Senaste nytt

Hotell i Hong Kong för ca 1000 kronor per natt?

Vi har bott både på lyx (Ritz Carlton) och enklare alternativ som Panorama by Rhombus där vi i sommar kommer att återvända till Panorama tack vare helt ok standard med klart bra läge i TST. Panorama börja på ca 1100 HK$

Du kan hitta övernattning för ned emot 5-600 HKD/natt (typ Ibis eller lokala kedjor i 3-4 stjärnig standard) som uppfyller kraven på att vara sjyssta sängar och ett rent rum. Jag har bland annat bott på Ibis Northpoint då jag bokade samma dag och mina vanliga hotell bestämde sig för att ta minst 3000 HKD.

Jag brukar på i TST, ofta på Sheraton med tanke på SPG (Har ett 20-tal nätter där i år), men Peninsula, Hyatt, Intercontinental, Mira och flera andra femstjärniga ligger inom 5 min gångavstånd från någon uppgång på TST station. Dessa femstjärniga hotell går att få för ned emot 1500 HKD per natt och för allt under 2000 SEK måste de betraktas som bra värde.

Inne på Island är väl de flesta bättre hotellen kring Admiralty/Central, och prisläget är ofta något högre för 5-stjärnigt här. P.g.a. jobb brukar jag oftast bo i TST.

Ett hotell jag tar ibland som brukar ligga kring 1200HKD/natt (plus skatt så blir väl 1400 SEK) är Le Meridien Cyberport. Det är mycket prisvärt och ligger i ett lugnt och avsides område. Dock är det 'off' om man vill vara i smeten. Kanske snarare en rekommendation för mer vana HK-resenärer som vill komma bort från TST/LKF/Wan Chai...

Som #nota bene nämner kan du nog hålla din budget om du väljer IBIS North Point inte mitt i smeten, men du tar dig in till Central snabbt med MTR och om trafiken tillåter taxi så gissar jag man tar sig in till central för ca 50 HKD. Ett annat mer centralt alternativ är IBIS Sheung Wan. Släpar du inte fötterna efter dig tar det ca 10-15 min med en rask promenad till Central:)

Last edited:
Just på ibis North Point skall du kolla på sängstorlek. Jag valde bor det av det skälet.

Jag upplevde det billigare på Kowloon-sidan, samtidigt som jag på kvällstid helst hängde i Soho. Men jag upplevde det inte som ett problem då MTR går fort och ofta. Så tittar du på boende i Kowloon bo inte för långt bort från MTR-stationerna.

Jag bodde på Novotel Nathan Road. Jag var mycket nöjd. Då jag prickade in en vecka med genrellt dyrare priser i HK och gav knappt 1500:-/natt. Beroende på vecka går det säkert att fynda. Veckan efter låg det på 1200:-/natt.

Toppen