Senaste nytt

Har vi för höga krav på flygbolagen?

palmen

Moderator
Ställer vi frekventa resenärer för höga krav på dagens flygbolag?

Jag har nyligen hjälpt en vän att skaffa Amex och få in en 2-4-1 voucher under 2016 som han nu kunde använda för att boka en resa i Business till USA med sin respektive. Har krävts en hel del guidening från min sida men efter lite utbildning i hur sökning via united fungerar samt givit mina råd på vad man ska leta efter lyckades de i alla fall boka utresa till USA med Lufthansa via München och hem med SAS till Sverige igen.

De har nu varit borta snart i en vecka och ville självklart veta hur de uppfattade lounge, business inom Europa med Lufthansa smat Business longhaul med Lufthansa.
Ingen av dom har några som helt erfarenheter av att flyga Business innan, så allt är självklart nytt och väldigt bra jämfört med att åka i economy som är vad de gjort tidigare.

Många har rätt starka åsikter om att Lufthansa är dåligt, maten är kass i europa och stolarna är ett skämt på longhaul och liknande. Är det verkligen så dåligt?
Själv gillar jag inte Lufthansas mat inom Europa, men den frukost som de fick ombord var tydligen väldigt bra. Maten på longhaul fick väldigt höga betyg över lag där förrätten till huvud måltiden var den som var den bästa. De njöt för full ti väldigt bekväma stolar och tyckte allt var toppen. Nu hoppas jag att SAS slår detta på flighten hem också och att de lyckas sova bra.

Har vi blivit bortskämda med väldigt bra business produkter på marknaden och blivit väldigt petiga i hur vi vill ha det och minsta lilla som inte faller oss i smaken är något som irriterar? Ibland kanske man behöver ta ett steg tillbaka och inse hur bra man faktiskt har det som kan resa i business och first på longhaul.

Diskutera gärna, skulle vara intressant att veta vad ni andra tycker.

Allting är ju relativt något annat.
Jämför man Lufthansa business med Ryan Air så är det klart att Lufti vinner. Men även inom kategorin business så kan det skilja mycket.

Det absolut viktigaste för mig vid val av flygbolag är hur de agerar när saker och ting inte går som planerat - där finns det många flygbolag som underpresterar kraftigt.

Det absolut viktigaste för mig vid val av flygbolag är hur de agerar när saker och ting inte går som planerat - där finns det många flygbolag som underpresterar kraftigt.
Det är något som jag tror är väldigt viktigt för de flesta, tyvärr blir man inte varse det förrän man sitter i skiten. Tycker dock att det finns rätt bra med info på forumet generellt om vilka bolag som sköter sig bra i den frågan.

Allting är ju relativt något annat.
Jämför man Lufthansa business med Ryan Air så är det klart att Lufti vinner. Men även inom kategorin business så kan det skilja mycket.
Självklart är det bättre än Ryanair, deras senaste referenspunkt var longhaul med Norwegian till USA med helt ny Dreamliner som de tyckte var det bästa de åkt då komfortmässigt, att saker och ting inte ingår var ju en helt annan fråga dock :)

Nej, det tycker jag inte. Ju mer man utnyttjar de olika premiumkabinerna desto tydligare upplever man nyansskillnaderna mellan olika kabiner, och det blir även klarare vad man föredrar framför annat. Detta gäller inte bara flygning utan vad man än spenderar mycket tid på/i/inom. Man lär sig även vad som faktiskt är möjligt att få resp har rätt att begära av en produkt. En nybörjare uppskattar allt, men kanske inte fullt ut vad en variant ger framför en annan.

Är väl själv fortfarande något av en nybörjare, kanske totalt 14 long haul legs i business. Men ja, jag upplever att folk är alldeles för petiga och känsliga om servicen inte varit top-notch.

Som ett exempel: Innan jag provade Finnairs A350 i biz, så av att läsa på forum så kunde man dra slutsatsen att stolen är ren och skär katastrof, helt omöjlig att sova i. Visst om man bara sover på rygg, så finns det nog en bättre produkt, då det blir trångt för fötterna. Men för oss som sover på sida var det fantastisk komfort i min mening, kanske bästa sätet jag någonsin sovit i.

För mig handlar en riktigt lyckad businessklass resa om följande:
1. Planet i tid
2. Åtminstone OK mat som inte är för tung och gärna lite schysta sötsaker, en bra glass t.ex. gör mig glad.
3. Någon trevlig film att se med bra ljudkvalité och subtitles på filmen så man hänger med i vad som sägs.
4. Lagom temperatur i kabinen, ska va åt det kallare hållet så man inte svettas under täcket
5. Tyst runt omkring mig i kabinen när jag ska sova.
6. Bekväm sovställning liggandes i stolen.
7. Wifi fungerar dugligt att surfa med.

