Senaste nytt

Galley krasch

Inget så spektakulaärt som en Galley-krasch ovan. Däremot passagerare som haft för bråttom upp ur sätet och ramlat framstupa när kapten slagit på parkeringsbromsen och fått planet helt stilla. Även om hastigheten framåt är låg, så är ibland inbromsningen rätt abrupt. Det har hänt att någon fått näsblod ..!.

Var med om en abort i BKK med SAS DC-10. Gick lugnt och bra till, men alla däck smällde så det skakade rätt bra när vi åkte på fälgarna innan kapten fick stopp på ekipaget. Bara några småblessyrer från evakueringen, annars igen skadad.

Annars var vi med om en väl häftigt landning i SFO en gång med AF:s B747. Så pass kraftig "smäll" att kabinpersonalen duckade när TV-apparater var nära på att lossna från taket.

Inte så dramatiskt men ganska underhållande på något sätt.

...hamnade brevid en apfull ryss från Vilnius till Tallin i en CRJ900 härom veckan.
Han sov mest hela vägen och hade stora problem att hålla sig kvar i stolen, vet inte hur han lyckades glida ur för han var inte liten på nåt sätt och planet har ju inte mycket utrymme någonstans.

Nåväl, dax för landing och han satt någorlunda upprätt när vi tog mark, sen bromsade piloten ganska kraftigt och ryssens överkropp och framför allt huvud dundrade in i stolen framför med ett fantastiskt plaskande ljud som hela kabinen hörde.
Ryssen däremot märket ingenting utan sov lugnt vidare, jag fick kliva över honom när jag gick ut.

Bara i öst...bara i öst...

För en del år sen hände följande på upper deck på en KL 747 :

När planet hade landat och piloterna bromsade rejält kom plotsligt en serveringsvagn farande från galleyn längst bak. Den for spikrakt genom mittgången, förbi alla pax och toaletterna, och krossade dörren till cockpit (detta var alltså en pre-9/11 dörr). Piloterna blev visst en aning förvånade.

Jag var inte själv ombord, men har fått historian berättad för mig.

Johan

För mig hände följande på Brussels Airlines mellan Bryssel och Wien:

En passagerare från okänt afrikanskt land sätter sig på 1A. Pursern frågar vänligt om han vill ha något att dricka. Svaret kommer snabbt "Champagne!"

Mannen får champagne och flyget börjar taxa ut och lyfter. När vi kommer upp på markhöjd inser pursern att mannen på 1A ej ska sitta där. Han ber om att få se boardingpass. Det visar sig att passageraren har en plats i ekonomiklass så han ber honon sätta sig på rätt plats.

Då kommer en bekant till mannen fram till galleyt, precis när pursern dragit ut serveringsvagnen. Pursern går förbi med vagnen ut i kabinen De börjar disktuera och pursern förklarar pedagodiskt varför passageraren ej kan sitta på 1A men får ingen förståelse.
Helt plöstligt gör flyget en liten höjdförändring uppåt och serveringsvagnen rullar i väg ner till rad 6 innan den stöter i ett säte och stannar. Som tur är sitter ingen i stolen som den träffar, men pursern ser lite stressad ut.

Jag har varit med om några ungefär liknande händelse:

- Divider (C/M) var inte låst och när vi lyfte från starbanan rullade en av divider genom hela kabinen. Det var en KF Avro.

- Från BRU till HEL med an SN Avro hade inte alla lådor säkrade på främre galley och någon av lådorna trillade på golvet.

- ARN - HEL hände en gång att FA låste trolleyn på mitt gången eller så trodde hon. Hon började gå mot främre galley och "plötsligt" började planen luta ner och trolleyn började rulla mot den främre galleyn. Några av passagerade märkte det och stoppade galleyn. Det var en DY avgång.

Toppen