Grina ut i kvällspressen

H4ipM8adRg9nvkRu skrev:Det har varit känt länge att Ryan inte överbokar. De har sagt det själva väldigt länge och aldrig hört om någon som blivit överbokad.Om du har en bättre källa på att det faktiskt händer är jag väldigt nyfiken!Klicka för att utvidga...
Det har inte skett något byte av flygplanstyp i måndags iaf.
 
E.K skrev:Rent ekonomiskt hade det varit bättre att låta dom flyga och neka 2 andra personer incheckning!!Klicka för att utvidga...
Är vi säkra på att det inte var det de gjorde då? Och att de andra 2 valde att inte flyga när de inte fick åka tillsammans? Det handlar ju om två familjer, det kan mycket väl ha varit två olika bokningar. Det behöver inte ha varit så men artikeln ger inte tillräckligt med detaljer för att avgöra det, och in det var två olika bokningar kan Ryan's version vara helt korrekt och logisk.


Cristoffer Cedergren skrev:Ryans gamla 737-800 finns bara i en version med 189 stolar.Ryans nya 737 MAX har 197 stolar.Lauda ägs av Ryan och har A320 med 180 stolar (men dessa har bas på VIE).Ingenstans att Ryan inte överbokat utan drar en rövare i tidningen!Klicka för att utvidga...
Det kan ju tex ja varit en Max planerad och de hade 191 bokade passagerare. Byte till 737-800 ger då ett överskott på 2.



Det faktum att de nästan alltid går med 800or talar emot det, men det är ingenstans omöjligt. (och enligt artikelns info borde det varit FR4616 eftersom de åkte från Arlanda tidigt,som flögs av EI-EML från Malta air som verkar ha 189)



Men nej det låter inte sannolikt.
 
Brydde man sig om att bläddra i bilderna i artikeln så kunde man se en bild på boardinpassen.

Märkligt att en har sekvens 188 medans den andra är 190 och sätet då nollat på båda.





sk%C3%A4rmbild-168-png.166185
 
De två är åtminstone på samma bokning ser man. Därmed inte helt orimligt att båda får denied boarding även om den ena teoretiskt hade varit i tid.
 
original.png




Flygbiljetterna avbokades utan förklaring – kritisk mot SAS

Den efterlängtade familjeträffen i Washington blev en dyr mardröm för Ulla Vaena, 82. Plötsligt avbokades flygbiljetterna utan förklaring. Nu kräver hon svar från SAS. – Man känner sig helt försvarslös, säger hon.


favicon.ico


www.expressen.se






Tills man läste nedanstående text började man fundera på om SAS strulat till det..



"Bokade om med Lufthansa: ”Besvikna”

På grund av strulet vågade paret inte boka om med SAS utan valde Lufthansa.



Ullas sambo har också fått främmande personers bokningar hos SAS på sin dator, säger hon.



– Det är lite skumt. Vi undrar om någon har tagit sig in på hans mejl och avbokat vår resa också."
 
Lite knepigt att de säger ”Men eftersom bokningen är avbokad kan Ulla inte längre komma åt ett visst bokningsnummer”. Även om man tappat bort sitt PNR så kan ju SAS hitta det via namnet och därmed finns det väl en historik om när, var och hur det avbokats.. Skatter går väl alla fall tillbaka till samma kort/swisch som man använt sig av vid boknkigstillfällett… så köper inte helt att det inte skulle gå att spåra vem som gjort detta…



Alternativ man får ett mail avs. Schedule change, svarar man inte på det blir man väl automatiks ombokad på det nya tiderna, inte blir man väl avbokad??

Låter som en märklig historia…
 
Om någon för mig okänd person bokar en resa men uppger min mailadress eller mitt telefonnummer så får jag mail eller SMS om den bokningen. Sånt händer av och till.


toer00 skrev:Lite knepigt att de säger ”Men eftersom bokningen är avbokad kan Ulla inte längre komma åt ett visst bokningsnummer”. Även om man tappat bort sitt PNR så kan ju SAS hitta det via namnet och därmed finns det väl en historik om när, var och hur det avbokats.. Skatter går väl alla fall tillbaka till samma kort/swisch som man använt sig av vid boknkigstillfällett… så köper inte helt att det inte skulle gå att spåra vem som gjort detta…Alternativ man får ett mail avs. Schedule change, svarar man inte på det blir man väl automatiks ombokad på det nya tiderna, inte blir man väl avbokad??Låter som en märklig historia…Klicka för att utvidga...
 
palmen skrev:Inte så mycket grina ut, verkar vara brutalt dåligt hanterat av TUI.Klicka för att utvidga...


