Senaste nytt

Hur Amex hanterar en lojal kund...

John32

Ny medlem
Hej, tänkte dela med mig av hur tråkiga Amex är i sitt bemötande av en lojal kund. Det började med att jag efter att ha läst många bra trådar här i forumet om vilka kort man bör ha (tex SAS Eurobonus Amex Elite) om man reser en del och har en hyfsad spend. Jag har varit en trogen kund till Amex i 14 år (2010) och haft lite olika kort, från det gröna till Platinum och tillbaka till Guld och har alltid betalat mina fakturor med en årlig spend på +300tkr. Nu tänkte jag att uppgradera till Elite men då kampanjen på att få Eurobonus-poäng skiljer sig åt om man redan är en kund eller ej. Kontaktade Amex med förhoppningen om att någon tycker att det är både smartare och billigare att behålla en lojal bra kund än att skaffa nya, och att de skulle ge samma erbjudande till mig på 15000 EB-points. Men, icke. De skrev tydligt och klart att de hellre släpper mig som kund (och jag skaffar ett SAS EB Premium och flyttar allt till Mastercard) än att visa goodwilll.

Är det någon annan som råkat ut för liknande? Finns det någon som har några tips på hur man kan hantera detta? Vill gärna ha Elite då jag kommer att börja resa mer i mitt jobb...
Brukar det finnas bättre uppgraderingskampanjer som kommer ibland?

Tack på förhand,
John
 
Hej, tänkte dela med mig av hur tråkiga Amex är i sitt bemötande av en lojal kund. Det började med att jag efter att ha läst många bra trådar här i forumet om vilka kort man bör ha (tex SAS Eurobonus Amex Elite) om man reser en del och har en hyfsad spend. Jag har varit en trogen kund till Amex i 14 år (2010) och haft lite olika kort, från det gröna till Platinum och tillbaka till Guld och har alltid betalat mina fakturor med en årlig spend på +300tkr. Nu tänkte jag att uppgradera till Elite men då kampanjen på att få Eurobonus-poäng skiljer sig åt om man redan är en kund eller ej. Kontaktade Amex med förhoppningen om att någon tycker att det är både smartare och billigare att behålla en lojal bra kund än att skaffa nya, och att de skulle ge samma erbjudande till mig på 15000 EB-points. Men, icke. De skrev tydligt och klart att de hellre släpper mig som kund (och jag skaffar ett SAS EB Premium och flyttar allt till Mastercard) än att visa goodwilll.

Är det någon annan som råkat ut för liknande? Finns det någon som har några tips på hur man kan hantera detta? Vill gärna ha Elite då jag kommer att börja resa mer i mitt jobb...
Brukar det finnas bättre uppgraderingskampanjer som kommer ibland?

Tack på förhand,
John

Downgrade till premium eller ännu lägre. Sedan två upgrades till elite
 
Nu hänger jag inte riktigt med på vilket kort du har idag men om det är Amex Gold eller SAS Amex Premium får du 10k genom att uppgradera till SAS Amex Elite. Givetvis inte lika bra som nya kunder som blir värvade men inte heller långt ifrån de 15k du verkar ha bett om. Ibland kör de kampanjer, historiskt har man kunnat få 20-30k för uppgradering vid dessa tillfällen.
 
Man kan vända på det också, hur lojal är en kund som väljer att lämna för att de inte fick ersättning för att stanna? Inte så lojal skulle jag säga. Antingen är relationen man har med företaget byggt på finansiella förutsättningar eller så är de personliga. I detta fallet är det ju uppenbart att du lägger finansiella faktorer på huruvida du fortsätter vara kund, är det då så konstigt att Amex gör likadant?

Om jag har en klient som kräver ersättning för att stanna utan att det finns något skäl som att jag tabbat mig, kan de dra, iaf så länge som jag fortsatt får in nya kunder. Tror Amex ser på kunderna på detta sätt nu också, efter åratal av att strössla bonusar och de sett hur det snarare bygger ett illojalt och bortskämd beteende från kunderna (som ditt inlägg ger intryck av).
 
Man kan vända på det också, hur lojal är en kund som väljer att lämna för att de inte fick ersättning för att stanna? Inte så lojal skulle jag säga. Antingen är relationen man har med företaget byggt på finansiella förutsättningar eller så är de personliga. I detta fallet är det ju uppenbart att du lägger finansiella faktorer på huruvida du fortsätter vara kund, är det då så konstigt att Amex gör likadant?

Om jag har en klient som kräver ersättning för att stanna utan att det finns något skäl som att jag tabbat mig, kan de dra, iaf så länge som jag fortsatt får in nya kunder. Tror Amex ser på kunderna på detta sätt nu också, efter åratal av att strössla bonusar och de sett hur det snarare bygger ett illojalt och bortskämd beteende från kunderna (som ditt inlägg ger intryck av).
Fast han är väl intresserad av en uppgradering till en ny och dyrare produkt och undrar om de kan matcha nykundserbjudandet till honom?
Man är ingen "klient" när man har ett Amex-kort, du är en unik sifferkod i deras databas och deras affärsanalytiker har bestämt precis som på alla andra ställen att nya kunder ska subventioneras hårt på bekostnad av de befintliga. Verkligen jättebortskämt att be om lite extra poäng från bolaget med market cap på >200 miljarder USD som stängt ner all kundservice och outsourcat den till studenter i typ baltikum på minimumlön.
 
Intressant fråga i samma område.
Idag har jag Amex Platinum och min partner har ett extra kort på min Platinum.

Min partner har en Amex blue cashback och jag har en extra Amex blue cashback på sitt konto.

Om min partner uppgradera till Platinum, eller någon SAS variant kan de får någon bonus i en kampanj. Sedan skaffar de extra kort till mig.

Tanken är då att jag säger upp Platinum, skaffa blue cashback och partnern får extra kort.

Känns otroligt osannolikt att det skulle fungera men värt att kolla här först. Sedan kan jag stämma av med Amex själv.
 
Fast han är väl intresserad av en uppgradering till en ny och dyrare produkt och undrar om de kan matcha nykundserbjudandet till honom?
Man är ingen "klient" när man har ett Amex-kort, du är en unik sifferkod i deras databas och deras affärsanalytiker har bestämt precis som på alla andra ställen att nya kunder ska subventioneras hårt på bekostnad av de befintliga. Verkligen jättebortskämt att be om lite extra poäng från bolaget med market cap på >200 miljarder USD som stängt ner all kundservice och outsourcat den till studenter i typ baltikum på minimumlön.
Ja det är bortskämt att begära samma komp som en ny kund (du kanske missat att det finns en komp för uppgradering) OCH sen välja att säga upp alla kort för att man fick ett nej. Hur är det inte ett bortskämt beteende?

Att uppgradera är ju helt valfritt och med ökad kostnad kommer även fler officiella förmåner. Det spelar väl ingen som helst roll vad market cap är? Kanske till och med kan vara så att framgångsrika bolag blir så framgångsrika genom att inte ge bort saker hur som helst?
 
Amex är väldigt tydliga med att de inte ger nykund erbjudande till befinltiga kunder och det har varit så i flera år nu. Bara att gilla läget.
Om det är viktigt för dig med poägn för att byta kort är det bara att ha amex premium och vänta på nr det kommer ett upgrade erbjudande, brukar komma åtminstone 2 per år och senast var i augusti/september.

Antalet personer som hoppade mellan kort flera ggr om året för att få signup bonusar är något som Amex satt ett stopp för och de kommer nog inte premiera det framöver heller i Sverige. Spelar ingen roll hur "lojal" man är som kund.
 
Toppen