Senaste nytt

Har jag rätt till någon form av kompensation? Ingen middag eller frukost serverades!

TomHedman

Medlem
Hej,

Jag flög nyligen business class från Stockholm till Mauritius med Air France (ARN-CDG) därefter Air Mauritius (CDG-MRU). Har en fråga om servering och ev möjligheter till kompensation.

Under flygning mellan ARN-CDG serverade ingen frukost i business utan endast en bulle med samt 1 kopp kaffe trots att det var 06.00 flyget. Man fick inget mer kaffe pga maskinen var sönder.

Däremot under flygning CDG-MRU (12 timmar) med Air Mauritius så serverades ingen riktig middag eller frukost pga av strejk. Detta informerades vi om innan avgången i Paris, och mottog 20€ att handla för på flygplatsen.

Under själva flygningen serverade dryck, men inget annat än bröd och ett äppel serveras i matväg i business class.

Har jag som passagerare någon rättighet eller rätt till kompensation? Vad hade ni gjort i detta skede?

Tack

Hej,

Jag flög nyligen business class från Stockholm till Mauritius med Air France (ARN-CDG) därefter Air Mauritius (CDG-MRU). Har en fråga om servering och ev möjligheter till kompensation.

Under flygning mellan ARN-CDG serverade ingen frukost i business utan endast en bulle med samt 1 kopp kaffe trots att det var 06.00 flyget. Man fick inget mer kaffe pga maskinen var sönder.

Däremot under flygning CDG-MRU (12 timmar) med Air Mauritius så serverades ingen riktig middag eller frukost pga av strejk. Detta informerades vi om innan avgången i Paris, och mottog 20€ att handla för på flygplatsen.

Under själva flygningen serverade dryck, men inget annat än bröd och ett äppel serveras i matväg i business class.

Har jag som passagerare någon rättighet eller rätt till kompensation? Vad hade ni gjort i detta skede?

Tack
Nu har jag aldrig flugit med AF på morgonen men utgår från att frukost serveras i business i normala fall. Fick ni veta ngn orsak till varför ingen frukost serverades ARN-CDG?

Vilka strejkade? Kan vara svårt att få ersättning från Air Mauritius om t ex Air France ground handling strejkade (utanför deras kontroll).

@Mr Basic tyvärr fick vi ingen information utöver att kaffebryggaren gick sönder så blev bara en kopp kaffe.

@cateringbolaget strejkade var informationen vi mottog, och därför kunde ingen varm måltid serveras. Däremot dryck, chips serverade samt deras otroligt goda brödbullar (dvs hårda stenar) samt ett fantastisk runt äpple:)

@Mr Basic tyvärr fick vi ingen information utöver att kaffebryggaren gick sönder så blev bara en kopp kaffe.

@cateringbolaget strejkade var informationen vi mottog, och därför kunde ingen varm måltid serveras. Däremot dryck, chips serverade samt deras otroligt goda brödbullar (dvs hårda stenar) samt ett fantastisk runt äpple:)
Klassiskt franskt! Kaffebryggaren sönder så endast KAFFE serveras. :eek::D
Gissar att de också drabbats av strejk om de caterar på CDG kvällen innan.

Du kan ju skicka ett klagomål (per bolag) och se om det ger ngt men jag skulle inte lägga för mkt tid/energi på det.

Klassiskt franskt! Kaffebryggaren sönder så endast KAFFE serveras. :eek::D
Gissar att de också drabbats av strejk om de caterar på CDG kvällen innan.

Du kan ju skicka ett klagomål (per bolag) och se om det ger ngt men jag skulle inte lägga för mkt tid/energi på det.

Du får läsa igen tror jag.

Kaffebryggaren gick sönder så enbart EN kopp kaffe kunde serveras. Det är ju ganska troligt att den då gick sönder efter serveringen av den koppen.

Och att de inte hade catering med sig från CDG. Man kan ju tycka att AF borde kunna ha löst lite baguetter eller liknande över natten på Arlanda men men.

Så här skulle jag göra. Jag skulle skicka två sakliga Customer Care ärenden till de två bolag som inte leverade en fullskalig produkt som annonserats på deras hemsidor. Beskriv också konsekvensen av detta.

”Rätt till” är väl svårt. Det finns ingenting juridiskt ”rätt till”. Men du har inte fått den produkt du har köpt, så fråga vad respektive bolag anser är skälig kompensation för detta.

Jag har t.ex åkt Swiss First och vi blev informerad att loungen skulle vara öppen på JFK. Det var den inte och jag gick till första och bästa krog med familjen. Vi fick en restaurangnota på samma belopp hemma som ersättning.

Så här skulle jag göra. Jag skulle skicka två sakliga Customer Care ärenden till de två bolag som inte leverade en fullskalig produkt som annonserats på deras hemsidor. Beskriv också konsekvensen av detta.

”Rätt till” är väl svårt. Det finns ingenting juridiskt ”rätt till”. Men du har inte fått den produkt du har köpt, så fråga vad respektive bolag anser är skälig kompensation för detta.

Jag har t.ex åkt Swiss First och vi blev informerad att loungen skulle vara öppen på JFK. Det var den inte och jag gick till första och bästa krog med familjen. Vi fick en restaurangnota på samma belopp hemma som ersättning.
Enig med tillägget att jag förmodar att det rent juridiskt är så att det man köpt ska stämma överens med den beskrivning man fått, annars har man alltid rätt att reklamera (s.k. rätt till). Det står förstås Air France fritt att lägga upp en bild på bröd och äpple och sälja det men då måste man vara tydlig med det.

En kort uppdatering - tog kontakt med Air Mauritius via e-post (utförligt mail med både ris och ros - funkar alltid bäst) och cc:ade deras kundtjänst, reservationsavdelning samt till två chefer. Varav jag inom 24 timmar fick återkoppling från en av cheferna med ansvar för kundupplevelse att han vbf mitt mail till kundtjänstchefen.

För ett par minuter sedan fick jag ett mail där kundtjänstchefen beskrev incidenten och har full förståelse för min besvikelse med att dem inte levde upp till mina förväntingar, och skriver att dem självklart skall kompensera oss. Hon hade ett par kompletterade frågor som nu är besvarade, och inväntar nu svar!

Vi har nu landat i en överenskommelse som innebär att jag 4 st vouhcer som ger mig 50% rabatt på nästa bokning (gäller business, premium eller economy - giltlig 2 år från och med idag) med Air Mauritius. Är generellt inte ett "fan" av att få rabatt som innebär att jag behöver "investera" mer i flygbolaget men i och med att vi redan planerar en resa hit igen så känns det mer än OK.

Utöver detta så kompenserar dem även 2 st familjemedlemmar som flyger i economy med tillgång till priority & lounge, samt mottar även dem rabatt på nästa flygning.

Toppen