Äntligen!



Nu återstår att se när jag har kortet i handen. Min gissning är i nästa vecka, alltså uppemot en månad efter ansökan. Oacceptabelt lång tid som jag ser det. Hade jag inte blivit godkänd senast i morgon hade jag avbrutit ansökan och skaffat ett Diners i stället.
 
Mangostan skrev:Någonting verkar ha hänt med AMEX handläggningstider, eller så var min ansökan extremt svårbearbetad av okänd anledning. Jag har ännu inte fått mitt kort efter tre veckor. Så här ser ärendet ut från mitt perspektiv:25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev1 mars: AMEX gör en UC-koll3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in. Äntligen!Nu återstår att se när jag har kortet i handen. Min gissning är i nästa vecka, alltså uppemot en månad efter ansökan. Oacceptabelt lång tid som jag ser det. Hade jag inte blivit godkänd senast i morgon hade jag avbrutit ansökan och skaffat ett Diners i stället.Klicka för att utvidga...


Nej, det varierar stort. För mig har det alltid tagit över en månad, och det är fler som haft långa handläggningstider, vilket du kan se om du rotar lite här på forumet. Är det bra? Nej, men du behöver inte känna att du är ensam i det.
 
Mangostan skrev:Någonting verkar ha hänt med AMEX handläggningstider, eller så var min ansökan extremt svårbearbetad av okänd anledning. Jag har ännu inte fått mitt kort efter tre veckor. Så här ser ärendet ut från mitt perspektiv:25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev1 mars: AMEX gör en UC-koll3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in. Äntligen!Nu återstår att se när jag har kortet i handen. Min gissning är i nästa vecka, alltså uppemot en månad efter ansökan. Oacceptabelt lång tid som jag ser det. Hade jag inte blivit godkänd senast i morgon hade jag avbrutit ansökan och skaffat ett Diners i stället.Klicka för att utvidga...
Jag håller helt och hållet med och jag har lämnat kritik till AMEX också. Jag gjorde i och för sig min ansökan online vilket säkert snabbar upp processen lite, men det är fortfarande under all kritik hur lång tid det tar. De skyller på SAS och säger att det är ett tredje företag, varpå jag påpekar att jag köper tjänsten av AMEX och de får lösa de väldigt tydliga problemen med sin underleverantör, i detta fall SAS.



Otroligt nog fick jag in poängen i förrgår, trots detta när jag ringer AMEX idag säger de att de väntar på bekräftelse från SAS...
 
Jag tänkte att jag skulle uppdatera min process för att få kortet, som äntligen kom idag, så att framtida kortaspiranter får en uppfattning av hur lång tid det kan ta. Jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad av AMEX så här långt, med tanke på den långa handläggningstiden på nästan fem veckor plus att kortet som kom är felaktigt. Kortet har statusen EBB, vilket borde vara en omöjlighet eftersom alla kortinnehavare per definition är minst silvermedlemmar. Jag kan inte förstå att de missar en sådan simpel sak. Ett nytt kort är på väg, efter att jag ringde och påpekade saken. Kortet går dock att använda, till min stora lättnad.



25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev

1 mars: AMEX gör en UC-koll

3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"

15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".

17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in.

22 mars: e-postnotis "Grattis, din kortansökan är godkänd".

29 mars: kortet kom med posten.



Som tidigare har påtalats, hävdar AMEX att de har haft problem med överföringen/kontakten med SAS. Det har även varit ett par helgdagar i samband med påsken. Mot första bonuschecken!
 
Mangostan skrev:Jag tänkte att jag skulle uppdatera min process för att få kortet, som äntligen kom idag, så att framtida kortaspiranter får en uppfattning av hur lång tid detkan ta. Jag kan inte säga att jag är speciellt imponerad av AMEX så här långt, med tanke på den långa handläggningstiden på nästan fem veckor plus att kortet som kom är felaktigt. Kortet har statusen EBB, vilket borde vara en omöjlighet eftersom alla kortinnehavare per definition är minst silvermedlemmar. Jag kan inte förstå att de missar en sådan simpel sak. Ett nytt kort är på väg, efter att jag ringde och påpekade saken. Kortet går dock att använda, till min stora lättnad.25 feb: snigelpostar ansökan i form av värvningsbrev1 mars: AMEX gör en UC-koll3 mars: E-brev från AMEX "Tack för din ansökan"15 mars: jag ringer och frågar varför ingenting händer och AMEX kundtjänst hävdar att de har haft "problem med kommunikationen med SAS Eurobonus. Du borde få svar inom några dagar".17 mars: Jag ser i appen att mina 20.000 baspoäng har kommit in.22 mars: e-postnotis "Grattis, din kortansökan är godkänd".29 mars: kortet kom med posten.Som tidigare har påtalats, hävdar AMEX att de har haft problem med överföringen/kontakten med SAS. Det har även varit ett par helgdagar i samband med påsken. Mot första bonuschecken!Klicka för att utvidga...
Jag har haft en liknande process och fick nyligen mitt kort men jag tycker det är viktigt att berätta för AMEX att det här absolut inte är OK och att det inte är en premiumupplevelse som de oftast annars kan leverera. Ju fler kunder som klagar, desto större chans att de streamlinar sin process.
 
Jag har tidigare berättat om min ansökan men upprepar det för att nyansera bilden lite. Från webbansökan söndag em till kort i handen (visserligen fel metall men ändå) på torsdagen. Världsrekord? Fick ett silverkort men eftersom signup bonusen gjorde mig till guld fick jag ett nytt efter ca en vecka och ett telefonsamtal.
 
Anders Östling skrev:Jag har tidigare berättat om min ansökan men upprepar det för att nyansera bilden lite. Från webbansökan söndag em till kort i handen (visserligen fel metall men ändå) på torsdagen. Världsrekord? Fick ett silverkort men eftersom signup bonusen gjorde mig till guld fick jag ett nytt efter ca en vecka och ett telefonsamtal.Klicka för att utvidga...


Det är bara att gratulera! Uppenbarligen har AMEX löst kommunikationsproblemen med SAS, vilket bådar gott för framtida kortaspiranter. Jag verkar ha ansökt vid exakt fel tillfälle.
 
Ett tips är nog att göra ansökan på nätet. Det gjorde jag och så här var det för mig:



1. Fyllde i ansökan och skickade in den på nätet en måndag kväll i slutet av februari.

2. Kort efteråt samma kväll får jag ett mejl om att jag är godkänd och välkommen som Elite-kortmedlem. Tänkte att det var märkligt snabbt och funderade lite om det var ansökan som var godkänd (typ rätt ifylld) eller jag som kund för Elite. Men när jag läser det så tolkar jag det som godkänd som kund.

3. Dagen efteråt får jag meddelande om att en UC gjorts (jag har Kivra, så jag får UC-meddelandet dit)

4. Jag är på resande fot under veckan men när jag kommer hem måndagen efteråt så ligger kortet i lådan.

5. Poängen kom in ca 20/3

6. Idag låg första räkningen i brevlådan



Har varit kund hos Amex länge och periodvis haft rejäl spend, vet inte om det påskyndade hanteringen.
 
Ansökte om Elite ikväll. Fick mejl minuter efter att min ansökan var godkänd. Har oxå haft rätt bra spend den senaste tiden på mitt Premium-kort.
 
Får man alltid ett mejl som säger "Tack för ansökan" även om man snigelpostat? Eller gäller det emdast onlineansökningar?
 
Back
Top