Senaste nytt

Hotelltips på Manhattan

InterContinental New York Times Square är trevligt. Bodde där sommaren 2023; bokade ett standardrum och blev som Ambassador uppgraderad till ett hörnrum högt upp med fin utsikt över både Hudsonfloden och Skyline. Beroende på datum så ligger det kring eller strax över din budget för ett avbokningsbart betala-på-plats standardrum utan frukost.

Skulle absolut rekommendera att betala $225 för att blir Ambassador om du ska bo där då du får tillbaka pengarna genom att du får en gratisnatt (2 för 1) på en helg plus garanterad rumsuppgradering. Många AMB tycker att sen utcheckning kl 16 är den bästa förmånen, men det beror ju på behoven.

Notera att gratisnatten bör vara en separat bokning för två dagar på en helg eftersom man inte får någon övrig medlemsrabatt på natten man betalar för. Sedan separat(a) bokning(ar) för de övriga dagarna för att få medlemsrabatt på dem. Det brukar dock inte vara några problem att behålla samma rum, man behöver bara checka in och ut mitt på dagen.

Vänta dock med att bli Ambassador-medlem om du inte har några andra bokningar på IC-hotell i närtid eftersom medlemskapet gäller 12 månader från den dag du betalar. Det räcker med att vara vanilj-IHG medlem för att boka gratisnatten, hotellet drar inte certifikatet för gratisnatten förrän du checkar ut, så du kan boka här och sedan bli Ambassador när som helst innan vistelsen.

Kombinationen status och 9 dagar är också värd att överväga - sannolikheten till en bra uppgradering minskar med längden på besöket. Så även det kan vara en anledning att dela upp.

Jag skulle också rekommendera att dela upp på två vistelser, senast när jag och dottern var i NY bodde vi på WestHouse med utsikt över Times Square (bara vissa rum) men med en helt OK frukost på översta våningen inkluderad. W55th street. Sedan bytte vi till Millennium Hilton New York One UN Plaza utan frukost. Hörnrummen med fönster golv till tak har fantastisk utsikt över stadens skyline och landmärken. Vi var nöjda med båda valen. Lycka till!

Om inte förrän i augusti så kan man ha lite extra koll över Black Friday och New Year’s sale men med fri avbokning om det dyker upp något annat erbjudande närmare inpå avresa.

Vi bodde på Sancturary Hotel i Augusti 2022, det ligger ca 100m från Times Square och 50m från närmsta tunnelbana. Då betalade vi USD 3.100 för 5 nätter och 5 pers i ett trebäddsrum och ett dubbelrum. Hotellet var ganska enkelt och hade små rum (inget ovanligt för Manhattan). Det ingick enkel men funtionell frukost och det finns en schysst (och populär) takbar på hotellet. Bokade via Booking.com då Hotels.com blev ca 4000kr dyrare i slutändan då dom inte hade räknat in massa lokala avgifter etc.

Finns det några aktuella Go-to-tips kring billigaste möjliga rates/hotell på Manhattan 3 dagar i Mars?

Finns det några aktuella Go-to-tips kring billigaste möjliga rates/hotell på Manhattan 3 dagar i Mars?
Är du ute efter just billigaste skulle jag överväga att acceptera ett stopo eller två på tåg och hotell precis utanför Manhattan. Finns mycket att tjäna på det och kostar inte överdrivet mycket tid, så länge du ska till och från hotellet under tider när tågen går ofta.

Har hyffsat prissatt bokat i nuläget, 2500/natt i midtown. Men tänkte om det fanns några guldkorn vad gäller AAA-rates eller liknande på specifika hotell som folk använt sig av på sistone. Eller bra erfarenheter från någon tredje part för att krypa ned i pris.

(Skall tillägga att frågeställningen gäller avbokningsbara rates).

Billigast är att boka med poäng. En del på Flyertalk betalar aldrig kontant privat, utan köper t.ex. IHG-poäng när IHG ger 100% extra bonus vid köp av poäng. Till normalpris är det dock inte lönsamt att köpa poäng för att sedan boka - jag har endast köpt när det är 100% kampanj.

En fördel med poängbokningar är också att de är avbokningsbara utan kostnad och i vissa fall kan man snacka sig fri ifrån otyget "amenity fees" som amerikanska hotell lägger på. Min vistelse på IC NY Times Square som jag nämnde ovan var bokad med poäng och vid check-out ville de debitera mig hotellets "amenity fee", varvid jag svarade att jag hade bokat med poäng och de svarade att de tar bort debiteringen "denna gång"... Andra hotell debiterar öht inte sådana avgifter på poängbokningar.

Som prisjämförelse, jag kollade ett slumpmässigt datum på IC NY Times Square nu - kostar $271 inkl skatter och avgifter eller 35 000 poäng. De poäng jag har köpt till 100% bonus kostade 0,5 cent per poäng, så 35000 poäng = $175. Nackdelen är förstås att poängen ligger där utan ränta, så om man inte bor ofta på den kedja där man har poäng så "kostar" ju inflationen för poängen som bara ligger på kontot.

Toppen