Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

463829 skrev:Say what? Nej du påstår något då bevisar du det ocksåden där länken känns inte direkt som något vetenskapligt bevis.Jag kvarstår, skulle det vara farligt så hade jag blivit av med min telefon & dator i säkerhetskontrollen.Klicka för att utvidga...



Jag hoppas du inser själv att det där är ett helt ohållbart argument. Hela det västerländska världens juridiska och vetenskapliga system är uppbyggt på att den som har en avvikande åsikt om vedertagna förordningar ha i sin tur bevisbördan på sig.




Jag har presenterat fakta, vad du väljer att kalla det ändrar ej att detta är faktiska rapporterade incidenter. du bemöter det istället med anekdoter. Upplever du att det är ett trovärdigt sätt att föra en diskussion?
 
Har ett litet roligt tillägg i den här diskussionen och det är att förra veckan fick jag ett oplanerat jumpseat på en SAS flight och hade ingen kamera med mig så jag frågade kaptenen om det fanns någon möjlighet att få filma start och landning med min telefon och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter.
 
Mickey skrev:Har ett litet roligt tillägg i den här diskussionen och det är att förra veckan fick jag ett oplanerat jumpseat på en SAS flight och hade ingen kamera med mig så jag frågade kaptenen om det fanns någon möjlighet att få filma start och landning med min telefon och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter.Klicka för att utvidga...


Om detta är ok enligt kaptenerna ombord tror jag inte man behöver ha direkt dåligt samvete av att ha telefonen i flightmode under en hel flygning (gate-gate).
 
palmen skrev:Om detta är ok enligt kaptenerna ombord tror jag inte man behöver ha direkt dåligt samvete av att ha telefonen i flightmode under en hel flygning (gate-gate).Klicka för att utvidga...


Jag tror precis som agehall skrev att den främsta anledningen till att dem ber en att stänga av all elektronisk utrustning är för att man ska vara uppmärksam på det som händer runt om kring en.
 
Mickey skrev:Har ett litet roligt tillägg i den här diskussionen och det är att förra veckan fick jag ett oplanerat jumpseat på en SAS flight och hade ingen kamera med mig så jag frågade kaptenen om det fanns någon möjlighet att få filma start och landning med min telefon och svaret jag fick var att det inte var några konstigheter.Klicka för att utvidga...


Men detta förändrar ju ingenting - ska passagerare alltså inte hörsamma kabinpersonalens direktiv, följa regelverk och dessutom samtidigt förminska kabinpersonalens profession?
 
Mickey skrev:Jag tror precis som agehall skrev att den främsta anledningen till att dem ber en att stänga av all elektronisk utrustning är för att man ska vara uppmärksam på det som händer runt om kring en.Klicka för att utvidga...


Ja, tron kan försätta berg - se bara hur det ser ut i världen!
 
palmen skrev:Som sagt jag har telefonen undanstoppad vid start och landning, även om det är i flight mode till och från. Jag har full koll på vad som sägs från flygvärdinnor och kapten vid gate, taxning samt start/landning.Klicka för att utvidga...


Full koll (?), men Du gör en egen bedömning att Du kan strunta i det som än så länge betraktas som en "risk"?
 


Helt irrelevant imho. Med tillräcklig effekt kan vilken elektronik som helst störa och ingenting du kan få med dig ombord kommer i närheten av den effekt som dessa prylar använder. Om vi håller oss till saker i storlek av en laptop eller mindre så finns det nog inget som kan störa ut saker och ting om de inte är designade för just den uppgiften.
 
Stefan62 skrev:Men detta förändrar ju ingenting - ska passagerare alltså inte hörsamma kabinpersonalens direktiv, följa regelverk och dessutom samtidigt förminska kabinpersonalens profession?Klicka för att utvidga...


Om kapten säger att det är ok så är det väl kaptenen som bryter mot regelverket?

Jag tror nog att kaptenen har bättre kunskap i frågan än både du och jag och om han/hon gör bedömningen att det är säkert att använda en mobil under start och landning inne i cockpit så är det nog ingen fara.




Stefan62 skrev:Full koll (?), men Du gör en egen bedömning att Du kan strunta i det som än så länge betraktas som en "risk"?Klicka för att utvidga...


