Högtalarsystem Arlanda

  • Thread starter Thread starter Jan B
  • Start date Start date
J

Jan B

Guest
Någon mer än jag som noterat att dom har bytt högtalarsystem på Arlanda? Inget speciellt med det egentligen, bara att det klassiska Arlanda-ding-dong ljudet är borta. Har alltid gett mig en nostalgitripp tillbaka till ungdomens charterresor när Arlanda var en ny fin flygplats. Förknippar starkt ljudet med 70- och 80 talets semesterresor! Den sista delen av det gamla Arlanda verkar ha försvunnit Dock fascinerande om dom nu har haft samma högtalarsystem i 50 år!
 
Jan B skrev:Någon mer än jag som noterat att dom har bytt högtalarsystem på Arlanda? Inget speciellt med det egentligen, bara att det klassiska Arlanda-ding-dong ljudet är borta. Har alltid gett mig en nostalgitripp tillbaka till ungdomens charterresor när Arlanda var en ny fin flygplats. Förknippar starkt ljudet med 70- och 80 talets semesterresor! Den sista delen av det gamla Arlanda verkar ha försvunnit Dock fascinerande om dom nu har haft samma högtalarsystem i 50 år!Klicka för att utvidga...
Arlandas högtalarsystem från 1976, när nuvarande terminal 5 invigdes, var ett analogt system med reläer av koppar och en manöverpanel med fysiska knappar som trycktes in för att bestämma vart utropen skulle höras. När nuvarande terminal 4 byggdes fick det ett eget separat system och detsamma gällde när nuvarande terminal 2 och 3 byggdes. Det fanns alltså fyra separata system för utrop som hade fyra olika manöverpaneler, men som kunde manövreras från ett och samma ställe: Centralaviseringen (var jag har jobbat). Sky City hade inget högtalarsystem, annat än ett system kopplat till utrymning. Detta var förstås väldigt opraktiskt - om man behövde ropa i flera terminaler var man tvungen att göra samma utrop flera gånger från olika paneler. Terminal 5:s gamla system var också ofta behäftat med fel med fysiska knappar som låste sig.



Kring år 2000 skrotade Luftfartsverket (LFV) det gamla systemet med analog teknik och tog istället ett digitalt system i drift som var ett och samma för alla terminaler, d.v.s. man kunde (från Centralaviseringen, inte från gaterna) göra så ett och samma utrop hördes i t.ex. både terminal 4 och 5. Redan då var många av oss som jobbade på LFV bekymrade över att Arlandas klassiska pling-plong skulle gå i graven (det klassiska pling-plonget var bara för utrop i terminal 5, de nyare systemen i de andra terminalerna hade inte det klassiska pling-plonget). Teknikerna som installerade det nya systemet lät sig övertalas och spelade in det klassiska pling-plonget från det gamla analoga systemet och gjorde en digital kopia som användes i det nya systemet, och därmed kom det klassiska pling-plonget att höras i alla terminaler.



Om Arlanda har bytt högtalarsystem på nytt är det nog inte så konstigt tekniskt sett, systemet från kring år 2000 var ju ca 25 år gammalt. Men det är ju tråkigt att man inte valda att föra över det gamla klassiska pling-plonget den här gången.
 
SK989 skrev:Arlandas högtalarsystem från 1976, när nuvarande terminal 5 invigdes, var ett analogt system med reläer av koppar och en manöverpanel med fysiska knappar som trycktes in för att bestämma vart utropen skulle höras. När nuvarande terminal 4 byggdes fick det ett eget separat system och detsamma gällde när nuvarande terminal 2 och 3 byggdes. Det fanns alltså fyra separata system för utrop som hade fyra olika manöverpaneler, men som kunde manövreras från ett och samma ställe: Centralaviseringen (var jag har jobbat). Sky City hade inget högtalarsystem, annat än ett system kopplat till utrymning. Detta var förstås väldigt opraktiskt - om man behövde ropa i flera terminaler var man tvungen att göra samma utrop flera gånger från olika paneler. Terminal 5:s gamla system var också ofta behäftat med fel med fysiska knappar som låste sig.Kring år 2000 skrotade Luftfartsverket (LFV) det gamla systemet med analog teknik och tog istället ett digitalt system i drift som var ett och samma för alla terminaler, d.v.s. man kunde (från Centralaviseringen, inte från gaterna) göra så ett och samma utrop hördes i t.ex. både terminal 4 och 5. Redan då var många av oss som jobbade på LFV bekymrade över att Arlandas klassiska pling-plong skulle gå i graven (det klassiska pling-plonget var bara för utrop i terminal 5, de nyare systemen i de andra terminalerna hade inte det klassiska pling-plonget). Teknikerna som installerade det nya systemet lät sig övertalas och spelade in det klassiska pling-plonget från det gamla analoga systemet och gjorde en digital kopia som användes i det nya systemet, och därmed kom det klassiska pling-plonget att höras i alla terminaler.Om Arlanda har bytt högtalarsystem på nytt är det nog inte så konstigt tekniskt sett, systemet från kring år 2000 var ju ca 25 år gammalt. Men det är ju tråkigt att man inte valda att föra över det gamla klassiska pling-plonget den här gången.Klicka för att utvidga...