TUI verkar ju hantera saker så, det är inte första gången de står rätt handfallna.



Sen kan jag tycka att även om man inte har information att kommunicera, så går det att kommunicera och det verkar sällan som företag förstår att det är viktigt att kommunicera även det.



Uselt hanterat av TUI. Men - folk verkar ju bli helt handlingsförlamade och oförmögna att ta egna initiativ. "Vi hade inga mynt till automaten". Nej, men skaffa det då?
 
011430121 skrev:Om inget oförutsett händer kommer de till ARN 14.25 idagKlicka för att utvidga...
Ersättningsplanet (GetJet Airlines) landade precis i Catania. Som det nämns i artikeln var ett annat plan schemalagt att lyfta igår kväll men flögs istället tillbaka till Litauen, om all info stämmer så får man gissa att det då behövde service på hemmaplan. Det flög dock vidare till Stockholm redan 4-5h senare och är nu påväg till Palma.
 
Du är en nybakad 20-årig reseledare som fått en 2-veckors kurs innan säsongen.



Tufft att stå där med 180 förbannade resenärer. Initiativförmåga och handlingskraft ingår inte i kursen.



Så i dubbel bemärkelse är det TUI som brister.
 
Hachans skrev:"Vi hade inga mynt till automaten". Nej, men skaffa det då?Klicka för att utvidga...
När man är airside på en flygplats där alla affärer är stängda?

Sen var kanske poängen med kommentaren inte den att de inte kunde få fram mynt, utan absurditeten att TUIs undermåliga service gjorde att de hamnade i en sådan situation över huvudtaget + att flygplatsen bara hade myntautomat.
 
Grundregel nr 1:



Undvik Charter, händer det något så blir du strandsatt.. Var det inte folk som blev strandsatta (instängda) i gaten på Arlanda i väntan på något trasigt TUI plan som skulle ta folk till Thailand. Du är totalt utelämnad till charterbolagets godtycke och de s.k.reseledarna har ingen befogenhet…



Grundregel nr 2:



Ta tag i situations själv, lita aldrig på ”andra”… I detta fall Sicilien, gå igenom vilka options du har att ta dig därifrån med ex. reguljärflyg. Sedan för man söka ersättning från försäkringar/charterbolagen vid hemkomst. Om man behöver vänta över typ naten, lämna flygplatsen och ta in på hotell.
 
Jannes skrev:När man är airside på en flygplats där alla affärer är stängda?Sen var kanske poängen med kommentaren inte den att de inte kunde få fram mynt, utan absurditeten att TUIs undermåliga service gjorde att de hamnade i en sådan situation över huvudtaget + att flygplatsen bara hade myntautomat.Klicka för att utvidga...


Affärerna var inte stängda hela tiden. Affärerna var stängda när de väl fick sina kuponger vilket ju tog en herrans tid.



Ja, TUI hade undermålig service. Men är jag törstig, och inte har mynt så kan man ju reagera innan det blir försent. För sin egen skull liksom.
 
toer00 skrev:Grundregel nr 1:Undvik Charter, händer det något så blir du strandsatt.. Var det inte folk som blev strandsatta (instängda) i gaten på Arlanda i väntan på något trasigt TUI plan som skulle ta folk till Thailand. Du är totalt utelämnad till charterbolagets godtycke och de s.k.reseledarna har ingen befogenhet…Grundregel nr 2:Ta tag i situations själv, lita aldrig på ”andra”… I detta fall Sicilien, gå igenom vilka options du har att ta dig därifrån med ex. reguljärflyg. Sedan för man söka ersättning från försäkringar/charterbolagen vid hemkomst. Om man behöver vänta över typ naten, lämna flygplatsen och ta in på hotell.Klicka för att utvidga...
Nu vet jag inte SAS lämnade strandsatta passagerare på Nuuk för inte så länge sedan, fanns ingen där som "tog hand" om dom heller.........



Inget "charter" problem per se
 
Back
Top