Senaste nytt

Hur funkar maten för barn med allergi mot nötter och ägg?

Alex H

Medlem
Har bara flugit med Ving med sexåringen och aldrig haft några problem med få mat utan nötter och ägg. Ska nu för första gången flyga business till Singapore, flyger dit med Singapore Airlines och hem med Lufthansa. Med Singapore Airlines är det inga problem, kan beställa specialmat. Men fick nyss svar av Lufthansas chatt att de inte kan ordna någon specialmat, att vi själva får ta med mat. Kan det verkligen stämma att de är så dålig service eller kan man kräva det?

@Alex H Vår familj reser med liknande allergier, och utbudet av specialkost är mycket begränsat. Det enda alternativet för oss blir vegansk måltid, men där finns inga garantier mot att nötter inte ingår i måltiden. Vi har alltid med oss nödmat till barnen, eftersom det annars blir för tråkigt att i de flesta fall bara kunna äta ris. Detta gäller oavsett class.

Flygbolagen har som regel flera olika typer av specialmat, men inte för alla möjliga kombinationer.

Fullt möjligt att Lufthansa i ert fall inte erbjuder den kombinationen av allergier. Och flygbolag gör generellt inte måltider på beställning utifrån olika allergier.
Rent generellt skulle det kunna bli väldigt många custom måltider på varje flight om alla kunde välja fritt vad de vill ha i sin mat utifrån allergi/preferens. Sen skulle säkert några hävda att de är allergiska mot allt förutom oxfilé med bea.

Ta med mat. Att Singapore airlines säger att de löser saker innebär inte att det på något sätt är bra (glutenfritt på ett bolag jag flög med innebar att man fick en banan). Och är ditt barn väldigt känsligt hade jag inte litat på att det var nötfritt till 100% heller.

Flygbolagen har som regel flera olika typer av specialmat, men inte för alla möjliga kombinationer.

Fullt möjligt att Lufthansa i ert fall inte erbjuder den kombinationen av allergier. Och flygbolag gör generellt inte måltider på beställning utifrån olika allergier.
Rent generellt skulle det kunna bli väldigt många custom måltider på varje flight om alla kunde välja fritt vad de vill ha i sin mat utifrån allergi/preferens. Sen skulle säkert några hävda att de är allergiska mot allt förutom oxfilé med bea.
Jobbade förut på finare konferenshotell. Fick alltid många olika föranmälningar av allergier. En kväll hade vi två personer med skaldjursallergi. Förrätten den kväll var hummer, de 2 allergiker fick något annat. 1 förrätt kommer direkt tillbaka till köket. Den personen, en skaldjursallergiker, ville få hummern. Tydligen var det en allergi mot billigare skaldjur.
PS jag vill inte förminska hur allvarligt allergier kan vara. Min dotter är nötallergiker. Men alla som skickar beställningar till köket med ordet allergi när det egentligen är en preferens gör att många kockar tror de kan slarva lite med beställningarna, till exempel, bara plockar bort någonting som är redan i en rätt om den är lite större och synlig.

Jobbade förut på finare konferenshotell. Fick alltid många olika föranmälningar av allergier. En kväll hade vi två personer med skaldjursallergi. Förrätten den kväll var hummer, de 2 allergiker fick något annat. 1 förrätt kommer direkt tillbaka till köket. Den personen, en skaldjursallergiker, ville få hummern. Tydligen var det en allergi mot billigare skaldjur.
PS jag vill inte förminska hur allvarligt allergier kan vara. Min dotter är nötallergiker. Men alla som skickar beställningar till köket med ordet allergi när det egentligen är en preferens gör att många kockar tror de kan slarva lite med beställningarna, till exempel, bara plockar bort någonting som är redan i en rätt om den är lite större och synlig.
Ja det är trist att så många hävdar allergi när det är preferens. Var med och detaljplanerade (aldrig mer) ett kundevent för några år sedan och allergilistan var galen med uppenbara preferenser snarare än allergi - någon hade fyllt i att de inte äter brun mat tex.

Oavsett vad man tycker om det så är den krassa verkligheten att om måltiden inte finns att förbeställa, så är det ingenting du kan räkna med att något flygbolag ska ordna åt dig. Logistiken för något sådant finns helt enkelt inte. Jag skulle absolut inte lita på någon som gör undantag på begäran heller, typ "det fixar vi", speciellt inte med en allvarlig allergi. Att "blanda" två specialmåltider är heller inget du kan förvänta dig.

Reser själv med en dotter som har äkta jordnötsallergi (dvs jordnötter/baljväxter och inte andra nötter) och har hela kitet med epipens osv. När vi har rest med Singapore Airlines så har det inte varit något problem med deras NFMLA meal men du får ju också vara beredd på att alla andra i kabinen kommer bli serverade chicken satay med jordnötssås, i alla fall i business. Vad gäller ägg i deras NFMLA meal har jag ingen aning om.

