Gratis årsavgift för Amex Platinum?

FrontX skrev:Jag kan väl också tycka att för de 6000:- man betalar så kunde man få lite mer (och nu syftar jag inte på den annars generösa reseförsäkringen) utan faktumet att känna sig lite mer "priviligerad", erbjudas fler unika förmåner, erbjudanden, rabatter, medlemskap osv. T.ex Vad ska jag med ett Five Star-kort till på Hertz eller ännu värre Avis (det får vem som helst efter 7 hyror av en ford focus för 500:-/dygnet. Erbjud ett Diamond på SIXT istället, som Platinuminnehvare i Tyskland får. Eller 3rd floor nivå på Scandic, som i praktiken inte ger ett dugg, förutom en 100:- kupong per natt.Erbjuda fler restauranger i Sverige som man kan boka bord på fast det är fullt egentligen. Stockholm, Gbg och Malmö kryllar av kända krogar som ofta är fullbokade, fler nattklubbs priority. Fler reseerbjudanden, andra typer av speciella tillfällen & VIP erbjudanden och rabatter på ställen som man använder ofta. Det känns som att man får mer för pengarna om bor och skulle skaffa kortet utanför Sverige. Jag påstår inte att jag vill känna mig viktigare än folk utan Platinum, men betalar man 6000/år så vill man ju säkert få ut något av det. Annars kan man lika gärna ha ett betydligt billigare kort i plånboken.Klicka för att utvidga...

Har du kortet?

Vore intressant att veta om dina reflektioner är som innehavare eller som spekulant...

FrontX skrev:Ja, har kortet sedan 2år tillbaka och är i valet lr kvalet om det blir ett tredje snart.Klicka för att utvidga...

Förstår. Intressant. Jag har precis bestämt mig för att skaffa ett... Tänkte räkna hem årsavgiften primärt genom lounge access (som jag inte har annars) och service att boka restauranger... Hade också sett fram emot lite uppgraderingar på hotell när det blir av - inte helt säker på vad man skall förvänta sig där...

Reseförsäkringen är det många som lyfter fram men är det primärt den så kan väl få den på billigare sätt...

Har du använt restaurang-bokning mycket? Nöjd eller ej?

Jag sade upp min Platinum för drygt ett år sedan till förmån för Visa Infinite men hur irriterad jag än var på Amex och deras vad jag anser försämring av partners så vet dem vad service och kvalitet är.

Visas conciergeservice suger pung de fåtal gånger jag varit i kontakt med dem. Deras hjälpsamhet och smidighet är inte i närheten vid småstrul som t.e.x. att vissa onlinegrejer inte reggats korrekt. Infinitekortets "utfärdande" av Priority Pass är sämre än Amex då det kostar kosing att gästa in någon. Dessutom får man bara ett PP, som Amex Platinum får ju hustrun ett extrakort, samt ett eget PP där det är kostnadsfritt att gästa in vänner/familj.

Med mitt dryga år som innehavare av Visa Infinite kan jag konstatera att den enda anledningen till att jag kommer att behålla det är för reseförsäkringen (90 dagar) och att det är bra att ha ett Visakort med hög kredit som komplement till Amexkortet.

Amex själva var heta på gröten de första 3-4 månaderna efter att jag hade sagt upp det och ville återvärva mig och lockade med diverse erbjudanden (aldrig tal om rabatterad årsavgift) men trotsig som jag var/är så tackade jag nej. Nu när jag ringde dem för att kolla om det gick att skaka liv i mitt gamla konto igen så gick tyvärr inte det utan jag för börja bygga upp min trust igen med en ny ansökan och nytt konto.

Business Dad skrev:Tänkte räkna hem årsavgiften primärt genom lounge access (som jag inte har annars)Klicka för att utvidga...

Does not compute. Du reser alltså så lite att du inte får status, dvs det blir inte många loungebesök heller. I de lounger du kommer in i är, generellt sett, standarden ganska låg så det är svårt att på ett fåtal besök dricka/äta ihop 6000kr.

