Hörsammar du "all elektronik ned/avstängd"?

Jag gör som jag blir tillsagd, men kan inte undvika att tänka tanken att om det verkligen fanns en risk för att viktig elektronik kunde störas av mobiler så skulle flygbolagen inte chansa på att alla bara gör som de ska ch hoppas på det bästa. De skulle förbjudas helt. Därför har jag svårt att ta instruktionerna på allvar. Samtidigt ger det inget att vara trotsig så det är bara att bita ihop...
 
Är det bara jag som tycker det kan vara ganska skönt att inte kunna bli nådd på telefonen på x antalet timmar, som tex en long haul i C?
 
RickardG skrev:Jag gör som jag blir tillsagd, men kan inte undvika att tänka tanken att om detverkligenfanns en risk för att viktig elektronik kunde störas av mobiler så skulle flygbolagen inte chansa på att alla bara gör som de ska ch hoppas på det bästa. De skulle förbjudas helt. Därför har jag svårt att ta instruktionerna på allvar. Samtidigt ger det inget att vara trotsig så det är bara att bita ihop...Klicka för att utvidga...
Exakt. Skulle någon "försiktighetsprincip" verkligen tillämpas så skulle man ju tvingas sätta upp mobildetektorer i gaten och samla in alla nallar för att kolla att de verkligen är avstängda...

Jag t ex följer i princip instruktioner, men flera gånger har jag kommit på mig att helt enkelt glömt stänga av, och jag är nog inte ensam om det.
 
Jag tror att en del av problemet med att människor förlorar respekten för vad crew säger är att det ibland kan tyckas omotiverade order som ges ut.

Exempelvis finns det flighter där man inte får ha på sig hörlurar under start och landning, och vad jag har förstått beror detta på någon form av certifiering som inte finns på plats. Eftersom flygbolaget då av en eller annan anledning inte skaffat sig denna certifiering har jag viss förståelse för att någon passagerare av en eller annan anledning inte tar av sig hörlurarna.

Blir det för mycket "vargen kommer" så kommer det i realiteten sluta med att passagerarna inte tror på att vargen kommer. Jag lägger ingen värdering i det men konstaterar att det är så det brukar bli. Det hade därför varit önskvärt av flygbolagen att inte ha delar av säkerhetsregler som är nästintill onödiga så att passagerarna följder de delar av säkerhetsreglerna som är absolut nödvändiga.
 
Vi kan tycka vad vi vill kring de olika regelverken för passagerarflyg men de har tillkommit av en anledning. Tack vare det omfattande arbete med flygsäkerhet som bedrivits de senaste decennierna, har antalet haverier med dödlig utgång minskat med tre fjärdedelar sedan de mörka åren i början av 70-talet, trots att antalet passagerare tiodubblats. Oavsett vad vi har för åsikter kring dessa regelverk är det inte läge att agera rebell när andra människor än ens egoistiska själv är involverade. Vill man se förändringar av reglerna får man lobba för detta när man befinner sig på marken.
 
Jag kan bara flika in att min egen procedur är att ha datorn avstängd i handbagaget men att jag alltid har den mobila enheten på men i flight mode under hela flygningen. När det gäller hörlurar brukar jag ta av dessa när det sker utrop och under själva take-off roll samt vid landningen (i det sistnämnda fallet lägger jag dem i handbagaget när jag känner att descenden börjar, alltså innan skyltarna tänds).



För min del har jag alltid uppfattat begreppet "avstängd" som en uppmaning till att ha mobilens radiodel avstängd - flight mode således och om det är en gammal sak utan detta stänger man av den helt. Reglerna kom ju till på den tiden Ericsson GH337 var det senaste, alltså långt innan flight mode infördes. Den funktionen kom ju till av en anledning och det var just för att kunna erbjuda enheter som gick att använda under flygningen genom att koppla bort mobilradiodelen.



Bolag som förbjuder enheter i flight mode har helt klart hittat på en egen regel som inte har stöd i det övergripande regelverket som handlar om att mobilradion skall vara avstängd. Det finns ingen logik i att t.ex tillåta en laptop med Bluetooth och WiFi men en handhållen enhet i flight mode är "förbjuden". Säga vad man vill om det övergripande regelverket inom flyget men det brukar bygga på logik och erfarenhet - vilket är något annat än "ideologiska" regler.
 
