Senaste nytt

Har ni erfarenhet av Turkish Airlines?

ELO

Medlem
Hej

Jag har rest TK business class IST-ICN (Seoul) och servicen är mycket bra. Maten utomordentligt god och omsorgsfullt serverad. Man fåt t o m en matsedel med sitt eget namn på!
På A340 är det lite flat 165 grader. Helt OK faktiskt och de är mjuka nog att ge bra sömn. Kuddarna är dock något hårda för min smak. På A330-300 och B777 helt horisontella sängar.
De piloter som inte är i tjänst reser också i business class. Det brukar även Uniteds piloter göra.
Jag tycket definitivt att TK är prisvärt i business class - jag sparade i stort sett halva beloppet jmf. att flyga LH.



Hej,

Nån som har koll på hur Turkish är i Business Class ?

Hörde att många väljer dem i ekonomi till Thailand numera för att de har bra priser, nya plan och bra mat. Men hörde samtidigt av av goda vänner att det var trångt och de blev inte imponerade.

Vi skall åka ZRH - IST - BKK (Swiss + Turkish)
Tyvärr är det slut på Business med THAI och Swiss.

Tack på förhand för era inputts :)

/Gunnar
 

Kricka

Medlem
Nya plan med flatbeds låter bra men på sträckan IST-KAB kunde stolen lutas några få grader
i Business. Det positiva med stolen var möjligen att den var ordentligt bred..
 

Traveller

Medlem
Har nu för första gången flugit med Turkish. Tog mig en sväng till Hurghada, via Istanbul ToR 3.500 Sek (riktigt billigt) i eco. Dom är ju årets flygbolag i Europa för andra året i rad men jag undrar faktiskt varför. Jag är inte någon älskare av träsmak, inte i maten utan i stjärten. Denna träsmak följde mig i alla fyra maskiner jag flög (alla Airbus 319/320). Resan ned hade jag valt rad 9 men det visade sig vara ett digert misstag. Den raden är nämligen trängre än de övriga och detta till förmån för nödutgången bakom. Nu menar jag inte inte lite trängre utan väldigt mycket trängre, Ryanair stuk! Loungen i Istanbul är ju riktigt bra. På hemresan var flighten mellan HRG och IST bra, jag sov nämligen. Från IST - ARN var det nästan festligt. Sällan flyger man med så många olika nationaliteter, olika kläder (från Burka till lila Afrikakläder) samt med en mindre njutbar doft av inte alldeles ny svett hängande som en osynlig dimma i salongen. Denna doft försvann visserligen då hela ACn började arbeta men var klart besvärande. Tips, gå in sist i planet så blir den pinan kort! Maten var faktiskt bra, i varje fall varmrätten. I eco pris ingår mat på resan.

Om jag skall välja Turkish igen? Nja, dom hamnar ganska långt ned på min lista...

Skall ni till Egypten, Hurghada. Då kan jag rekommendera ett hotell som heter Steigenberger Al Dau. Riktigt bra men bra läge, service, sängar osv. Ett riktigt bra dykcenter med bra guider dessutom. Men, på hotellet. Kolla att glasen är rena...
 

VonMögen

Medlem
TK i eco har jag upplevt vara väldigt varierande både vad gäller service och komfort, allt från skrämmande dåligt till bra. TK i C har jag därimot bara positiva erfarenheter av!
 

Alx

Medlem
Som VonMögen säger så varierar TK service m.m. kraftigt från gång till gång. Enda skillnaden är att jag anser att detsamma gäller i deras C klass, framför allt den mjuka produkten. Ibland helt OK, ibland under all kritik.

Säkerheten på TK känns tyvärr heller inte som något de prioriterar särskilt högt. Bälte vid start och landning verkar vara optional. Bagage, filtar, tidningar och jackor som blockerar nödutgångar tas inte bort om det sitter någon lokalkändis där som personalen inte vågar säga till osv.

Den här punkten är något jag tycker att SAS är oslagbara på. Enligt min mening visar de på ett exemplariskt sätt att säkerheten ombord går före ALLT annat oavsett vem som råkar vara ombord.
 
Toppen