jumbooze
Medlem
Hej!
Hjälp
Jag är lost.
Nu sitter jag på Hilton O'hare vi ORD och behöver hjälp att tolka försäkringsregler. Hoppas någon av er har bättre koll.
Måste se om jag kan boka om ( ca 1 1/2 timmar!! ) detta utan att ta räkningen personligen för då har jag inte råd.
Fakta:
Jag hade följande biljetter (2 oberoende bokningar):
#1) CPH-ORD-DFW (Resa med SK 943 samt American Airlines ORD -DFW) Betald med Eurocard Platinum Företagskort
#2) DFW-ATL-TLH-CLT-DFW (Resa med Delta & US Airways Betald via resebyrå med AMEX kopplat till Eurobonus)
Det finstilta:
Visa bifogad bild CI0W_kontobestammelser_platinum_2308.pdf
Visa bifogad bild SASEuroBonusCard_Forsakringsvillkor.pdf
Nu blev SAS försenad till Chicago så jag missade mitt anslutingsflyg till Dallas så jag blev ombokad till idag Söndag. Problemet är att min biljett #2 åker idag Söndag från Dallas tidigare än vad jag lämnar Chicago.
Dvs på grund av förseningen som SAS orsakade så var jag inte i Dallas lördag kväll och kan ej gå på planet idag Söndag.
Är det någon av försäkringarna som täcker att jag köper en ny biljett för min resa till TLH? Och isåfall kan jag boka den direkt från ORD? Dvs om några timmar så behöver jag hoppa på ett plan och jag åker gärna på min privata resa till TLH (ett dygn) men jag kan ej betala ca 1000 USD på vinst och förlust.
Om man tittar så har Eurocard följande:
AMEX Kortet har följande vilket inte verkar täcka missat anslutningsflyg eller ????
Hjälp
Nu sitter jag på Hilton O'hare vi ORD och behöver hjälp att tolka försäkringsregler. Hoppas någon av er har bättre koll.
Måste se om jag kan boka om ( ca 1 1/2 timmar!! ) detta utan att ta räkningen personligen för då har jag inte råd.
Fakta:
Jag hade följande biljetter (2 oberoende bokningar):
#1) CPH-ORD-DFW (Resa med SK 943 samt American Airlines ORD -DFW) Betald med Eurocard Platinum Företagskort
#2) DFW-ATL-TLH-CLT-DFW (Resa med Delta & US Airways Betald via resebyrå med AMEX kopplat till Eurobonus)
Det finstilta:
Visa bifogad bild CI0W_kontobestammelser_platinum_2308.pdf
Visa bifogad bild SASEuroBonusCard_Forsakringsvillkor.pdf
Nu blev SAS försenad till Chicago så jag missade mitt anslutingsflyg till Dallas så jag blev ombokad till idag Söndag. Problemet är att min biljett #2 åker idag Söndag från Dallas tidigare än vad jag lämnar Chicago.
Dvs på grund av förseningen som SAS orsakade så var jag inte i Dallas lördag kväll och kan ej gå på planet idag Söndag.
Är det någon av försäkringarna som täcker att jag köper en ny biljett för min resa till TLH? Och isåfall kan jag boka den direkt från ORD? Dvs om några timmar så behöver jag hoppa på ett plan och jag åker gärna på min privata resa till TLH (ett dygn) men jag kan ej betala ca 1000 USD på vinst och förlust.
Om man tittar så har Eurocard följande:
5.0 Missat anslutningsflyg
Vid försenat flyg som medför missat anslutningsflyg ersätts nödvändiga och skäliga kostnader för att komma fram till resmålet samt eventuella merkostnader för kost och logi. Kostnaderna verifieras med kvitto i original. Maximalt lämnas ersättning med upp till 10 000 kr per kort och skadetillfälle.
Den försäkrade ska vara ute i så god tid att han/hon enligt planerad tidtabell är på plats senast: • en timme före meddelad avgångstid inom Norden • två timmar före meddelad avgångstid inom Europa
• tre timmar före meddelad avgångstid övriga världen, eller annan längre tid enligt transportörens/arrangörens skriftliga anvisning.
Ersättninglämnasinteförkostnader: • som uppkommit pga orsak som den försäkrade själv kan
råda över • som uppkommit om den försäkrade bokat
anslutningsflyg utan att ta hänsyn till flygbolagets regler
och rekommendationer för att vara i tid för incheckning • som kan ersättas av annan part eller ersättning enligt
lag, författning, konvention annan försäkring eller motsvarande skydd eller skadestånd.
AMEX Kortet har följande vilket inte verkar täcka missat anslutningsflyg eller ????
Förseningsskydd FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER 1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades
American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en
Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk. 2. Försäkrad ersätts med upp till 1 500 kronor per person för ytterligare kostnader för resor, förfriskningar och logi under tiden
mellan den ursprungliga avgångstiden enligt bokning/biljett och den faktiska avgångstiden i följande fall: a) Missad avgång. Försäkrad missar sitt flyg, tåg eller fartyg på grund av en olycka eller på grund av att den Försäkrades fordon
havererar eller det inträffar en olycka, ett haveri eller ett avbrott i kollektivtrafiken och detta medför en väntan på nästa
tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett, b) Försening, inställning eller överbokning. Försäkrads flyg, tåg eller fartyg är försenat, inställt eller överbokat och detta medför en
väntan på nästa tillgängliga avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett. c) Missad anslutning. Försäkrad missar sitt anslutande flyg, tåg eller fartyg och detta medför en väntan på nästa tillgängliga
avgång till destinationsorten på mer än 4 timmar efter ursprunglig avgångstid enligt bokning/biljett. 3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:
a) Bagageförsening. Maxbelopp 2 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,
b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 2 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst,