Det är uppenbarligen inte bara SAS som hakat på trenden att byta ut champagne mot annat mousserande vin.
Jag och sambon är nyligen hemkomna från en sexnättersvistelse på the Drake Hotel (Hilton) i Chicago. Hade bokat något slags "Romance Package", mest för att frukost ingick och avbokning var avgiftsfri. Dock skulle paketet även innehålla "a complimentary bottle of Champagne". Fint, tänkte jag, och bad vid check-in att få champagnen till rummet under vistelsens andra dag (som en trevlig apéritif inför middagen). När vi kom tillbaka till hotellet den andra dagen blev jag något förvånat av att finna en flaska cava i en hink med vad som förmodligen en gång hade varit is.
Att få en flaska cava istället för en flaska champagne är förvisso inte det värsta som kan inträffa under en hotellvistelse, men jag tänkte att ett litet samtal till Front Desk knappast kunde skada. Sagt och gjort, jag ringde ner och frågade på ett mycket artigt vis varför det stod en flaska cava på vårt rum. Receptionisten knappade lite i systemet, och upplyste mig om att flaskan ingick i vårt "Romance Package". Jag spelade då förvånad och påpekade att jag trodde att det var en flaska champagne som skulle ingå i paketet. Det visade sig dock snabbt att personen jag talade med inte hade någon aning om att cava inte är detsamma som champagne, och för att inte störa middagsplanerna beslutade jag mig för att låta bli att argumentera och istället ta det i efterhand.
Skickade därför efter hemkomsten ett ganska indignerat, men sakligt, klagomål via Hilton HHonors. Jag skrev ingenting om att jag önskade mig någon ersättning, men hade ändå den tysta förhoppningen att få åtminstone 10 000 HHonors-poäng som kompensation för det (I-lands-)problem som drabbat mig. Till saken hör, vilket jag också nämnde i mitt klagomål, att ingen i personalen en enda gång under vistelsen frågade oss om allt var tillfreds etc (inte ens vid utcheckningen, något ovanligt!).
Svaret kom snabbt (efter någon dag), men imponerade inte. Hotellet gav visserligen uttryck för sina "sincere apologies", men erbjöd mig som plåster på såren "a complimentary room upgrade for your next visit to the Drake Hotel, the next time you visit Chicago". Detta fann jag under alla omständigheter som en helt värdelös ersättning. Complimentary upgrades är ju faktiskt inte särskilt ovanliga, och löftet om en sådan på ett visst hotell i Chicago skulle knappast styra mina framtida resplaner.
Svarade därför - fortfarande sakligt men en aning syrligt - att jag den erbjudna ersättningen (uppgradering) visserligen hade varit rimlig medan jag faktiskt bodde på hotellet, men nu i efterhand är av ringa värde för min del eftersom jag inte har några planer att återvända till Chicago inom överskådlig tid, och om jag ändå skulle göra det är det långt ifrån säkert att jag skulle bo på just the Drake.
Detta budskap gick fram bättre - inom ett par timmar kom svaret:
"Once again please accept our further apologies for the challenges encountered during your stay. And as for the compensation, I would like to extend 20,000 HH points to your HHonors account."
20 000 poäng är faktiskt bättre än jag hade väntat mig och känns helt ok, särskilt då olägenheten (att få en flaska cava istället för en flaska champagne på rummet) verkligen inte var särskilt allvarlig. Tycker dock att personalen på ett hotell som the Drake borde veta skillnaden mellan champagne och cava, även om det är USA vi talar om...
Jag och sambon är nyligen hemkomna från en sexnättersvistelse på the Drake Hotel (Hilton) i Chicago. Hade bokat något slags "Romance Package", mest för att frukost ingick och avbokning var avgiftsfri. Dock skulle paketet även innehålla "a complimentary bottle of Champagne". Fint, tänkte jag, och bad vid check-in att få champagnen till rummet under vistelsens andra dag (som en trevlig apéritif inför middagen). När vi kom tillbaka till hotellet den andra dagen blev jag något förvånat av att finna en flaska cava i en hink med vad som förmodligen en gång hade varit is.
Att få en flaska cava istället för en flaska champagne är förvisso inte det värsta som kan inträffa under en hotellvistelse, men jag tänkte att ett litet samtal till Front Desk knappast kunde skada. Sagt och gjort, jag ringde ner och frågade på ett mycket artigt vis varför det stod en flaska cava på vårt rum. Receptionisten knappade lite i systemet, och upplyste mig om att flaskan ingick i vårt "Romance Package". Jag spelade då förvånad och påpekade att jag trodde att det var en flaska champagne som skulle ingå i paketet. Det visade sig dock snabbt att personen jag talade med inte hade någon aning om att cava inte är detsamma som champagne, och för att inte störa middagsplanerna beslutade jag mig för att låta bli att argumentera och istället ta det i efterhand.
Skickade därför efter hemkomsten ett ganska indignerat, men sakligt, klagomål via Hilton HHonors. Jag skrev ingenting om att jag önskade mig någon ersättning, men hade ändå den tysta förhoppningen att få åtminstone 10 000 HHonors-poäng som kompensation för det (I-lands-)problem som drabbat mig. Till saken hör, vilket jag också nämnde i mitt klagomål, att ingen i personalen en enda gång under vistelsen frågade oss om allt var tillfreds etc (inte ens vid utcheckningen, något ovanligt!).
Svaret kom snabbt (efter någon dag), men imponerade inte. Hotellet gav visserligen uttryck för sina "sincere apologies", men erbjöd mig som plåster på såren "a complimentary room upgrade for your next visit to the Drake Hotel, the next time you visit Chicago". Detta fann jag under alla omständigheter som en helt värdelös ersättning. Complimentary upgrades är ju faktiskt inte särskilt ovanliga, och löftet om en sådan på ett visst hotell i Chicago skulle knappast styra mina framtida resplaner.
Svarade därför - fortfarande sakligt men en aning syrligt - att jag den erbjudna ersättningen (uppgradering) visserligen hade varit rimlig medan jag faktiskt bodde på hotellet, men nu i efterhand är av ringa värde för min del eftersom jag inte har några planer att återvända till Chicago inom överskådlig tid, och om jag ändå skulle göra det är det långt ifrån säkert att jag skulle bo på just the Drake.
Detta budskap gick fram bättre - inom ett par timmar kom svaret:
"Once again please accept our further apologies for the challenges encountered during your stay. And as for the compensation, I would like to extend 20,000 HH points to your HHonors account."
20 000 poäng är faktiskt bättre än jag hade väntat mig och känns helt ok, särskilt då olägenheten (att få en flaska cava istället för en flaska champagne på rummet) verkligen inte var särskilt allvarlig. Tycker dock att personalen på ett hotell som the Drake borde veta skillnaden mellan champagne och cava, även om det är USA vi talar om...