@Mr Basic Självklart, upskattar verkligen allt engagemang. Börjar med en update iom med detta inlägg.
@JacobGBG Håller verkligen med och håller helt med om din inställning i frågan.
@Brandten tack för heads-up - och jag har ett par 2-4-1 liggandes så det ska vara ok. Kommer förhoppningsvis dock inte ens behövas:
@aruba1 Briljant vinkling på det hela. Konfettiregn på dig! Har gjort en hel del research nu och ev landar jag i att försöka detta upplägg men tror jag har kommit på en ännu bättre lösning rentav som jag ska försöka mig på enligt nedan:
Update - Ibland se man inte skogen för alla träden då detta kan vara mer än lovligt snårig materia alltsomoftast. Min senaste take är följande:
1. Jag rör inte de ursprungliga awardresorna utan kan låta dem ligga orörda, i mitt och och min frus namn.
2. Jag köper till separata resor i min sons namn, med respektive airline men på exakt samma flighter som vi redan är bokade på. Utfall borde bli:
A) ARN-VIE, köper stand-alone business flex för denna sträcka. Tillgänglighet finns, pris ca 5ksek, enligt uppgift 75% av detta för barn. Behöver köpa via telefonsupport och få dem att koppla till våra befintliga resa som vi redan har biljetterad och allt (för att komma runt "unaccompanied minor")
B) Avbokar befinlig revenue (ARN-IST-KUL-KUL-IST-ARN). Får full refund på denna undantaget en penalty på 2ksek vilket är ok för mig.
Bokar en helt ny resa i sonens namn direkt med Turkish (VIE-IST-KUL-KUL-IST-CPH). Kostnad motsvarar det jag får tillbaka från refund. I samband med bokning kopplar jag till våra befintliga resor med exakt samma flighter och klass som redan är biljetterade (för att komma runt "unacc. minor"). Jag har pratat med Turkish och denna lösning ska enligt deras helpdesk gå att göra (även om agenten var tvungen att bolla lite med en supervisor för att dubbelkolla, han hade aldrig fått en sån fråga innan).
C) CPH-ARN. köper en stand-alone med SAS i sonens namn för att ta honom hem sista benet. Finns tillgänglighet, SAS PLUS PRO. Kostnad 2000 adult, borde bli ca 1604 för barn. Behöver köpa den via telefonbokningen för att koppla den till vår befintliga biljetten och komma runt att det inte går att köpa 1 stand alonebiljett bara till en 3-åring via internetbokning. Men tänker mig att även detta borde gå.
3. Om jag inte missat något här så ska det här upplägget vara görbart och innebära lägst nivå av chanstagande och lägst total extrakostnad.
Största riskmomenten jag ser är att faktiskt lyckas köpa en stand-alonebiljett för 3åring med 3 bolags telefonbokningar och få dem att gå med på det. Jag kommer ju kunna peka på att adults redan har biljetter med exakt samma flighter och i samma klass, så det "borde" ju inte vara ett problem då tänker jag (än så länge bara bekräftat med Turkish pga trötta telefonköer hos Austrian och SAS).
Total kostnad får jag till ca 7ksek för de extra biljetterna ARN-VIE, CPH-ARN och penalty för cancell/ny biljett med Turkisk i sonens namn och med exakt samma flighter som award (Z-Z resp D klass).
Inser att det även finns nån grad av komplikation med att sonen kommer att har 3 separata resor och inte 1 sammanhållande som vi, men tänker att vi borde kunna hedga det genom att vi tar allt incheckat bagage på våra biljetter så vi slipper bagageinchecknigns-komplikationer helt och hållet.
Har jag nu missat nåt problem som kommer att ställa till det och sätta krokben för detta upplägg - eller var det bara hjärnsläpp som gjorde att den enklaste lösningen gick mig förbi i bara farten?
Återigen grym cred till forumet för engagement och kunskap som delas!
//Peter