Senaste nytt

Har du blivit hälsad välkommen ombord på någon flight ? (Alla flygbolag)

Jag har 100 procent hitrate de senaste åren på BA mellan LHR-JFK-LHR. LHR-ARN kanske 3 av 5 ggr.

I Tisdags hände något som jag inte sett på ett tag mellan LHR-JFK. CSD kom och introducerade sig och bad om ursäkt att han inte kunde uppgradera mig och min fru till First. Hans plan var att göra det så fort dörren stängts. De fick två nya kunder bokstavligen 15 min innan boarding. Sa skämtsamt att vi sitter bra här i våran Club Suite 5A, 6A då det är gamla First med kass skärm. Han skrattade och sa, well late change of aircraft and you are right. Can I get anything from first? Jag bad om två pyjamas och så min fru gillar dessert om hon kunde få desert från F av det som blev kvar. Inga problem alls.

Vid landning på JFK så ska vi precis gå it vid dörren och samma purser säger kan du och din fru vänta här i gången. Tänkte vad faen nu. En person med BA kläder plockar med mig och min fru. Han säger att det är ovanligt långa köer i passkontrollen. Han tar med min fru till någon special lucka medan jag knatar till Global Entry. Tar kanske 2 min totalt för mig då GE är längst bort. Kommer ut och ser min fru redan borta och väntar på mig. Han följer oss ut och önskar oss en trevlig dag hemma.

Är sedan januari GGL men detta var klart den extra milen utan att ha bett om det. När man minst anar det är när det är som bäst.
Det är hur bra som helst och grymt bra bemötande. Men.. “Har du blivit hälsad välkommen av Purser på SAS flight?” Så nu är det OT då tråden gäller SAS flyg..
 

Tomas E

Medlem
Det är hur bra som helst och grymt bra bemötande. Men.. “Har du blivit hälsad välkommen av Purser på SAS flight?” Så nu är det OT då tråden gäller SAS flyg..
Tråden hette inte så när den skapades igår utan "Har du blivit hälsad välkommen av Purser på flight?", men bytte namn senare under dagen, kan jag se från mina tidigare epost-notifikationer. Inget besked om byte av innehåll finns i tråden, vad jag kan se.
 
Last edited:

sweflyer

Medlem
När det gäller SAS är min bild att man primärt hälsar på Pandion och kandke Diamant på europalinjerna. Det skulle kanske bli för många om man hälsade på guld också. Jag är Guld och har aldrig fått något speciellt igenkännande om det inte är så att jag lärt känna någon i crew från tidigare.

En intressant paradox är nog att man kan bli mindre hälsad på om man sitter i SAS Plus. Personalen tänker att man kommer få service ändå. En Diamond i Go upplevs det det kanske som viktigare att uppmärksamma på att de kan få drycker serverade och så (vilket en Diamond ju så klart redan vet, men ändå:)).
 

Doctor-X

Medlem
Det närmaste till någon hälsning som hänt mig med SAS var ORD-ARN i höstas när jag flög i GO (är EBD och det var en fungerande priority boarding så var bland de första att sätta mig långt bak i planet. En CC gick förbi och sade ”Hej och välkommen vi vet att du är Diamond, så beställ vad du vill sen när vi kommer med dryckesvagnen”.

Annars har det bara hänt engång med Austrian VIE-ARN när jag satt i eco. Mitt under flygningen kom en CC och högt och tydligt inför alla runt omkring frågade om jag var Mr Doctor-X. Trodde som några andra här i tråden påtalat att jag gjort något eller något hade hänt med mina väskor eller dylikt, men nej det var bara tack för att du är *A-Gold och väljer att flyga med oss här är en flaska vatten. Kändes väldigt pinsamt när alla tittade och att det initialt verkade som att jag gjort något för det blev helt tyst i den delen av kabinen jag satt.
 

xz0781

Medlem
Endast hänt 2 ggr och på annat än SAS:
1) Åkte BA poängresa till HK i First. Då kom en snubbe runt och hälsade och tackade för att man var en "lojal BA-medlem". Tyckte det var pinsamt då jag antagligen var deras sämsta medlem som bara samlade poäng med deras Visa-kort.
2) Ombokad till KLM p.g.a. inställt flyg på en Star Alliance intra europaflygning. Då stannade serveringsvagnen upp vid min rad på vägen tillbaka till galley och jag fick höra "would you like anything else Mr. XZ0781" Förstår än idag inte varför då jag inte ens var medlem i Flying Blue.
Att det skulle hända ofta på LH/LX känner jag inte igen då det aldrig hänt mig och de kan väl inte skilja på EBG och EBD (är EBG sedan många år)?
 
Nu när jag flög med Qatar till och från Maldiverna så kom pursern fram på varje flight(4st) och introducerade sig själv, tilltalade både mig och partnern vid namn och frågade om det fanns något dem kunde göra för att göra flygresan minnesvärd. På två av flighterna var det samma sak innan landning, tackade för att vi reste med Qatar och hoppades att se oss snart igen. Har silver på BA och detta var första gången jag flög med Qatar, helt annan nivå på alla i personalen på Mellanösternbolagen.
 

DavveP

Medlem
Jag statusmatchade mig från EBD till Platinum hos Finnair. Köpte billigaste ekonomibiljetterna utan bagage och nyttjade uppgraderigsvoucherna till en resa tor till New York i C. På hemresan kom purser fram och hälsade oss varmt välkommen tillbaka, och tackade för att jag var en trogen och viktig resenär. Frågade bland annat om de skulle hålla maten till senare tillfälle och om det kunde göra något speciellt för oss etc. Fantastisk upplevelse med tanke på att det var fjärde eller femte gången i livet jag åkte Finnair. Ska tilläggas att jag gillade Finnair skarpt :)
 

Carlos

Medlem
Tråden hette inte så när den skapades igår utan "Har du blivit hälsad välkommen av Purser på flight?", men bytte namn senare under dagen, kan jag se från mina tidigare epost-notifikationer. Inget besked om byte av innehåll finns i tråden, vad jag kan se.
Jag döpte tråden utan sas i titeln men lade den i SAS-gruppen (mest av gammal vana) Admin får gärna flytta till någon mer generell plats då det blir en bättre tråd om det inte bara gäller SAS.
 
Det hände mig regelbundet när jag var guld på British Airways. Hände nu igen när jag flög över Atlanten i Finnair. Där var jag platinum efter att de hade statusmatchat med SAS Diamond. Har aldrig hänt mig på Star Alliance. Så kanske en OneWorld-grej.
 
Toppen