Senaste nytt

Har SAS gjort rätt och erbjudit tillräcklig kompensation?

Jag drabbades av något liknande om än inte lika allvarligt då jag befann mig i Stuttgart. Torsdag eftermiddag kommer SMS om att flighten hem Fredagkväll 18.20 är inställd pga personalbrist och att man ska kontakta kundtjänst vilket jag så klart omgående gör. Första responsen är att jag kan få pengarna tillbaka och ordna en ny biljett själv. Detta kändes givetvis mindre lockande då biljett till CPH från Tyskland fredag eftermiddag/kväll är ganska svårt att få, speciellt dagen innan. Efter 3 (!) samtal á 15 min lyckades jag få biljett hem via Berlin, vilket dock resulterade i att jag inte landade förrän till midnatt.

Så till poängen med detta inlägg, det tog lång tid innan jag fick ett ärende upprättat hos SAS, men när jag väl fått en handläggare var det väldigt lätt att få ersättning. Jag använde mig av Flyg - Konsumentverket och använde de dokument man får upp där som argument om att få ersättning pga försenat flyg. Utan större påtryckningar fick jag och två kollegor vars 250€ i flygcheckar och en lounge biljett.

Tyckte själv det kändes tråkigt och hopplöst när man får så dålig support från SAS, förstår din frustration när du dessutom befann dig i Thailand.

Tyvärr är detta inget unikt för SAS. Många flygbolag har en medveten strategi att göra det jobbigt, tidskrävande samt frustrerande vid klagomål eller kompensation. Få orkar ta fighten = bättre cash flow.

Så till poängen med detta inlägg, det tog lång tid innan jag fick ett ärende upprättat hos SAS, men när jag väl fått en handläggare var det väldigt lätt att få ersättning. Jag använde mig av Flyg - Konsumentverket och använde de dokument man får upp där som argument om att få ersättning pga försenat flyg. Utan större påtryckningar fick jag och två kollegor vars 250€ i flygcheckar och en lounge biljett.
Bra att du blev nöjd och att det gick hyfsat enkelt. Dock hade du rätt till €250 i kontanter, inte resecheckar (vissa förbehåll finns). Sedan skulle ju SAS låtit dig välja mellan ombokning, ny flygsträcka eller pengarna tillbaka.

Som Concorde skriver är detta inte något unik för SAS utan en regel snarare en undantag att få tag i det man har rätt till är väldigt svårt. Flygbolagen nekar alltid automatiskt första försöket kunder gör (eller ger en mindre kompensation) och det är först när man kämpat länge som man lyckas. Att lagen dessutom är tandlös så att flygbolagen inte riskerar något genom att göra så här är inte mycket bättre.

Jo det stämmer att jag var berättigad till kontanter, men då jag reser mycket både i jobbet och privat nöjde jag mig för denna gången. Dessutom var detta bra mycket mer än vad mina kollegor åstadkommit tidigare....

Jag skulle flyga med Austrian men flygningen blev inställd pga tekniska problem och jag ombokad på nästa flight ett antal timmar senare. Så jag bad om €250 per person enligt konstens alla regler. Nu har jag fått svar:

We can take from the technical records that there was an unexpected defect of the hydraulic system. The aircraft consequently had to be declared as "AOG" (aircraft on ground) as the operation of a flight with this kind of defect is not allowed. The defect itself could not be avoided even though our aircrafts are maintained regularly (actually more often than required by the manufacturer). We fully appreciate your disappointment about this flight irregularity and your delayed arrival in Stockholm but we kindly ask for your understanding that Austrian Airlines is not willing to take any risk regarding flight safety.

In the case under consideration we are not obliged to pay any compensation. However, as a gesture of goodwill we can offer you a flight voucher in the amount of SEK 1000 (EUR 110) per person.

Voucher-beloppet är faktiskt ganska OK i relation till vad biljetten ursprungligen kostade, fast jag har inte just nu planerat någon mer resa med Austrian under vad jag gissar är voucherns giltighetstid. Är inte detta ett bluff-försök att säga att tekniska fel på flygplanet inte är Austrians ansvar? Ska jag framhärda med att begära €250/pp i cash eller ge mig?

Voucher-beloppet är faktiskt ganska OK i relation till vad biljetten ursprungligen kostade, fast jag har inte just nu planerat någon mer resa med Austrian under vad jag gissar är voucherns giltighetstid. Är inte detta ett bluff-försök att säga att tekniska fel på flygplanet inte är Austrians ansvar? Ska jag framhärda med att begära €250/pp i cash eller ge mig?

Om man inte har tagit hand om sin bil och sedan bilen krånglar, räknas det som "oväntat" fel? :rolleyes:
Jag tycker att det är ett försök att inte betala full kompensationssumman till passagerare.

Jag skulle flyga med Austrian men flygningen blev inställd pga tekniska problem och jag ombokad på nästa flight ett antal timmar senare. Så jag bad om €250 per person enligt konstens alla regler. Nu har jag fått svar:

We can take from the technical records that there was an unexpected defect of the hydraulic system. The aircraft consequently had to be declared as "AOG" (aircraft on ground) as the operation of a flight with this kind of defect is not allowed. The defect itself could not be avoided even though our aircrafts are maintained regularly (actually more often than required by the manufacturer). We fully appreciate your disappointment about this flight irregularity and your delayed arrival in Stockholm but we kindly ask for your understanding that Austrian Airlines is not willing to take any risk regarding flight safety.

In the case under consideration we are not obliged to pay any compensation. However, as a gesture of goodwill we can offer you a flight voucher in the amount of SEK 1000 (EUR 110) per person.

Bevisbördan ligger som sagt på Austrian så det är bara att dra iväg ett nytt brev till dem. Här är ett standardbrev du kan använda vid tekniska problem: Template claim letter - cancellation - tech problems - Flight Mole Forum

Om det inte hjälper eller du inte orkar kan du använda någon av kravtjänsterna länkade till tidigare i tråden.

så det är bara att dra iväg ett nytt brev till dem.

Done. (Med hänvisning till C-549/07 Friederike Wallentin-Hermann versus Alitalia.)

Uppdatering: Och nästan direkt kom ett svar med besked om att jag skulle få pengar, bara att lämna kontonummer. :D Era misstankar om att det skulle löna sig att slå tillbaka var alldeles riktiga, de flesta andra ger nog upp efter först en lång väntan och sedan ett "goodwillerbjudande". Tack för ert stöd!

Last edited:
Toppen