Ungefär på samma sätt som jag gör en egen bedömning att gå mot röd gubbe när det inte kommer några bilar trots att det är emot reglerna. Köra mot rött gör jag dock inte. Finns en hel del lagar och regler som vi bryter mot mer eller mindre regelbundet.

Men som sagt om kaptenen säger att det är ok så får man väl lita på det och kaptenen är väl överordnad alla andra ombord på planet?
 
Det finns en massa intressanta inlägg i den här diskussionen. Som man kan se ur flera olika synvinklar såsom teknisk, statistisk, beteendemässig, etisk etc.

.


Sakoz skrev:Som utbildad elektronikkonstruktör tillför jag lite i diskussionen.(...)När det gäller radiosändare och radiomottagare uppstår "faran" först om det är fel på komponenterna i utrustningen. Exempelvis kan en oscillator (kristall) skapa störningar på oönskade frekvenser om det är fel på den. Det i kombination med oskärmade (läs skadade) kablar i flygplanet; skulle kunna orsaka störningar om effekten är tillräckligt hög och man är tillräckligt nära. 99,999% av resenärerna har ingen sådan utrustning med sig i kabinen, ännu mindre påslagen.(...).Klicka för att utvidga...
Det som är en liten försumbar risk för den enskilde, blir till ett reellt problem när du ser till hela populationen. För den enskilde är 1 på 100.000 (99,999%) en försumbar risk. Men i Sverige har vi (ungefär) 27 miljoner passagerare varje år, det ger 270 personer som skulle ha denna utrustning ombord, enbart i Sverige, varje år. En reell risk plötsligt. Så för den enskilde personen är det rationellt att göra en egen överslagsberäkning och inte anse sig behöva stänga av sin elektroniska utrustning, iallafall inte när det gäller risken för alla, däremot när det gäller sitt eget problem med batteriet så gör han ett annat ställningstagande. Medan en annan ser till det stora hela och förstår att någon har tänkt på att det troligen finns någon tanke bakom förbudet.


lnixon skrev:Öh, varför det? Jag förbehåller mig rätten att tänka själv. (Jag brukar dock stänga av telefonen för att spara på batteriet, när jag kommer ihåg det.)Klicka för att utvidga...


Alf skrev:Man kan diskutera om det är farligt eller inte, men så länge tillsynsmyndigheterna har bestämt att elektronik skall vara avstängd för att inte riskera störa navigationsutrustningen får vi respektera detta. Att strunta i detta är en ren nonchalans (...)Klicka för att utvidga...
Ett närliggande exempel, om säkerhet i biltrafiken. För den enskilde kan det vara lätt att vara tung på gasen när det passar, och för den enskilde är det ju antingen att man råkar illa ut eller att det går bra. Och har det gått bra hittills, så varför skulle det inte forsätta gå bra att agera på samma sätt? Men för hela befolkningen så blir det fler tillbud och olyckor om man genar och enbart ser till sig själv.


lnixon skrev:Jag kör ibland för fort när jag bedömer att det inte medför för stora risker.Klicka för att utvidga...
VTI - Utvärdering av nya hastighetsgränssystemet "Resultaten baserade på olycksstatistik från STRADA visar att totalt har ca 30 liv per år sparats på det åtgärdade vägnätet. Effekten på svårt skadade är 26 per år (...) Det är främst på tvåfältsväg som fått sänkt hastighetsgräns från 90 till 80 km/tim som de stora effekterna i antalet inbesparade liv återfinns; mer än 70 procent av alla inbesparade liv finns i denna grupp."



Det handlar också om respekt för varandra. Hur kul är det annars när man gör sitt jobb och folk skiter i det? Särskilt om du är säkerhetsansvarig, vill du verkligen att folk ska strunta i vad du bestämmer?


Timotey skrev:Stänger av just av respekt mot personalen, precis som att jag inte bläddrar i en tidning eller pratar under säkerhetsinstruktionerna trots att jag hört dem ett antal gångerKlicka för att utvidga...


Stefan62 skrev:Ta hänsyn till medpassagerare - någon är kanske flygrädd eller flyger för första gången. Barn och ungdomar lär av vuxna.Klicka för att utvidga...
Det kan ju också handla om frihet under ansvar. Är verkligen allt tillåtet om man inte fysiskt blir hindrad att göra det man känner för?