Förutom hur tyst det blir i kabinen, så handlar det i princip om hårdvara för min del. Bryr mig inte nämnvärt om det mjuka bitarna som vissa här på forumet har sjukt mycket åsikter om.

1. Prisen. Best value for the money
2. Venligt, pro-akivt og opmærksomt personale, der fokuseret og åbent fortæller om alle muligheder - og umuligheder :) ombord
3. Gode, informed options mht. mad og drikke
4. Gode lounge muligheder
5. Sociable naboer i kabinen

Man vänjer sig nog mycket antar jag. Precis som att jag har stora synpunkter på t.ex. SJ när jag reser med tåg, är väldigt picky med vilka tåg jag vill åka med, hur jag tycker hårdvaran är osv så antar jag att folk som reser mycket i business eller first (eller frekvent i economy för den delen) har mer synpunkter på det än sällanresenärer.

Och ja, det kan verka lite bortskämt att klaga, men samtidigt så har man ju sina egna referensramar. Medan jag trivs allra bäst i 1:a klasstol på X2000 av olika anledningar, så tycker andra en trång stol i 1:a klass på dubbeldäckarna räcker bra.

Ibland kanske man behöver ta ett steg tillbaka och inse hur bra man faktiskt har det som kan resa i business och first på longhaul.
This...
Jag reser normalt bara i eco i tjänsten och när jag väl får en upgrade eller betalar för det eller köper en business biljett privat så tänker jag allt som oftast bara på hur bra allt är och har i princip aldrig varit missnöjd med en resa i business. Men det är väl som med allt annat, man vänjer sig och flyttar gränsen för vad som är lyx eller rättare sagt "bättre än normalt". När jag bodde i liten hyresrätt tyckte jag det var lyx att bo på scandic. Nu i nybyggt modernt hus och med några hundra hotellnätter globalt de senaste åren så skall det mycket till för att man skall tycka ett hotell känns lyxigt.

Samtidigt måste man få jämföra saker och vara kritisk även om de enligt många handlar om fina produkter/tjänster som många inte har råd med. Även business kan vara dålig jämfört med andra business-resor. Och även en ferrari skall man kunna vara missnöjd med, en produkt som man betalar mycket för skall man även få ha höga förväntningar på.

Men jag personligen tycker att det är viktigt som du skriver att man oavsett skall komma ihåg hur bra man har det, och det gäller allt här i livet :)

Själv gillar jag inte Lufthansas mat inom Europa, men den frukost som de fick ombord var tydligen väldigt bra. Maten på longhaul fick väldigt höga betyg över lag där förrätten till huvud måltiden var den som var den bästa. De njöt för full ti väldigt bekväma stolar och tyckte allt var toppen. Nu hoppas jag att SAS slår detta på flighten hem också och att de lyckas sova bra.
Just frukosten är Lufthansas styrka, när det gäller ombordprodukt på Europaflighter under 2h.

Lufthansas har enligt mig en bra produkt i Business på longhaul, framförallt vad gäller maten. Stolen är bra om man reser med sällskap, däremot tappar den mycket om man reser ensam, då egen gångacess saknas. Det tror jag gör att bedömningen varierar kraftigt.
Har vi blivit bortskämda med väldigt bra business produkter på marknaden och blivit väldigt petiga i hur vi vill ha det och minsta lilla som inte faller oss i smaken är något som irriterar? Ibland kanske man behöver ta ett steg tillbaka och inse hur bra man faktiskt har det som kan resa i business och first på longhaul.
Japp, men jag tycker ibland att det är det negativa med denna typ av forum. Det går nästan lite mode i att klaga på att det inte var top noche. Ibland får jag känslan av att många sätter likhetstecken mellan att vara medveten och missnöjd resenär.

Lufthansas har enligt mig en bra produkt i Business på longhaul, framförallt vad gäller maten. Stolen är bra om man reser med sällskap, däremot tappar den mycket om man reser ensam, då egen gångacess saknas. Det tror jag gör att bedömningen varierar kraftigt
Jag har aldrig riktigt förstått hetsen över att ha gångaccess, klart att det är väldigt smidigt att ha och slippa bli störd av någon som vill ut, men skulle nog aldrig tycka att en businessprodukt är dålig för att jag inte är den enda som har gångaccess där jag sitter. För min del så kommer den punkten väldigt långt ner på listan över vad som är viktigt när jag flyger Business.

• Gilla
Reactions: pep
Toppen