Senaste nytt

Hur länge gäller Eurobonuspoäng?

soph

Medlem
Hej,

Jag är ny på forumet och det här blir mitt första inlägg.
Jag har försökt söka i trådar men ska

Jag har som det ser ut nu ett poängsaldo på 5500 EB poäng. Hälften av dem är giltiga tom 30juni 2018 andra hälften tom 30juni 2019.

Jag kommer senare i år göra en resa som enligt SAS chatten ger mig ca 46 000 EB poäng, innebär det då att jag hamnar på EB gold? Jag har intjäningsår tom 30 juni tror jag, resan sker Q4 men poängen alltså de 5500 jag redan har är ju giltiga tom nästa år.

Det här är säkert den dummaste fråga ni fått, men jag ber om lite förståelse och all hjälp uppskattas.

MVH
Soph

Hej o välkommen @soph
Eurobonuspoäng är giltiga i minst 5 år.
Ja, 46000 baspoäng ger Eurobonus Guld samt Star Alliance Gold

Baspoäng: är statusgrundande och gäller under ditt intjäningsår, t ex 1/7-30/6. Därefter blir de i praktiken extrapoäng. Baspoäng får man genom att flyga.

Extrapoäng: poäng du får genom att använda ngt av SAS kreditkort, genom olika kampanjer osv. Dessa är inte statusgrundande(tro mig, jag vet;)).

Om jag missat ngt, fyll gärna på eller hänvisa till existerande tråd.

Jag har som det ser ut nu ett poängsaldo på 5500 EuroBonus poäng. Hälften av dem är giltiga tom 30juni 2018 andra hälften tom 30juni 2019.

Jag kommer senare i år göra en resa som enligt SAS chatten ger mig ca 46 000 EuroBonus poäng, innebär det då att jag hamnar på EuroBonus gold? Jag har intjäningsår tom 30 juni tror jag, resan sker Q4 men poängen alltså de 5500 jag redan har är ju giltiga tom nästa år.

Bara för att vara på den säkra sidan så behövs ett litet förtydligande (eftersom du pratar om giltighetstiden för dina 5500 poäng).
Kommer du att få 46000 poäng för resan som du ska göra i Q4 eller kommer du totalt att ha 46000 poäng på kontot efter resan? Om du får 46000 poäng för resan så blir du (som @Mr Basic säger) Eurobonus Guld. Om du däremot kommer att ha 46000 poäng på kontot efter resan (dvs, tjänar 40500 poäng för den resan) så kommer du inte att vara Guld efter resan (men du har dock ända fram till sommaren på dig att samla ihop de sista 4500 poängen som behövs).
När det gäller att få status (silver/guld/diamant) så spelar det ingen roll hur många poäng man har på kontot i ett visst läge, utan bara hur många (bas)poäng som kommit in under en kvalificeringsperiod.

Det här med Eurobonuspoäng och statusintjäning är ungefär som en fårhage.......
Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Tack snälla för svar,

Jag ska förtydliga lite. Jag har i dagsläget 5500 poäng, det måste vara baspoäng för jag har inte gjort annat än tagit någon kortare flygresa per år med SAS. Inga kreditkort eller andra bonusprogram att tjäna poäng på. De poängen är giltiga tom 30juni

Jag ska resa i november och får då, uppskattningsvis 46000 Eurobonuspoäng för det resandet.
Det är dock till större delen codeshare men en open jaw med Singapore Airlines till Australien och sedan hem från Nya Zeeland. I business class.
Chattade med SAS och även om
Hon inte kunde öppna bokningen så skrev hon att den skulle generera ca 46000-46500 poäng.

Men, behövs det inte 50000 för att nå guld ?

