Senaste nytt

Hemliga noteringar in hotellen system?

mrestes

Medlem
Läste idag en artikel om en ny trend bland yngre, att vara demure. DVS lite pryd, inte tar plats osv. En del är att vara extra trevlig mot personal på flyg och hotell, till exempel, städa rummet en del själv, bjuda frontdesk på bakelser.

Det är ingenting jag tänker göra och det känns lite löjligt även om man försöker alltid att vara trevlig och visa respekt. Men det fick mig att tänka.

Har någon insider kunskap om någon hotellkedjorna har en plats i sina datorsystem att skriva "hemliga" noteringar om kunder, både positiva "bjuda på donuts" och negativa "skita ner mycket i rummet". Måste vara någon här med branscherfarenhet. Och ytterligare en intressant fråga, skulle man kunna begära ut den "hemliga" informationen med stöd av GDPR?
 
Ja, detta förekommer. Läser man forum för hotellanställda, typ tales from the front desk lyfts det ofta fram hur de har noteringar över framförallt jobbiga kunderna. Detta verkar dock ske lokalt på hotellbasis dock och inte på kedjenivå, och inte sällan analogt för att inte lämna spår i något digitalt system.

Sen har ju du de stora kedjornas databaser men där är i princip bara Do Not Rent-notiser och typ samma info som du ser i din app med vilka kuddar du föredrar och att du gillar rum högt upp.

Vissa verkliga lyxhotell har också mer långtgående databaser med vilka blommor du gillar på rummet osv om du är en storkund.
 
Toppen