463829 skrev:jag är nog av den åsikten att hade det varit farligt, då hade man blivit av med sin padda/telefon direkt vid säkerhetskontrollen.Klicka för att utvidga...
En del yrkesmän har också bidragit med kunskap.


Mauricio skrev:Jag har arbetat som flygtekniker på större plan (757-200, 717-200, MD80, A320) och kan nästan med all säkerhet säga att förbudet finns för att minimera risk mot störningar,(...).Klicka för att utvidga...


Alf skrev:Jag har jobbat med system för flygledning i större delen av mitt liv och vet att datorer stör exv radiosändare.Klicka för att utvidga...


JacobGBG skrev:Så det handlar inte om något så enkelt som det tekniska (och detta kommer från en ingenjör) utan tyngre sociala faktorer.Klicka för att utvidga...


EDIT: Kan även rekommenderas att läsa en bok så här i juletider, om tanke- och beslutsprocesser.

Recension: Daniel Kahneman - Tänka, snabbt och långsamt (Thinking, fast and slow, 2011) (Sakprosa) | Litteratur | SvD

Thinking, Fast and Slow: Daniel Kahneman: 9780374275631: Amazon.com: Books
 
Absolut. Jeg slukker alt elektronisk udstyr.



Jeg har derudover en klar forventning om, at mine medpassagerer følger instruktionerne / reglerne ombord.



Slukning af alt elektronisk udstyr er blot en enkelt af flere instruktioner / regler som gives til samtlige passagerer inden takeoff.



Rygning er heller ikke tilladt under hele flyvningen– ej heller på lavatory. Skal jeg forstå nogle af trådens tidligere indlæg således, at en passager gerne må ryge en cigaret i sædet i 10 km’s højde? Sandsynligheden for at dette påvirker flysikkerheden er vel tilsvarende den af tændt elektronisk udstyr under start og landing. De fysiske lugtmæssige gener som cigaretrøg afstedkommer for visse passagerer, kan rimeligvis sidestilles med de psykologiske gener, som nogle passagerer måtte opleve, når en medpassager ikke følger reglerne med henblik på elektronisk udstyr.



Bordet må heller ikke være slået ned under start og landing. En nedslået bord under landing kan dårligt tænkes at påvirke flysikkerheden. Først efter det er gået galt. Jeg oplever dog aldrig, at passagerer ikke slår deres bord op inden landing. Hvorfor?



I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation.



Jeg mener, at de som ikke følger reglerne, uafhængigt af berettigelsen af disse eller ej, ikke tager hensyn til alle andre medrejsende. Ignorering / overtrædelser af regler gør flyrejsen mere utryg.
 
CPHDANE skrev:Absolut. Jeg slukker alt elektronisk udstyr.Jeg har derudover en klar forventning om, at mine medpassagerer følger instruktionerne / reglerne ombord.Slukning af alt elektronisk udstyr er blot en enkelt af flere instruktioner / regler som gives til samtlige passagerer inden takeoff.Rygning er heller ikke tilladt under hele flyvningen– ej heller på lavatory. Skal jeg forstå nogle af trådens tidligere indlæg således, at en passager gerne må ryge en cigaret i sædet i 10 km’s højde? Sandsynligheden for at dette påvirker flysikkerheden er vel tilsvarende den af tændt elektronisk udstyr under start og landing. De fysiske lugtmæssige gener som cigaretrøg afstedkommer for visse passagerer, kan rimeligvis sidestilles med de psykologiske gener, som nogle passagerer måtte opleve, når en medpassager ikke følger reglerne med henblik på elektronisk udstyr.Bordet må heller ikke være slået ned under start og landing. En nedslået bord under landing kan dårligt tænkes at påvirke flysikkerheden. Først efter det er gået galt. Jeg oplever dog aldrig, at passagerer ikke slår deres bord op inden landing. Hvorfor?I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation.Jeg mener, at de som ikke følger reglerne, uafhængigt af berettigelsen af disse eller ej, ikke tager hensyn til alle andre medrejsende. Ignorering / overtrædelser af regler gør flyrejsen mere utryg.Klicka för att utvidga...