Tack snälla för svar,

Jag ska förtydliga lite. Jag har i dagsläget 5500 poäng, det måste vara baspoäng för jag har inte gjort annat än tagit någon kortare flygresa per år med SAS. Inga kreditkort eller andra bonusprogram att tjäna poäng på. De poängen är giltiga tom 30juni

Jag ska resa i november och får då, uppskattningsvis 46000 Eurobonuspoäng för det resandet.
Det är dock till större delen codeshare men en open jaw med Singapore Airlines till Australien och sedan hem från Nya Zeeland. I business class.
Hon inte kunde öppna bokningen så skrev hon att den skulle generera ca 46000-46500 poäng.

Men, behövs det inte 50000 för att nå guld ?
De poängen du har sedan tidigare är nog inte baspoäng i och med att de går ut i år. Antar att du bokat Singapore Airlines i Business och det borde ge dig ca 45k poäng vilket är gränsen för eurobonus guld.

Tack för förtydligande.
Då borde du med största sannolikhet bli EB Guld efter den resan för som @palmen säger så är gränsen för guld (för närvarande) 45k poäng.
Det finns möjligen två risker:
* Eurobonus 3.0. Finns en viss sannolikhet att EB 3.0 kommer innan november, och då finns det även en risk att någon förändring görs i antingen poängintjäning eller antalet poäng som krävs för guld. Jag skulle dock säga att risken är rätt så liten och det är hursomhelst inget som går att göra något åt, så bara att vänta och se.
* Codeshare. Det finns alltid en viss risk när man bokar codeshare, men i business class med Singapore så tror jag att det är hyfsat safe. Att personen i chatten säger en viss summa kan du tyvärr inte sätta alltför mycket vikt vid.

Hursomhelst så är inget av ovanstående egentligen något att oroa dig för, för om det skulle vara så att du av någon anledning inte når hela vägen till Guld med den resan så har du ju ett drygt halvår på dig att skrapa ihop eventuella saknade poäng.

Trevlig resa! Verkar som något som kommer att bli en härlig upplevelse, både i luften och på destinationen.

Antar att du bokat Singapore Airlines i Business och det borde ge dig ca 45k poäng vilket är gränsen för eurobonus guld.

Yes, precis. Resan är bokad via Singapore Airlines.

Vi får hålla tummarna att poängen räcker till guld. Hade varit kul.
Tack snälla för info

Tack för förtydligande.
Då borde du med största sannolikhet bli EB Guld efter den resan för som @palmen säger så är gränsen för guld (för närvarande) 45k poäng.
Det finns möjligen två risker:
* Eurobonus 3.0. Finns en viss sannolikhet att EB 3.0 kommer innan november, och då finns det även en risk att någon förändring görs i antingen poängintjäning eller antalet poäng som krävs för guld.
......

Hursomhelst så är inget av ovanstående egentligen något att oroa dig för, för om det skulle vara så att du av någon anledning inte når hela vägen till Guld med den resan så har du ju ett drygt halvår på dig att skrapa ihop eventuella saknade poäng.

Trevlig resa! Verkar som något som kommer att bli en härlig upplevelse, både i luften och på destinationen.

Tack Thornado för att du tagit dig tid att förklara för en Newbie som mig. Det uppskattas verkligen

Jag håller som sagt tummarna att det räcker. När vet man när EB 3.0 lanseras?

Ser fram emot resan och ska försöka njuta ordentligt av SQ business :)

Tack Thornado för att du tagit dig tid att förklara för en Newbie som mig. Det uppskattas verkligen

Alla har vi varit newbies någon gång. :)
Om ett år kommer du känna dig som en expert och säkert kunna hjälpa någon annan.

Eventuellt så får vi veta lite mer om EB 3.0 vid meet and greet i maj, men det har redan dragit ut på tiden i ett år, så inga garantier.
Som sagt var, det är inget som är värt att oroa sig för nu iaf.

I dagsläget har det kommunicerats att eurobonus 3.0 ska komma i höst. Man sa dock samma sak förra året och det blev fördröjt. Som @Thornado säger får vi kanske veta mer på meet and greet i maj.

Toppen