Ni får helt enkelt själva bedöma riskerna på er resa men räkna inte med att flygbolagen ordnar saker åt er, ta med egen mat som backup.

Ja det är trist att så många hävdar allergi när det är preferens. Var med och detaljplanerade (aldrig mer) ett kundevent för några år sedan och allergilistan var galen med uppenbara preferenser snarare än allergi - någon hade fyllt i att de inte äter brun mat tex.

Men där som jag absolut instämmer att man inte ska lägga in preferenser i allergilistan, så bör eventplanerare erbjuda tillräckligt många alternativ plus möjlighet att fylla i preferenser därutöver.
Ger man inte möjlighet till det så kommer folk använda allergilistan som preferenslista. Och då hamnar vi i problemet att personal kan med tid börja slarva (medvetet eller undermedvetet).

vara beredd på att alla andra i kabinen kommer bli serverade chicken satay med jordnötssås, i alla fall i business.

Jag tycker det är nästan otroligt att flygbolag fortsätter erbjuda jordnötsrätter och -produkter ombord, är det inte en av mest riskfyllda allergierna? Dvs hur vanlig den är och hur kraftiga reaktioner som den kan orsaka, speciellt med åtanke att den i vissa fall inte ens behöver ätas utan partiklar in inandningsluften eller spår av jordnötter på handtag, dörrar, etc som kommer i kontakt med huden kan räcka att trigga reaktion. För att inte tala om korskontaminering.

Jag tycker det är nästan otroligt att flygbolag fortsätter erbjuda jordnötsrätter och -produkter ombord, är det inte en av mest riskfyllda allergierna? Dvs hur vanlig den är och hur kraftiga reaktioner som den kan orsaka, speciellt med åtanke att den i vissa fall inte ens behöver ätas utan partiklar in inandningsluften eller spår av jordnötter på handtag, dörrar, etc som kommer i kontakt med huden kan räcka att trigga reaktion. För att inte tala om korskontaminering.
Precis. Besökte KLM Crown Lounge (Schengen) för första gången i helgen, där hade de jordnötter i baren just då, vilket också kändes konstigt... Som tur inget som drabbar vår familj, där finns bara en som inte tål gluten.

Det är off topic men ämnen är så viktig så jag skriver det här ändå.

Det är en klen tröst, eftersom reaktionen mot luftburen jordnötsdoft är på riktig, men det är inte en allergisk reaktion, och därför är den livshotande på något sätt. Caroline Nilsson på Karolinska Institut har forskat i ämnet i flera år.
Man försöker att hitta "botemedel" för barn men jordnötsallergier eftersom det är en livsfarlig allergi. https://astmaoallergiforbundet.se/lovande-resultat-i-jordnotsstudie-pa-sma-barn/

Där här kommer från Karolinska Instituts Facebook sida.

"En person med matallergi kan få svåra reaktioner av allt i matväg som innehåller protein, men livshotande reaktioner är vanligast vid äkta jordnöts- och nötallergi.
1f95c.png
Det är livsviktigt för en sådan person att inte äta de nötter som hen är allergisk mot. Forskning har dock visat att jordnötsallergen inte sprids i luften.

- För den som har reagerat svårt tidigare är det inte konstigt att bli rädd av jordnötsdoft och reagera, men det är kroppen som spelar en ett spratt om man får symtom. Inga studier visar att man blir svårt allergisk av jordnötter i luften”, säger Caroline Nilsson, docent i pediatrik, anknuten till institutionen för forskning, klinisk forskning och utbildning, Södersjukhuset, Karolinska Institutet.

- Doftmolekylerna består inte av proteiner och vid luftburna provokationer händer ingenting. Varje gång som jag tar upp det här är det någon som blir arg, men jag vidhåller att det är så här, säger Caroline Nilsson.

Hittills har man bara kunnat råda den allergiske att undvika mat hen inte tål, men nu kommer det som kallas oral immunterapi. Först ges en liten dos av allergenet, därefter trappas dosen upp. Det pågår studier med oral immunterapi för mjölk och ägg, men längst har man kommit med jordnötsallergi.

- Nästa år får vi tillgång till ett läkemedel för svår jordnötsallergi. Läkemedlet består av standardiserat jordnötsprotein, används vid oral immunterapi och riktar sig till barn med jordnötsallergi mellan 4-17 år, säger Caroline Nilsson" 15 oktober 2024.

Nu är vårt barn vuxet så det blir ingenting för henne, men förhoppningsvis för andra, kanske några av er finns här.

Toppen