Instämmer till 100%.




Mycket mogen redogörelse och särskilt detta:



I tilfælde af en emergency skal nødudgange åbnes eller holdes lukket på personalets instruktioner. Hvis en passager ikke følger reglerne for elektronisk udstyr, så er det alt andet lige mindre sandsynligt, at vedkommende vil følge personalets instruktioner ved en nødsituation.
 
OT, men det är intressant att flight mode och rätten att låta sin elektronik vara påslagen kan väcka så starka känslor.


Om det är viljan att bestämma och tänka själv, eller okunskap som styr det hela låter jag vara osagt, men den dagen jag operaras vill jag inte att läkaren ska vara en av dessa som anser att regler och rutiner bara ska följas av dom som inte förstår bättre.
 
Har varit med om samma situation som många beskriver, "viktiga personer" som sitter och skriver på datorn under start/landning fast flera tillsägelser. Sånt gör mig riktigt förbannad. Det må vara som så att elektroniken inte förstör nämnvärt men att folk inte förstår att det kan vara andra anledningar som ligger bakom reglerna. T.ex, vad händer om VIP 1 sitter och skriver under landning och noshjulet går sönder, flygplanet bromsar kraftigt och personens datorn flyger iväg och kanske träffa O-VIP i huvudet och gör denna medvetslös.



Det är tråkigt att folk i allmänhet inte förstår att vissa regler och bestämmelser finns där av en anledning.
 
Autorotate skrev:Har varit med om samma situation som många beskriver, "viktiga personer" som sitter och skriver på datorn under start/landning fast flera tillsägelser. Sånt gör mig riktigt förbannad. Det må vara som så att elektroniken inte förstör nämnvärt men att folk inte förstår att det kan vara andra anledningar som ligger bakom reglerna. T.ex, vad händer om VIP 1 sitter och skriver under landning och noshjulet går sönder, flygplanet bromsar kraftigt och personens datorn flyger iväg och kanske träffa O-VIP i huvudet och gör denna medvetslös.Det är tråkigt att folk i allmänhet inte förstår att vissa regler och bestämmelser finns där av en anledning.Klicka för att utvidga...



Det är lite väl mycket "vad om...." i din text. Kan väl appliceras på lite vad som helst i samhället om oturen är framme. Eller vad säger du? Ska vi verkligen låta en e.v fara med minimal risk (om vi ser till antalet flygningar per år där det inte hänt) och kanske inse att det inte är ett problem?




Nej alla regler och bestämmelser finns inte där av en anledning. Vissa regler och bestämmelser finns för att någon tycker så. Dom finns kanske inte där av någon vettig anledning.
 
Är det ingen som bryr sig om folk som är flygrädda? Jag kan tänka mig att varje potentiell fara adderar till deras flygrädsla.... Inte heller tror jag att dessa människor tänker helt rationellt, och räknar procentuell riskfaktor.



Tycker inte att min rätt till att ha mobilen påslagen är påfallande nog för att jag ska skrämma upp dessa människor.



Om det så bara är 0.0000000000001% chans för att något kan hända med planet, och endast en person som är flygrädd ombord, kommer jag stänga av min mobil.
 
måste ju älska vissa människor " jag är över lag och regelverk " i denna tråden..det speglar ju också samhället i stort..märks mer och mer där egon får utvecklas..web forum..i bilen m.m.
 
Palazzi skrev:Är det ingen som bryr sig om folk som är flygrädda? Jag kan tänka mig att varje potentiell fara adderar till deras flygrädsla.... Inte heller tror jag att dessa människor tänker helt rationellt, och räknar procentuell riskfaktor.Tycker inte att min rätt till att ha mobilen påslagen är påfallande nog för att jag ska skrämma upp dessa människor.Om det så bara är 0.0000000000001% chans för att något kan hända med planet, och endast en person som är flygrädd ombord, kommer jag stänga av min mobil.Klicka för att utvidga...


Men det där är väl bara rent svammel, så om någon tror att planet ska störta för att jag har på min mobiltelefon, så ska jag stänga av den av ren respekt? Tror mer en sådan människa behöver terapi..
 
Back
Top