Senaste nytt

Gula Febern vaccination till Kina?

Juancarlos

Medlem
Flyger till Xiamen på fredag från Stockholm via Hong Kong. Blev osäker på vad som gäller när det kommer till Vaccination till Kina. Läste på vaccinationsguiden att Gula febern-vaccinationen krävs om du anländer från vissa länder i Afrika eller Sydamerika. Då jag inte anländer från Afrika eller Sydamerika utan från Hong Kong borde jag vara lugn. Men då jag kom hem från Rio de Janeiro förra veckan blev jag osäker om jag måste skynda mig att ta Gula febern sprutan, antar att passpolis kan se detta i passet? Hur hade ni gjort? Tack på förhand
 

agehall

Medlem
Om du reser på fredag är det oavsett för sent att ta sprutan. Den måste tas två veckor innan för att vara effektiv.

Men, om du inte varit i Afrika där gula febern finns senaste tiden så är det inga problem.

Och bara för att vara tydliga, det är inget som syns i ditt pass utan du får en stämpel i din gula vaccinationsbok.
 

Samosaguas

Medlem
Om du reser på fredag är det oavsett för sent att ta sprutan. Den måste tas två veckor innan för att vara effektiv.

Men, om du inte varit i Afrika där gula febern finns senaste tiden så är det inga problem.

Och bara för att vara tydliga, det är inget som syns i ditt pass utan du får en stämpel i din gula vaccinationsbok.
Inte riktigt så lång tid tar det för att bli skyddad. Folkhälsomyndigheten skriver: Gula febernvaccin skyddar 95 procent av de vaccinerade inom en vecka.
 

agehall

Medlem
Inte riktigt så lång tid tar det för att bli skyddad. Folkhälsomyndigheten skriver: Gula febernvaccin skyddar 95 procent av de vaccinerade inom en vecka.
Det handlar dock inte bara om när vaccinet är verksamt - det handlar om vad olika länder kan anse om det. För ett antal länder behöver* man ha vaccinationen 2 veckor innan man anländer för att de ska släppa in en.

*) Ska väl egentligen säga "behövde" - jag vet inte exakt hur det ser ut idag eftersom jag inte reser till drabbade länder längre.
 
En vaccination är ju inte medicin, så om du redan har varit i Sydamerika så är det för sent att vaccinera dig ändå. Du kan ju redan vara smittad (hoppas inte och tror inte att så är fallet) och då tror jag att du blir sjuk i alla fall. Med andra ord ganska meningslöst att vaccinera dig nu.

Om passpolisen skulle se din Brasilienstämpel i passet och fråga om vaccination så tror jag inte att det hjälper att du visar att du tagit den i efterhand, av samma skäl som ovan.

Jag är dock inte läkare så jag kan ju ha fel.
 

Samosaguas

Medlem
Det handlar dock inte bara om när vaccinet är verksamt - det handlar om vad olika länder kan anse om det. För ett antal länder behöver* man ha vaccinationen 2 veckor innan man anländer för att de ska släppa in en.

*) Ska väl egentligen säga "behövde" - jag vet inte exakt hur det ser ut idag eftersom jag inte reser till drabbade länder längre.
Så kan det vara, jag trodde du avsåg själva skyddet som vaccinet ger när du skrev effektiv. WHO publicerar en lista över rekommendationer och regler för många länder. Se bifogad fil.
 

Attachments

  • ith-country-list.pdf
    355,9 KB · Visningar: 233

Dr. Miles

Expert
Flyger till Xiamen på fredag från Stockholm via Hong Kong. Blev osäker på vad som gäller när det kommer till Vaccination till Kina. Läste på vaccinationsguiden att Gula febern-vaccinationen krävs om du anländer från vissa länder i Afrika eller Sydamerika. Då jag inte anländer från Afrika eller Sydamerika utan från Hong Kong borde jag vara lugn. Men då jag kom hem från Rio de Janeiro förra veckan blev jag osäker om jag måste skynda mig att ta Gula febern sprutan, antar att passpolis kan se detta i passet? Hur hade ni gjort? Tack på förhand
Information från TIMATIC:

Kod:
China (People's Rep.) (CN)

Passengers arriving within 6 days after leaving or transiting
countries with risk of yellow fever transmission

and not holding a yellow fever vaccination certificate are
subject to vaccination and quarantine upon arrival.

Exempt from Yellow Fever vaccination:
- Children under 9 months of age.
- Passengers transiting countries with risk of yellow fever
transmission if not leaving the transit areas.
Recommended:
- Currently, malaria cases imported from overseas constitute
over 98% of the cases reported in China. Limited malaria
transmission still exists in areas in Yunnan Province
bordering Myanmar and very few areas in Tibet. Indigenous
cases of P. falciparum are reported only in Yunnan Province
and cases resistant to artemisinin-derived drugs have not
yet been identified.
Recommended prevention in risk areas: A, for non-border
areas in Yunnan; C, for border areas in Yunnan.

De säger att om man har varit gula febern drabbade område/länder inom 6 dagar från den dagen man planerar att komma in i Kina, behöver man intyg att du har fått gula febern vaccination.
 

Nemo

Medlem
Inte riktigt så lång tid tar det för att bli skyddad. Folkhälsomyndigheten skriver: Gula febernvaccin skyddar 95 procent av de vaccinerade inom en vecka.
De skriver också att:
”Rekommendationen har tidigare varit att påfyllnadsdos krävs efter tio år vid vistelse i områden där sjukdomen finns men Världshälsoorganisationen (WHO) har nu fastställt att en dos ger livslångt skydd.”
Således: har du en gång vaccinerats mot gula febern så är du skyddad för livet. Sedan är det en annan sak att det är passnumret som skrivs in i vaccinationsboken, och i Sverige byter vi pass(nummer) vart femte år.
 
Toppen