Senaste nytt

Handelsbanken Allkort istället för Amex SAS kreditkort?

NiNE

Medlem
Saxxat från Amex sida:
Norden - England, Schweiz, Nederländerna 330 000 Membership Rewards-poäng

Bara så att vi pratar om samma sak här. Det är skillnad på Membership Rewards-poäng och Eurobonuspoäng. Membership rewards är american express bonussystem som du får med Amex gold/blue/etc. Eurobonus är SAS poängsystem som du får med Amex speciella co-brandade kort med SAS (samt när du flyger med SAS etc).

100 000 membership rewards får du om du har handlat för 100 000 kronor. Dessa poäng kan växlas mot t.ex. eurobonuspoäng med kursen 1/11.

100 000 eurobonuspoäng får du om du har handlat för 500 000 kronor med SAS Amex. Du tjänar alltså 20 eurobonuspoäng med hundralapp du handlar för med SAS Amex, men bara 9 eurobonuspoäng per hundralapp du handlar för med "vanliga" amex. Försäkringar etc är väl samma när man jämför amex gold med SAS amex, så jag skulle definitivt rekommendera SAS amex för dig, speciellt med tanke på att du reser en del och även där tjänar eurobonuspoäng.
 

Hubba

Ny medlem
Bara så att vi pratar om samma sak här. Det är skillnad på Membership Rewards-poäng och Eurobonuspoäng. Membership rewards är american express bonussystem som du får med Amex gold/blue/etc. Eurobonus är SAS poängsystem som du får med Amex speciella co-brandade kort med SAS (samt när du flyger med SAS etc).

100 000 membership rewards får du om du har handlat för 100 000 kronor. Dessa poäng kan växlas mot t.ex. eurobonuspoäng med kursen 1/11.

100 000 eurobonuspoäng får du om du har handlat för 500 000 kronor med SAS Amex. Du tjänar alltså 20 eurobonuspoäng med hundralapp du handlar för med SAS Amex, men bara 9 eurobonuspoäng per hundralapp du handlar för med "vanliga" amex. Försäkringar etc är väl samma när man jämför amex gold med SAS amex, så jag skulle definitivt rekommendera SAS amex för dig, speciellt med tanke på att du reser en del och även där tjänar eurobonuspoäng.

Hej!

Tack för ditt svar :)

Yes, I know. Skrev det nog lite otydligt men jag vet att det är en skillnad.

Jag blir lite osäker på om det är värt det faktiskt. Eftersom jag inte har något att jämföra med så är det väldigt svårt. Det är därför jag gärna faller tillbaka till "bekvämligheten" dvs Handelsbanken Allkort :(
 

Ghoose

Medlem
Har du över 150k per år i spend lönar det sig absolut att köra SAS Amex. Så tveka inte. Beräkningarna ser du ovan men tänk att värdet på 2st business class long haul är över 40 000kr... Det får du inte insatt i fonderna... ;)

Sedan vill jag påstå att Club Carlson är bättre än Scandic. Jag snittar över 1000per övernattning...
 

Hubba

Ny medlem
Har du över 150k per år i spend lönar det sig absolut att köra SAS Amex. Så tveka inte. Beräkningarna ser du ovan men tänk att värdet på 2st business class long haul är över 40 000kr... Det får du inte insatt i fonderna... ;)

Sedan vill jag påstå att Club Carlson är bättre än Scandic. Jag snittar över 1000per övernattning...

Hejsan!

2 st business class biljetter long haul, till usa då tex? Hur mycket kostar själva resan då (som jag måste lägga ut dvs) har ju svårt att tro att jag får en resa till USA (2 tickets business class) när jag har en spend över 150k vilket i sin tur bara genererar: 30000 EB poäng =D

Men jag är en färsking och har inte riktigt förstått allting 100% :(

Jag planerar att bo på best western, inte scandic. In the long run så är det ju bättre att buffra upp med hotellpoäng i en kedja som är väldigt global så man kan bo gratis runt om sen =D
 

palmen

Moderator
2 st business class biljetter long haul, till usa då tex? Hur mycket kostar själva resan då (som jag måste lägga ut dvs) har ju svårt att tro att jag får en resa till USA (2 tickets business class) när jag har en spend över 150k vilket i sin tur bara genererar: 30000 EB poäng =D

Business class till östkusten i USA kostar 100k poäng (har för mig det är 120k till San Francisco, har inte tittat upp det).
Detta innebär att har du en 2-4-1 voucher och 100.000 poäng får du 2 business-biljetter om du kan hitta datum med tillgänglighet (vilket är rätt svårt om man inte är flexibel och bokar i väldigt god tid).
Det enda du behöver betala är lite skatter på ca 300 kronor per person.
Jag bokade en resa till Chicago på detta sättet (för 1 person till halva poängkostnaden) och behövde totalt betala 291 kronor för flygbiljetten utöver poängen och vouchern.
 

