Senaste nytt

Handbagage endast under sätet?

Under din egen stol har passageraren bakom sina fötter. Då ska en annan passagerare få mindre plats när du har bagage med dig. Det låter knasigt.
Jag brukar placera väskan bakom mina fötter. Att placera den under min egen stol tror jag oftast är fysiskt omöjligt? Om man inte skjuter in väskan från raden bakom. Jag reser dock sällan med mer än en laptopväska som handbagage. Med fullstor kabinväska kanske det inte är görbart, de har jag alltid förvarat i overhead compartment.

Säkerhetsaspekten har jag inte reflekterat över. Kanske för att jag alltid väljer fönsterplats och undviker nödutgång och främsta raden just för att jag inte gärna vill förvara väskan i overhead compartment.

Jag hört eller läst att man har rätt att ta med sig allt man kan tänkas köpa airside på en flygplats fast inte om man flyger SAS GO light då ;-)

Slutade med att jag köpte en plusbiljett men eftersom informationen är allmän så borde den ju gälla alla bokningsklasser ;)
Kanske man slipper få sin kappa ihopknöglad i framtiden, om kabinväskorna försvinner.

De flesta andra flygbolag kör ju tvärtom, dvs stora väskan på hatthyllan och lilla under stolen...

De flesta andra flygbolag kör ju tvärtom, dvs stora väskan på hatthyllan och lilla under stolen...

Precis, men det är väl en taktik. Om alla var tvungna att ha sin kabinväska och större bagar vid fötterna skulle många istället checka in väskan. Inga kabinväskor = boardingen går fortare :)

Därför bäst seata sig vid nödutgång. Inte minsta pryl tillåts på golvet.
Värsta är vid planbyte i sista minuten till annan version. Då sitter man med Svarte Petter :(

Det är väl det sas kör i sina utrop också...

Text som rullade förbi nyss på BBC

Ryanair named 'worst short-haul airline' - BBC News

Verkar ju komma från Ryanair att bokar man billigaste biljetten utan "status" och minimalt med bagage för man bara ha det på golvet ...

Så fungerar ju basic economy hos flera (alla?) av de amerikanska storbolagen. Ingen overhead access. Dock åstadkommer man det väl i första hand med priority boarding så att man får gå ombord allra sist när hyllorna är fulla, så det skulle ju inte går att göra här...

Är det bara jag som tycker det är mycket bekvämare med väskan bakom hälarna istället för under stolen framför? Jag hade föredragit att ha väskan under min egen stol.
Jag är rätt övertygad om att det där är lika mycket en säkerhetsgrej som något annat. Om piloten måste bromsa upp på banan från hög fart störtar allting framåt och du kan få benbrott av ditt eget bagage.

Toppen