Matts Lindmark skrev:När det gäller hörlurar brukar jag ta av dessa när det sker utropKlicka för att utvidga...


Även om jag har hört säkerhetsgenomgången otaliga gånger så tar jag också alltid av lurarna under den korta tid den pågår. Det är en fråga om hövlighet mot kabinpersonalen.
 
AndersSt skrev:Även om jag har hört säkerhetsgenomgången otaliga gånger så tar jag också alltid av lurarna under den korta tid den pågår. Det är en fråga om hövlighet mot kabinpersonalen.Klicka för att utvidga...
För min egen del så hör jag alla utrop bättre när jag har mina hörlurar på mig, dock utan musik samt med brusreducering på. Rösterna filtreras inte bort på samma sätt som motorljud och annat bakgrundsljud.
 
AndersSt skrev:Även om jag har hört säkerhetsgenomgången otaliga gånger så tar jag också alltid av lurarna under den korta tid den pågår. Det är en fråga om hövlighet mot kabinpersonalen.Klicka för att utvidga...
Håller med - får mig att minnas den småländska piloten.
 
AndersSt skrev:Även om jag har hört säkerhetsgenomgången otaliga gånger så tar jag också alltid av lurarna under den korta tid den pågår. Det är en fråga om hövlighet mot kabinpersonalen.Klicka för att utvidga...
Det där känner jag själv är viktigt. Av artighet tittar jag upp och tar av eventuella hörlurar. Det är ändå för min säkerhet som de gång på gång tvingas utföra dessa procedurer.
 
Blir irriterad på folk som inte hörsammar flygbolagens instruktioner! Sitter jag bredvid någon som tror att egna regler gäller så säger jag till vederbörande.
 
AndersSt skrev:Det är samma sak för mig, med mina gamla QC15 på hör jag faktiskt bättre men tar ändå av dem.Klicka för att utvidga...
Jag kör med QC35 och brukar oftast också ta av dom. Förstår ju att det inte är lätt för crew att veta om man lyssnar på dom eller på musik när lurarna sitter över öronen.
 
Döva flyger väl, eller nöjer de med sig att läsa instruktionerna?



För övrigt finns det inga bevis för att elektroniken skulle störa flygplanet, snarare tvärtom att det är ofarligt.

Annars skulle nog många plan störta med tanke på de som glömmer att stänga av.

Jag kan tycka att det är skönt att slippa störas av det, därför är det skönt att det är förbjudet, av den anledningen.
 
Crater skrev:För övrigt finns det inga bevis för att elektroniken skulle störa flygplanet, snarare tvärtom att det är ofarligt.Klicka för att utvidga...
Det är korrekt i sak, men det spelar ingen som helst roll eftersom man ska följa besättningens instruktioner ombord. Så säger de att all elektronik ska stängas av så ska den stängas av.
 
Jag får nog konstatera att tolkningen av regelverket skiljer sig från andemeningen i detsamma.



Regelverket i sig syftar på att elektronik som innehåller radiodel (närmare bestämt en mobilradiodel eftersom WiFi och Bluetooth är tillåtet) skall stängas av, eller rättare sagt: mobilradion skall stängas av. På den tiden det s.k "mobilförbudet" tillkom existerade inte flight mode (vilket är en funktion som kom till när handdatorer fick radiodel, typexempel är t.ex P800 från 2002) och därför kom ett generellt regelverk som säger "stäng av elektroniken" eller i vissa fall "stäng av mobiltelefonen". Det är klart att det hade gått att skriva "aktivera flight mode" eller "stäng av GSM/HSPA/LTE-radion" men man skriver inte så detaljerade regler (då hade det blivit nödvändigt att hela tiden uppdatera dessa när nya standarder kommer).



Alltså kan jag inte se någon annan logisk och praktisk tillämpning av regelverket än följande:



1. Ha laptopen avstängd och undanstuvad vid start och landning (stolsfickan är OK).

2. Slå på flight mode på mobilen och om den saknar detta - stäng av helt under flygningen.

3. Om tableten har mobilradio är det flight mode som gäller (se 2).

4. Laptopen kan tas fram när seatbeltsskyltarna släcks efter start.



Det är logiskt att laptopen inte bör användas under start och landning samt under taxning av säkerhetsskäl.



