Senaste nytt

hur långt innan släpper sas bonusbiljetter

Tobbeee

Medlem
JAg ska boka bonusresa med sas till tokyo till om 1 år . finns inga biljetter nu och det jag undrar är om biljetter inte släppts eller redan är bokade?
 

Homer

Medlem
Tidigast då, men det är ju inte alltid det släpps något
i synnerhet inte till Tokyo, San Francisco och Los Angeles
 

Tostarp

Medlem
Har försökt i 310 dagar att boka två platser CPH-MIA och har haft en StarAlliance (LH+Swiss) liggandes som backup. Plötsligt i Fredags öppnades det magiskt upp en himla massa bonusstolar (Eco, PLUS och Business) på denna flight varpå jag raskt bokade (faktiskt via SAS nya hemsida).

Så mitt tips är att säkra dig med en bokning hos annat bolag och börja sen på allvar att rota runt typ 14 dagar innan du ska åka. Du har ju alltid kvar din bekräftade bokning om det inte funkar.

Fö tycker jag som dom flesta andra på detta forumet att SAS är helt urusla på släppa bonusbiljetter. Tycker att man borde värna om sina kunder mycket mer i denna frågan. Man kan alltid fråga sig vad det kostar att genomföra ovanstående manöver för alla som måste hålla på att pussla hit o dit. Varför inte istället släppa bonusbiljetter utan restriktioner för alla som är tex minst EBG...
 

palmen

Moderator
Har försökt i 310 dagar att boka två platser CPH-MIA och har haft en StarAlliance (LH+Swiss) liggandes som backup. Plötsligt i Fredags öppnades det magiskt upp en himla massa bonusstolar (Eco, PLUS och Business) på denna flight varpå jag raskt bokade (faktiskt via SAS nya hemsida).

Så mitt tips är att säkra dig med en bokning hos annat bolag och börja sen på allvar att rota runt typ 14 dagar innan du ska åka. Du har ju alltid kvar din bekräftade bokning om det inte funkar.

Fö tycker jag som dom flesta andra på detta forumet att SAS är helt urusla på släppa bonusbiljetter. Tycker att man borde värna om sina kunder mycket mer i denna frågan. Man kan alltid fråga sig vad det kostar att genomföra ovanstående manöver för alla som måste hålla på att pussla hit o dit. Varför inte istället släppa bonusbiljetter utan restriktioner för alla som är tex minst EBG...
Det är inte ofta som SAS släpper massa nya awardplatser 14 dagar innan så det är inget man ska vänta på, däremot så brukar de lite då och då öppna upp massor av award-platser men då görs det för flera veckor/månader samtidigt. Det skedde nu senast för typ 1-2 veckor sedan om jag kommer ihåg rätt.
 

Tobbeee

Medlem
Ok. Ja kanske ska boka en backup med staralliance. Men då till nästa fråga, om jag bokar med star alliance och sen hittar jag resa med sas.
Då måste jag avboka första resan för att den boka med sas. Jag har inte poäng så att det täcker båda resorna.
Måste man ringa till Tallinn då och böka där för att avboka?
 

seat56f

Medlem
Ok. Ja kanske ska boka en backup med staralliance. Men då till nästa fråga, om jag bokar med star alliance och sen hittar jag resa med sas.
Då måste jag avboka första resan för att den boka med sas. Jag har inte poäng så att det täcker båda resorna.
Måste man ringa till Tallinn då och böka där för att avboka?

Jag har inte testat att avboka en *A-award online, men om du ska boka om både ut- och hemresa skulle det kunna funka online. Troligaste scenariot är väl dock att du behöver boka om bara ena trippen och då blir det inte av- och ombokning (om du inte vill riskera att bli av med dina platser på andra benet) utan en ändring. Måste göras över telefon, och kostar 150sek/pers + ev ändring i bränsleavgifter (dvs återbetalning om du bokar om från *A till SAS).
 
Toppen