Senaste nytt

Hotelltips Kanda plus Kalifornien

toer00

Medlem
God kväll alla alerta BC.are ;-)

Ny har jag fixat nästa års EB Awards resa till Kanda och Kalifornien (juli/aug).
Kanda är is tort sett nytt för mig, bortsett från at jag hälsade på släktingar i Toronto/Montreal för 30 år sedan, så har jag inte varit där sedan dess. Men nu skall jag (vi) till Calgary, Vancouver och därefter vindistrikten i Sonoma (Kalifornien) och vill ha lite tips på BRA hotell.

Jag försöker så gott som alltid hålla mig i spannet 4-5 stjärnor och uppskattar lägen i områden med shopping, trevliga rest/barer och med bra kommunikationer, gärna med trevlig utsikt och stora/moderna rum med bra sängar.

Tanken är att ta 2 st nätter downtown Calgary, 2 nätter i Banf eller Lake Louise (Skall ta tåget till Vancouver därefter, Rocky Mountaineer). Därefter flyg till SFO och bila ut till vindistrikten kring Sonoma, väl där så söker jag lite mer personliga hotel typ boutique/design är de med i SLH (Small Luxury Hotels) inte mig emot heller...
 

J S

Medlem
I Sonoma hittar du inte många 5-stjärniga hotell, den största lyxen finns i granndalen Napa. Med det sagt är vingårdarna är generellt betydligt mer kommersiellt inriktade i Napa medan Sonoma fortfarande har kvar lite av den gamla charmen och jag föredrar definitivt Sonoma. Bo kan man antingen göra i huvudorten där det är promenadavstånd till restauranger osv alternativt längre upp i dalen där man är begränsad till bil eller uber. Kenwood Inn & Spa (Luxury Sonoma Valley Spa Hotels | Kenwood Inn & Spa) ligger utanför huvudorten Sonoma lite längre norrut i dalen.

Ett av mina favoritställen är tasting roomet för Eric Ross Winery. Ingen vingård utan bara ett tasting room som ligger längs landsvägen (strax utanför byn med det fantastiska namnet Glen Ellen) där ägarna med lite för röda näsor häller upp frikostigt med vin. Grym Old vine Zinfandel. Rakt över gatan fanns ett par restauranger med uteplatser längs floden som eldhärjades av skogsbränderna för något år sedan. Om de är öppna är de väl värda ett besök.
 
Toppen