Senaste nytt

Germanwings Bra eller Dåligt??

Är inte heller helt nöjd med Germanwings...tycker som sagt det är rörigt och omständigt pga de olika klasserna reglerna...

Behövde ta mig till Köln och det fanns bara biljetter med 4U kvar med min korta varsel. Det var lika oinspirerade som alla lowpricecarriers, men inget direkt fel

Det var helt okej seat pitch när man får sitta i rad 5 eller framåt (det kan vara några rader till bakåt också).

Så här ser seat pitchen ut vid rad 5.
Germanwings ARN-HAM, 010.jpg
Germanwings ARN-HAM, 011.jpg
Germanwings ARN-HAM, 013.jpg
Germanwings ARN-HAM, 014.jpg

Det var Smart Fare va, mellanpriskategorin? Jag måste säga, även om inte många håller med, att jag tycker den står sig väldigt bra när det gäller prisvärdhet. Visst, ingen lounge och dålig poängintjäning, men rent hårdvarumässigt (utrymme, servering) bättre än SAS Plus enligt mig. Och det är ffa ett bolag som uppträtt proffsigt när något gått snett, iaf när jag åkt med dem.

Det var Smart Fare va, mellanpriskategorin?
Det var Basic. Det var för få passagerare i Smart så de hade bara 3 rader för Flex/Smart och resten för Basic.
Jag hade egentligen min plats i rad 8 men jag kunde flytta till främre del av Basic kabinen efter take off.
Jag måste säga, även om inte många håller med, att jag tycker den står sig väldigt bra när det gäller prisvärdhet. Visst, ingen lounge och dålig poängintjäning, men rent hårdvarumässigt (utrymme, servering) bättre än SAS Plus enligt mig. Och det är ffa ett bolag som uppträtt proffsigt när något gått snett, iaf när jag åkt med dem.
Hårdvarumässigt är det inget fel om man får sitta i rad 5 och framåt. Servicen bryr jag mig inte så mycket om när jag flyger mellan Stockholm-Hamburg. Tidtabell, pris och punktlighet går före.

För er information, Germanwings flight räknas som både "Premier Qualifying Miles" och "Premier Qualifying Segments" när man krediterar flygningarna till United Mileage Plus.

Last edited:
Hårdvarumässigt är det inget fel om man får sitta i rad 5 och framåt. Servicen bryr jag mig inte så mycket om när jag flyger mellan Stockholm-Hamburg. Tidtabell, pris och punktlighet går före.

För er information, Germanwings flight räknas som både "Premier Qualifying Miles" och "Premier Qualifying Segments" när man krediterar flygningarna till United Mileage Plus.

Nä det är sant, på väldigt korta sträckor blir t.ex. servering nästan ett störmoment. Jag håller mig ändå till Air Berlin och SAS mellan Tyskland och Sverige, men har använt Germanwings ibland på typiska semesterdestinationer i Sydeuropa.
Jag har tyvärr aldrig satt mig in i de amerikanska programmen, men det kanske kommer, är just nu fullt upptagen med att utnyttja trippelmilesperioden på AB :)

Germanwings tycker jag numera funkar bra på korta resor som mellan Hamburg/Köln och Stockholm. Bristen på dedicerad loungeaccess i Stockholm är dock en nackdel. Även om man har Diners/First card access eller liknande så är ju de loungerna inte de bästa.

Jag hjälpte två arabisktalande resenärer på Arlanda häromveckan.
En av de killarna pratade någorlunda bra engelska så kunde jag hjälpa till.

De skulle flyga ut med Germanwings till Hamburg och kom till Arlanda lite för tidigt så de inte kunde checka in på disken.
Eftersom de inte hade någon incheckat bagage, ville de gå in i airside men det kunde de inte utan boardingkort.

De försökte att checka in på automaterna men det gick inte.
Jag såg att deras bokningsnummer var från en resebyråbokning vilket visade sig att vara ett Amadeus boknngsnummer.
Germanwings (numera Eurowings) använder inte Amadeus bokningsnummer utan eget bokningssystem.

Jag sa till en av de killarna att han måste ladda ner Eurowings app i sin mobil.
Han laddade ner appen och installerade den, men det gick inte att dra upp bokningen med Amadeus bokningsnummer.

Sedan kom jag på att när man går in i Classic.Checkmytrip.com så kan man se varje flygbolags egna bokningsnummer.
Jag bad honom att gå in i Classic.Checkmytrip.com och se bokningen.
Jepp, där fanns det Germanwings bokningsnummer.

Loggade in med Germanwings bokningsnummer då fick de varsitt boardingkort i mobilen och de kunde passera säkerhetskontrollen med dem.

Så lärdom från denna händelse var, se till att ha alla bokningsnummer inkl. flygbolagets eget.
Annars finns det risk att man inte kan checka in online eller via automaterna.

Toppen