Du ska nog titta närmare på Handelsbankens platinumkort istället.

agehall skrev:Does not compute. Du reser alltså så lite att du inte får status, dvs det blir inte många loungebesök heller. I de lounger du kommer in i är, generellt sett, standarden ganska låg så det är svårt att på ett fåtal besök dricka/äta ihop 6000kr.Du ska nog titta närmare på Handelsbankens platinumkort istället.Klicka för att utvidga...

Well - man får ju två kort... Mellan min fru och mig blir det en hel del besök. Plus hjälp med restauranger hemma och utomlands. Men jag håller med - det är ju inte gratis...

Som tur kan man ju överge kortet den dagen det inte går ihop längre...

agehall skrev:Does not compute. Du reser alltså så lite att du inte får status, dvs det blir inte många loungebesök heller. I de lounger du kommer in i är, generellt sett, standarden ganska låg så det är svårt att på ett fåtal besök dricka/äta ihop 6000kr.Klicka för att utvidga...

Jag kommenterar detta med att PP-loungerna ofta, men långtifrån alltid, är bättre än flygbolagsloungerna. I Stockholm och Köpenhamn går jag aldrig till SAS egna lounger.

FrontX skrev:Jag kan väl också tycka att för de 6000:- man betalar så kunde man få lite mer (och nu syftar jag inte på den annars generösa reseförsäkringen) utan faktumet att känna sig lite mer "priviligerad", erbjudas fler unika förmåner, erbjudanden, rabatter, medlemskap osv. T.ex Vad ska jag med ett Five Star-kort till på Hertz eller ännu värre Avis (det får vem som helst efter 7 hyror av en ford focus för 500:-/dygnet. Erbjud ett Diamond på SIXT istället, som Platinuminnehvare i Tyskland får. Eller 3rd floor nivå på Scandic, som i praktiken inte ger ett dugg, förutom en 100:- kupong per natt.Erbjuda fler restauranger i Sverige som man kan boka bord på fast det är fullt egentligen. Stockholm, Gbg och Malmö kryllar av kända krogar som ofta är fullbokade, fler nattklubbs priority. Fler reseerbjudanden, andra typer av speciella tillfällen & VIP erbjudanden och rabatter på ställen som man använder ofta. Det känns som att man får mer för pengarna om bor och skulle skaffa kortet utanför Sverige. Jag påstår inte att jag vill känna mig viktigare än folk utan Platinum, men betalar man 6000/år så vill man ju säkert få ut något av det. Annars kan man lika gärna ha ett betydligt billigare kort i plånboken.Klicka för att utvidga...

Har Du verkligen läst vad som ingår i kortet...?

Business Dad skrev:Förstår. Intressant. Jag har precis bestämt mig för att skaffa ett... Tänkte räkna hem årsavgiften primärt genom lounge access (som jag inte har annars) och service att boka restauranger... Hade också sett fram emot lite uppgraderingar på hotell när det blir av - inte helt säker på vad man skall förvänta sig där...Reseförsäkringen är det många som lyfter fram men är det primärt den så kan väl få den på billigare sätt...Har du använt restaurang-bokning mycket? Nöjd eller ej?Klicka för att utvidga...

Använt restaurnag-bokningen några ggr och överlag nöjd.

Kul att du tänker skaffa ett. Det har ju såklart sina fördelar också som inget annat kort riktigt kan slå (i den prisklassen). Hade Visa Infinitie i rätt många år förut men det är inte alls samma sak. Amex är amex liksom.

Vad gäller uppgraderingar på hotell, så kan du ju antingen bli medlem i något a partnerprogrammen och hoppas på en uppgradering där. Men bokar du via Amex Travel så lägger dem in notering om att du innehar Platinum och "requests" a upgrade". Att själv boka på hotellens hemsidor eller dyl och sen slänga fram sitt kort och sen få en uppgradering är rätt sällsynt. Har bara hänt mig några enstaka ggr och det är de ggr jag bott utanför de hotell jag vanligtvis bor på.

