kristofergustafsson
Medlem
skipa - Wiktionary ;-)(konstigt uttryck egentligen ordet skippats har egentligen en negativ betydelse).
skipa - Wiktionary ;-)(konstigt uttryck egentligen ordet skippats har egentligen en negativ betydelse).
Bra att du blev nöjd och att det gick hyfsat enkelt. Dock hade du rätt till €250 i kontanter, inte resecheckar (vissa förbehåll finns). Sedan skulle ju SAS låtit dig välja mellan ombokning, ny flygsträcka eller pengarna tillbaka.Så till poängen med detta inlägg, det tog lång tid innan jag fick ett ärende upprättat hos SAS, men när jag väl fått en handläggare var det väldigt lätt att få ersättning. Jag använde mig av Flyg - Konsumentverket och använde de dokument man får upp där som argument om att få ersättning pga försenat flyg. Utan större påtryckningar fick jag och två kollegor vars 250€ i flygcheckar och en lounge biljett.
Voucher-beloppet är faktiskt ganska OK i relation till vad biljetten ursprungligen kostade, fast jag har inte just nu planerat någon mer resa med Austrian under vad jag gissar är voucherns giltighetstid. Är inte detta ett bluff-försök att säga att tekniska fel på flygplanet inte är Austrians ansvar? Ska jag framhärda med att begära €250/pp i cash eller ge mig?
Bevisbördan ligger som sagt på Austrian så det är bara att dra iväg ett nytt brev till dem. Här är ett standardbrev du kan använda vid tekniska problem: Template claim letter - cancellation - tech problems - Flight Mole ForumJag skulle flyga med Austrian men flygningen blev inställd pga tekniska problem och jag ombokad på nästa flight ett antal timmar senare. Så jag bad om €250 per person enligt konstens alla regler. Nu har jag fått svar:
We can take from the technical records that there was an unexpected defect of the hydraulic system. The aircraft consequently had to be declared as "AOG" (aircraft on ground) as the operation of a flight with this kind of defect is not allowed. The defect itself could not be avoided even though our aircrafts are maintained regularly (actually more often than required by the manufacturer). We fully appreciate your disappointment about this flight irregularity and your delayed arrival in Stockholm but we kindly ask for your understanding that Austrian Airlines is not willing to take any risk regarding flight safety.
In the case under consideration we are not obliged to pay any compensation. However, as a gesture of goodwill we can offer you a flight voucher in the amount of SEK 1000 (EUR 110) per person.
Voucher-beloppet är faktiskt ganska OK i relation till vad biljetten ursprungligen kostade, fast jag har inte just nu planerat någon mer resa med Austrian under vad jag gissar är voucherns giltighetstid. Är inte detta ett bluff-försök att säga att tekniska fel på flygplanet inte är Austrians ansvar? Ska jag framhärda med att begära €250/pp i cash eller ge mig?
så det är bara att dra iväg ett nytt brev till dem.