Senaste nytt

Hittar inte passet! Resa till Frankrike imorgon.

Jag är lite osäker på reglerna, men är inte kravet att man skall kunna legitimera sig. I så fall är ju giltig ID handling som körkort OK i Sverige, men inte när man skall hem från EU land. Kan ju vara förklaringen till att det går ut, men inte åt andra hållet och det vill man ju inte vara med om.

Vet inget om Ryanair, men för 10 år sedan hittade jag inte passet inför en resa till Spanien trots letande i 2 dygn. Tror det var SAS eller Norwegian.

Hade med körkortet. Ingen fråga på Arlanda. Men i Spanien inför flyget hem. Då ljög jag och sa att det troligen blivit stulet ur min jackficka kvällen innan. Fick gå till ett poliskontor vid flygplatsen i Barcelona. Snabb "rapport av incidenten". Tillbaka till incheckningen med polisrapporten och fick checka in med svensk körkort.

Du skulle kunna riskera att komma ner sedan "rapporterar stölden" på plats.

Det roligaste är att när vi kom hem fick jag använda scannern i lägenheten för att skicka kvitto till flygbolaget av inköp pga försenad bagage på flyget ner. Och där i scannern ligger mitt pass som jag hade scannat i och skickat till Vega Sicilia inför ett besök till deras vingård i Ribera Del Duero där de har rigorösa säkerhetskontroller. Bilen som hämtade upp oss på hotellet var ägarens egen bil och hade både en chaufför och en säkerhetsvakt.

Så tips är att kolla din scanner om du har en.

Frankrike har väl dessutom spot checks vid arrival också, och då är det inte bara flygbolaget utan gränspolisen. Länge sedan jag åkte på en själv men enligt utsago görs det fortfarande ibland. Misstänker att de kanske tagit paus på det nu med allt EES strul...

Annars brukar ett starkt tips vara att inte checka in bagage. Då klarar man sig så länge det inte är gate check, men checkar man in baggage brukar man åka på det betydligt oftare. (gäller andra bolag än Ryan iofs , de brukar ju vara lite speciella )

Frankrike har väl dessutom spot checks vid arrival också, och då är det inte bara flygbolaget utan gränspolisen. Länge sedan jag åkte på en själv men enligt utsago görs det fortfarande ibland. Misstänker att de kanske tagit paus på det nu med allt EES strul...
Skedde i Bastia (på Korsika) både okt 2023 och okt 2024, flög in med Lufthansa.

Jag glömde passet när jag skulle till Estland häromåret, chansade och kom iväg. Åkte med Ryan då.

På hemvägen stötte jag på patrull när körkort inte accepterades vid incheckning, men efter några turer fram och tillbaka om rimlighet eftersom jag avrest med Ryan till Estland från Sverige och klassiskt tjat så gav det sig. Sen fick jag köra samma runda i gaten och hänvisa till att checkin godkänt och dom ringde och hade sig men tillbaka hem kom jag. Skulle inte lita på att det alltid funkar.

Toppen