När det gäller störningar är regelverket inriktat mot mobilradion - enheter utan denna och som använder WiFi är tillåtna (därav att flygbolagen mer och mer rör sig bort från inbyggd IFE och mot en app och IFE i resenärens egen enhet). Behov att stänga av (mer än flight mode) en handhållen enhet finns helt enkelt inte. Att sedan regelverket (av logiska skäl) är skrivet i generella termer och kommuniceras ut på det viset ändrar inte den saken (vissa CC gör utrop om att flight mode skall slås på).



Att stänga av sina handhållna enheter helt och hållet när flight mode finns är inte logiskt och bidrar ej heller till ökad säkerhet. Dessutom motverkar det utrullningen av WiFi ombord.



Har man en Nokia 3310 med sig får man stänga av den. Är det en smartphone slår man på flight mode. Enkelt och logiskt.



Edit: Besättningen kommer inte att ropa ut "Vänligen stäng av era mobilradiodelar genom att slå på flygplansläge". Folk vet knappast vad en mobilradiodel är. Således är det enklare att säga "stäng av mobilen" vid ett utrop. När någon säger "stäng av mobilen" kommer jag alltid att tolka det som att t.ex Nokia 3310 skall stängas av men att det i fallet smartphone blir flight mode på.



Edit 2: När det gäller icke-ideologiska regelverk måste man tänka logiskt och inse vad andemeningen är, alltså VAD exakt man far efter som säkerhetsrisk och sedan eliminera just DEN snarare än att hänga upp sig på generella termer.



Ett problem uppstår just när andemeningen går förlorad och man istället börjar tolka regelverket bokstavligt, då går det lätt från "undvik osäkerhetsfaktor X" (vilket är avsikten) till "produkt Y" är förbjuden (vilket inte är avsikten). Det kan mycket väl vara så att produkt Y en gång i tiden innehöll osäkerhetsfaktor X och därmed omfattades av ett förbud men det innebär inte att det är skrivet i sten och då får man uppdatera sig.



Flight Mode är en logisk lösning på problemet och uppfyller regelverkets andemening till punkt och pricka. En enhet med detta påslaget är lika mycket in compliance som en avstängd Nokia 3310.
 
agehall skrev:Det är korrekt i sak, men det spelar ingen som helst roll eftersom man ska följa besättningens instruktioner ombord. Så säger de att all elektronik ska stängas av så ska den stängas av.Klicka för att utvidga...


Håller med Agehall till 100%. Med egna regler kan man lika gärna låta bli att fälla upp bordet eller strunta i stolsryggen och säkerhetsbältet. Kabinpersonalens regler ska gälla.
 
Eftersom moderna flygplan har WiFi och t.o.m fått appbaserade IFE-system (WestJet är ett bolag som rullat ut detta t.ex) är det svårt att se läget på annat sätt än att regelverket avser elektronik som kan störa systemen (närmare bestämt enheter med mobilradio). CC kommer inte att göra några utrop av typen: "Var god sätt på flight mode nu" eller "stäng av alla sändare för mobilnät" och därför blir det ett generellt utrop modell "stäng av elektroniken".



Bevisligen är det tillåtet att använda handhållna enheter under flygningen sålänge mobilradion är avstängd. Annars hade inte flygbolagen infört WiFi och påbörjat ersättning av IFE i stolarna med appar. Vissa bolag lånar ju t.o.m ut iPads till passagerarna.



Jag har inte haft någon CC som sagt åt mig att stänga av någonting under någon flygning och jag syftar då på handhållen enhet med flight mode. Datorn har jag redan avstängd eftersom den ligger i handbagaget (tar aldrig fram den under en flygning).



Slutligen måste det påpekas att piloterna har EFB numera och dessa kan utgöras av tablets och det föreligger inget avstängningsbehov där heller (de har ingen mobilradio utan brukar utgöras av rena WiFi-modeller).
 
Back
Top