Senaste nytt

Har du lärt dig något nytt ombord idag?

Nytt och nytt, men de två plingen som är en eller två minuter innan start och landning för att cabin crew skall veta. Vissa bolag säger piloten det "cabin crew two minutes to landing", vissa bolag har bara plinget.

KL brukar ropa ut "cabin crew, take your seats" dessutom. Senast var det en väldigt kissignödig flygvärdinna som sprang in på toaletten efter detta utrop. Men hon han både in och ut och tillbaka till hennes stol innan hjulen var i backen. Kanske ropas det ut precis i samband med plinget. Ska tänka på det nästa gång. :)

"High heeled shoes must be taken off as they may tear the evacuation slide" - sägs på de flesta bolag i någon variant.

Jag åkte Norwegian ARN - LLA (högst ofrivilligt) för ett par veckor sedan, och då satt jag på nödutgångsraden. Damen vid fönstret hade tagit av sig sina skor (ej högklackade), men blev tillsagd att ta dem på sig av säkerhetsskäl.
Alltså: Du får inte ha högklackade skor, men du får ej heller sitta i strumplästen. Hur löser man det? Flytta resenären till annan rad, eller är detta något som bara Norwegian har hittat på?

De ropade för övrigt ut något i stil med att cabin crew skulle inta sina platser. Till skillnad från SAS, där man bara använder plinget.

Last edited:
Jag åkte Norwegian ARN - LLA (högst ofrivilligt) för ett par veckor sedan, och då satt jag på nödutgångsraden. Damen vid fönstret hade tagit av sig sina skor (ej högklackade), men blev tillsagd att ta dem på sig av säkerhetsskäl.
Alltså: Du får inte ha högklackade skor, men du får ej heller sitta i strumplästen. Hur löser man det? Flytta resenären till annan rad, eller är detta något som bara Norwegian har hittat på?

Dem lägger upp skorna i baggageutrymmet. Har jag sett flera ggr faktiskt, dock aldrig på Norwegian, då jag aldrig flugit dem vad jag vet.

De ropade för övrigt ut något i stil med att cabin crew skulle inta sina platser. Till skillnad från SAS, där man bara använder plinget.

Även hos andra flygbolag och på vanliga säte (alltså inte vid nödutgång eller vid första raden) i Business class fick jag kommentar från kabinpersonal att jag ska ha skorna på mig eller förvara det i hatthyllan, när jag hade tagit av skorna och bytte till tofflor.
Jag tror att poängen är att det ska inte finnas lösa föremål på golvet vid start och landning.

På en av Uniteds flygningar med CRJ 700 var det en passagerare framför mig som satt vid nödutgången och hade en stor ryggsäck som stack fram under sin stol. Omedveten resenär tänkte jag och bara väntade på att flygvärdinnan skulle agera - men det hände ingenting, ryggsäcken fick vara kvar under hela flygningen.
Är det upp till flygbolaget att tillämpa denna regel?

Blue1 brukar ropa "Cabin Crew Gate arrival Gate XX. Vad syftet med det är har jag aldrig förstått.

Last edited:
Tänkte precis skriva det Holloman tog upp om Blue1, har inte hört det hos några andra vad jag kan minnas. Förstår dock inte heller syftet men det finns säkert någon här som vet :)

Och det där med skorna tycker jag de flesta bolag är rätt noga med, vare sig man sitter på nödutgång eller inte.

På SAS plejer det at sige "Cabin crew arm doors, cross check and report" ved afgang og "Cabin crew disarm doors, cross check and report" ved ankomst. Umiddelbart er det ikke noget jeg har lagt mærke til hos andre.

Toppen