Senaste nytt

Helautomatisk drop off på Schiphol

JonW

Medlem
Fick prova en av de allra första av dessa maskiner i går.
Riktigt imponerande, man ställer in väskan på en hylla, drar BP:t över en scanner, svarar på några rutinfrågor på en touchscreen och väskan är utbytt mot ett kvitto.
Och detta kunde jag göra närmare 5 t innan avgång.

(Att jag sen skulle gett fan i att packa ner pc:n om jag velat undvika spräckt skärm är kanske en annan historia...:mad:)

Det gör också att det känns betydligt mer meningsfullt att checka in i automat/OL om man reser med bagage.
Att som SAS skicka iväg sina kunder från incheckningsdisken till en automat, för att sedan be dom återkomma med sin väska känns ju som ett rent skämt.
Själva incheckningsmomentet måste ju gå att integrera i manuell bagagedrop utan minsta tidsförlust.
 

Henry

Medlem
Hur ställer sig maskinerna till övervikt? Några kilos övervikt kommer man ju ganska lätt undan med hos en agent (min erfarenhet), men en maskin är kanske mer nitisk?
 

JonW

Medlem
Jacob: Det var KLM:s, men själva incheckningsautomaten var separat en bit ifrån och av mer konventionell modell.
Det är kanske ingen djärv gissning att det kan komma integrerade lösningar inom kort.
Eller också undviker man medvetet sådana för att man vill behålla volym av OLCI.

Henry: Man fick omedelbart upp vikten i en display, och maskinen angav aktuell maxvikt, och kunde även fråga
om man ville betala för övervikt, och hade kortläsare. Jag funderade också på om maskinen kunde
tänkas vara "snäll" i likhet med många incheckningsagenter, men det var inte aktuellt i mitt fall. Man
kunde ju ända in i det sista avbryta och gå till en manuell disk om man trodde detta skulle vara bättre.
 
Last edited:
Toppen