Doctor-X skrev:Hur funkar det här med: "Möjlighet att bli uppgraderad till bästa rumskategori" som Guld och Platinum.
https://www.nordicchoicehotels.se/nordic-choice-club/formaner/gold/uppgradering-gold/Klicka för att utvidga...
Det där är skitlurigt. Det finns helt enkelt inga garantier - alls! Klart att bolaget centralt marknadsför ”möjligheten” att bli uppgraderad till högsta rumskategorin.
Sedan överlåter man på de enskilda hotellen att göra allt för att få kunden att ”nöja sig” med något lägre/annat. Man KAN få något fint men sannolikheten är, generellt sett, ganska låg. Särskilt om man ”bara” är guld. Platinum har lite högre hit-rate - eller hur
@M.K ??? Allt handlar förstås om att hotellen vill sälja mesta möjliga till dyrast möjliga pris.
Jag har, i någon mån, större förståelse för en kedja som helt/nästan helt består av franchisetagare, såsom Hilton. Det centrala programmet lovar ditt och datt och lämnar det upp till varje hotelloperatör att leva upp till och leverera sagda förmåner. Såvitt jag förstår äger Nordic Choice sina hotell (inte fastigheterna, men operationella delen) i princip helt själva. Därigenom är det ”ett och samma bolag” och borde kunna leverera det som utlovas i högre grad. Problemet ligger, som vanligt, i att om man vill vara Guld på Nordic Choice så kan man bli det genom exempelvis kreditkortet, till ingen eller mycket låg kostnad. Därigenom gör man samma sak som Hilton som flödar programmet med ”status” medlemmar som alla förväntar sig förmåner men när alla, Ocke, Nutta och Lilla Pillerill, kommer dragandes med det ena fina statuskortet efter det andra så kan inte hotellen leverera det som står skrivet i programmen och tvingas neka/skära ned på förmånerna de kan leverera.
Att kvällen före få någon form av ”garanterad uppgradering” ska man verkligen inte vänta sig. Mycket hänger på incheckningsögonblicket, vilken receptionist man får och hur det mötet går. Som med allt annat här i livet kommer man långt med lite ”social engineering” vid rätt tillfälle.