Intressant läsning!



Tror dock bara plinget är borta tillfälligt. De har kanske inte fått i ordning på allt. Ljudet finns kvar i bussarna också!
 
Tack för det, SK989! Ja, då var det fler än jag som lagt märke till detta, när t.o.m. LFV:s personal såg till att ljudet fanns kvar i fortsättningen.
 
Alltså, den här digitaliseringen har gått för långt. Jag föreslår att centralavsieringen tar efter Kastrups 50-tals lösning

30 sekunder in i SAS promo-film från 1959
 
Kan herr och fru Stork vänligen kontakta informationen.



Hoppas innerligt att det gamla pling plong inte försvinner.
 
intuition skrev:Alltså, den här digitaliseringen har gått för långt. Jag föreslår att centralavsieringen tar efter Kastrups 50-tals lösning30 sekunder in i SAS promo-film från 1959Klicka för att utvidga...
Trevligt Glockenspiel men inte helt genomtänkt med fyra toner i skala. De skulle förstås ha valt de tre tonerna Ess, A och Ess för en extra djup varumärkesförankring.



Jämför danska statsbanornas (DSB) med de tre tonerna D, Ess och B: https://sonicminds.dk/work/dsb/
 
rsimon skrev:Trevligt Glockenspiel men inte helt genomtänkt med fyra toner i skala. De skulle förstås ha valt de tre tonerna Ess, A och Ess för en extra djup varumärkesförankring.Jämför danska statsbanornas (DSB) med de tre tonerna D, Ess och B:https://sonicminds.dk/work/dsb/Klicka för att utvidga...
Även den är lite moderniserad. Den 3-tonen (med annan rytm?) fanns på alla DSB färjor redan på 70-talet och följdes av utropet typ "Færgen er straks i havn. Landgangen vill bli lagd ud i højre side i færgens riktning" på 4 språk (Danska, Svenska, Tyska, Engelska)
 
intuition skrev:Även den är lite moderniserad. Den 3-tonen (med annan rytm?) fanns på alla DSB färjor redan på 70-talet och följdes av utropet typ "Færgen er straks i havn. Landgangen vill bli lagd ud i højre side i færgens riktning" på 4 språk (Danska, Svenska, Tyska, Engelska)Klicka för att utvidga...


Japp, Niels Viggo Bentzons originaltreklang har mjukats upp och behandlats vidare av en ljudbyrå.



PS. Ursäkta urspårningen med detta OT.
 
Jag har ett minne från barndomen, typ år 2000, att ljudet spelades upp också när man gick in på arlanda.se/lfv.se. Kul gimmick!
 
jacoph skrev:Jag har ett minne från barndomen, typ år 2000, att ljudet spelades upp också när man gick in på arlanda.se/lfv.se. Kul gimmick!Klicka för att utvidga...
Ja! Det kommer jag ihåg!



Har ingen kontakter på Swedavia som kan kolla läget på detta? Känns tragiskt om det försvinner.
 
Jo, verkar vara borta för alltid. Tyvärr. Var på Arlanda för en halvtimme sedan
 
Man skulle ersatt det med skivknaster eller ”nålskrap” som när man manuellt lägger tonarmen på LP’n och slinter lite
 
Kul story om det där, smet iväg från jobbet för en tur till London på en jobb intervju, kollega ringer precis när boarding börjar och då kommer bing bong bing flyg nnn til London nu redo för boarding...så gick det med den hemliga resan, fick jobbet dock och resten är historia
 
Back
Top