Som bekant finns det gott om olönsamma flygbolag runt om i världen. Av förklarliga skäl kommer ofta SAS och dess ägares (bl.a. svenska staten) upprepade tillskott av kapital från svenska skattemedel upp till diskussion.
Men svenska statens räddningsinsatser i SAS bleknar i jämförelse med vad den maltesiska staten har gjort i ett desperat försök att rädda det lilla flygbolaget Air Malta. Malta skjuter till 182M € utav skattebetalarnas pengar.
182M € i ett land som endast har 410.000 invånare (nyfödd som döende inkluderad) skulle i Sverige med dess befolkningsmängd motsvara 4.217M €.
Hitills har SAS "bara" fått 275M € utav de svenska skattebetalarna.
Allt detta slöseri med skattemedel sker samtidigt som Malta också ligger farligt nära samma ekonomiska kris som Grekland, Spanien, Portugal m.fl. just nu genomgår.
European Commission Approves
Men svenska statens räddningsinsatser i SAS bleknar i jämförelse med vad den maltesiska staten har gjort i ett desperat försök att rädda det lilla flygbolaget Air Malta. Malta skjuter till 182M € utav skattebetalarnas pengar.
182M € i ett land som endast har 410.000 invånare (nyfödd som döende inkluderad) skulle i Sverige med dess befolkningsmängd motsvara 4.217M €.
Hitills har SAS "bara" fått 275M € utav de svenska skattebetalarna.
Allt detta slöseri med skattemedel sker samtidigt som Malta också ligger farligt nära samma ekonomiska kris som Grekland, Spanien, Portugal m.fl. just nu genomgår.
European Commission Approves