Stefan62 skrev:Jag kommenterar detta med att PP-loungerna ofta, men långtifrån alltid, är bättre än flygbolagsloungerna. I Stockholm och Köpenhamn går jag aldrig till SAS egna lounger.Klicka för att utvidga...
Oj, har faktiskt aldrig hört någon säga att någon av PP-loungerna på Kastrup är bättre än SAS Gold Lounge. Och likaledes i Sthlm på T5.

Stefan62 skrev:Har Du verkligen läst vad som ingår i kortet...?Klicka för att utvidga...

Ja , och det är just därför jag kommenterar innehållet. Visst, man får en del men hur mkt av det är egentligen något att ha?!. Loungeaccess?, Concerige?, Amex Selects? (som är ett skämt). Jag saknar som sagt att ha lite mer "status" på det som ingår och de erbjudanden man får. Amex är inget Superkort utan har brister precis som allt annat. Inte sagt att jag inte gillar det.

Kortet är bra om man bor i Stockholm. AMEX selects ger ingenting just nu. Ni kan kolla på webbsidan själva. Jag bor i Växjö och jag kan tyvärr säga att kortet inte ger mig så mycket. Det känns att jag behåller kortet för försäkringens skull.

Agö skrev:Oj, har faktiskt aldrig hört någon säga att någon av PP-loungerna på Kastrup är bättre än SAS Gold Lounge. Och likaledes i Sthlm på T5.Klicka för att utvidga...

@Stefan62 nu får du nog sansa dig lite.... SAS Gold lounge är inte "bäst i världen" men väldigt mycket bättre är PP loungerna i Köpenhamn. Dock tycker jag faktiskt att Menzies/PP lounge hos oss i Göteborg är bättre än SAS loungen. Menzies lounge/PP har bättre mat och alkohol samt väldigt mycket mer personal i Göteborg ....

Som jag har sagt innan, man skall ha Amex Platinum för försäkringarna, då kan du räkna hem kostnaden väldigt fort fall det blir problem ...

EBGGOT skrev:@Stefan62nu får du nog sansa dig lite.... SAS Gold lounge är inte "bäst i världen" men väldigt mycket bättre är PP loungerna i Köpenhamn. Dock tycker jag faktiskt att Menzies/PP lounge hos oss i Göteborg är bättre än SAS loungen. Menzies lounge/PP har bättre mat och alkohol samt väldigt mycket mer personal i Göteborg ....Som jag har sagt innan, man skall ha Amex Platinum för försäkringarna, då kan du räkna hem kostnaden väldigt fort fall det blir problem ...Klicka för att utvidga...
Personligen tycker jag att det beror lite på när man besöker CPH på dygnet. SAS loungen kan jag uppleva som ganska fattig/litet utbud på mat vid vissa tider, andra gånger är det bra. PP loungen i Köpenhamn vinner mycket på fantastiskt gott bröd, dansk god salami och rökrum i loungen. Menzies/PP på Landvetter föredrar jag alla dagar i veckan framför SAS.

Ozz skrev:Personligen tycker jag att det beror lite på när man besöker CPH på dygnet. SAS loungen kan jag uppleva som ganska fattig/litet utbud på mat vid vissa tider, andra gånger är det bra. PP loungen i Köpenhamn vinner mycket på fantastiskt gott bröd, dansk god salami och rökrum i loungen. Menzies/PP på Landvetter föredrar jag alla dagar i veckan framför SAS.Klicka för att utvidga...

När blev rökrum ett plus??!??!?!?!?

Delayed skrev:För den som vill röka är det rimligen ett plus. Övriga behöver inte gå dit.Klicka för att utvidga...

Tror du behöver snacka lite med läkarna på forumet .... tror det kan intyga att det INTE är ett plus för någon! Vare sig rökare eller inte ...

EBGGOT skrev:Tror du behöver snacka lite med läkarna på forumet .... tror det kan intyga att det INTE är ett plus för någon! Vare sig rökare eller inte ...Klicka för att utvidga...
Jag tror inte att rökarnas rökvanor eller hälsa påverkas nämnvärt av om det finns rökrum eller ej i loungen. De flesta spenderar trots allt en överväldigande majoritet av sin tid på andra platser än i lounger.

Back