Hubba

Ny medlem
Business class till östkusten i USA kostar 100k poäng (har för mig det är 120k till San Francisco, har inte tittat upp det).
Detta innebär att har du en 2-4-1 voucher och 100.000 poäng får du 2 business-biljetter om du kan hitta datum med tillgänglighet (vilket är rätt svårt om man inte är flexibel och bokar i väldigt god tid).
Det enda du behöver betala är lite skatter på ca 300 kronor per person.
Jag bokade en resa till Chicago på detta sättet (för 1 person till halva poängkostnaden) och behövde totalt betala 291 kronor för flygbiljetten utöver poängen och vouchern.

Tack för ditt svar!

Okey, denna vouchern, hur ser det ut med giltighetstider, gäller den ett år från det att man får den? Samt för att få denna vouchern så måste jag ha en spending på 150k+ per kalenderår dvs det är inte reglerat efter när jag "beställde mitt amex sas"?

Tänkte, om jag blir medlem nu och inte kommer upp i 150k spending detta året, så är ju detta året "inte givande" och jag får helt enkelt vänta till nästa år då min spending kommer vara 150k+

Gäller en 2-4-1 t/r eller bara one way? =D
 

Bamsefar

Medlem
Vouchern gäller ett år från utskriftsdatum.

Om du handlar för 300.000 sek per år, så ger det 60.000 eurobonuspoäng. Plus EN 2-4-1 voucher. Och det motsvara economibiljetter för två till USA förutsatt att du hittar biljetter. Till SFO är det nog omöjligt då SAS verkar sitta och hålla dessa stolar (eller kanske har personalen företräde). Om du flyger ensam så klarar du dig på hälften då vouchern fungerar som 50%.

Om du har då SHB allkort så blir det bara 0.3% tillbaka, eller 900 resp 450 sek vid motsvarande inköpsnivåer, insatta på en fond som shb själva väljer.

OM du tar OKQ8 så blir det 3000 resp 1500 sek i kickback. 3000 räcker inte till en tor. USA i economy. Businessclass skall vi inte tala om.

Så är önskemålet att flyga så billigt som möjligt, så är SAS AmEx bäst OM du får tag i biljetter (du måste flyga tur och retur och enbart på SAS metal, dvs enbart SK flighter, ingen open jaw eller liknande). Detta OM har visat sig bli käpphästen för många på sista tiden............ inkl mig själv.....
 

Dr. Miles

Expert
Vouchern gäller ett år från utskriftsdatum.

Om du handlar för 300.000 sek per år, så ger det 60.000 eurobonuspoäng. Plus EN 2-4-1 voucher. Och det motsvara economibiljetter för två till USA förutsatt att du hittar biljetter. Till SFO är det nog omöjligt då SAS verkar sitta och hålla dessa stolar (eller kanske har personalen företräde). Om du flyger ensam så klarar du dig på hälften då vouchern fungerar som 50%.

Om du har då SHB allkort så blir det bara 0.3% tillbaka, eller 900 resp 450 sek vid motsvarande inköpsnivåer, insatta på en fond som shb själva väljer.

OM du tar OKQ8 så blir det 3000 resp 1500 sek i kickback. 3000 räcker inte till en tor. USA i economy. Businessclass skall vi inte tala om.

Så är önskemålet att flyga så billigt som möjligt, så är SAS AmEx bäst OM du får tag i biljetter (du måste flyga tur och retur och enbart på SAS metal, dvs enbart SK flighter, ingen open jaw eller liknande). Detta OM har visat sig bli käpphästen för många på sista tiden............ inkl mig själv.....

Om man spenderar 300.000 SEK per år kan man tjäna 120.000 EuroBonus extrapoäng i 2 år.
120.000 poäng räcker för bonusresa i Business class till Nordamerika/Indiska subkontinent/Mellanöstern för en person och man kan välja valfritt Star Alliance flygbolag.

Jag har inte haft problem att hitta "en plats" bonusresa i Business class på mina tidigare resor, så på det viset är det värt att skaffa SAS Amex alternativt SAS Diners (båda ger 20 extrpoäng per 100 SEK spend).
 

Patrik

Medlem
Så är önskemålet att flyga så billigt som möjligt, så är SAS AmEx bäst OM du får tag i biljetter (du måste flyga tur och retur och enbart på SAS metal, dvs enbart SK flighter, ingen open jaw eller liknande). Detta OM har visat sig bli käpphästen för många på sista tiden............ inkl mig själv.....

Är man nöjd med ekonomi till US med SAS så är det inte så svårt att hitta biljetter, det är i C det är ett bekymmer, Economy Extra kan man också hitta lite enklare.
 
Toppen