Senaste nytt

Funderingar kring ombokningsbara "corona-biljetter"

Tamas

Medlem
Det kanske kommer att gå att resa i år och flygbolag lockar med ombokningsbara biljetter, som antingen kan bokas om direkt eller omvändlas till en voucher för att boka senare, men oftast ska nya resan påbörjas innan 31/12/2021.

Min fundering är att nu är biljetterna hyfsat billiga, inte så många som vågar boka, kanske värt att ta risken. Däremot när världen öppnar upp på riktigt lär biljettpriserna stiga och voucher kommer inte ha mycket värde mot dem nya priser samt blir man mycket inlåst med flygbolagen.

Hur resonerar ni, är det alls värt att överväga boka något som kanske inte blir av, typ resor i maj eller t.o.m sommaren?

Jag tror om pandemin fortfarande härjar vid årskiftet så kommer flygbolagen att tillåt ombokning till ett datum 2022.
De vill att vi bokar nu för att få in pengarna. Det finns en risk om du inte bokar med kredit kort att bolaget kan gå i konkurs.
Jag har tänk på en fråga, om man har köpt en resa med kort och sedan bokas resan av och man får en voucher, som sedan används till en annan resa, gäller då kortets försäkringar och övriga villkor?

Du undrar om aktier går upp eller om du vinner på V75 för det är ju frågan

Det handlar ju om vad du tror, inte vad vi tror. Vissa har rest under 2020, andra inte

Du undrar om aktier går upp eller om du vinner på V75 för det är ju frågan

Det handlar ju om vad du tror, inte vad vi tror. Vissa har rest under 2020, andra inte

Jag är inte efter svar eller lösning, jag frågade hur ni resonerar, så ja, faktiskt var jag efter hur _ni_ tror :)

Det är såklart varenda ens beslut att resa och går inte med 100% säkerhet säga hur det blir. Men utbud och efterfrågan styr priserna då är det ganska sannolikt att priserna går upp när efterfrågan ökar. I och med att en del utbud har försvunnit och kommer aldrig tillbaka.

Jag är inte efter svar eller lösning, jag frågade hur ni resonerar, så ja, faktiskt var jag efter hur _ni_ tror :)

Det är såklart varenda ens beslut att resa och går inte med 100% säkerhet säga hur det blir. Men utbud och efterfrågan styr priserna då är det ganska sannolikt att priserna går upp när efterfrågan ökar. I och med att en del utbud har försvunnit och kommer aldrig tillbaka.
Efter att ha agerat bank åt SAS och Lufthansagruppen så kommer jag vänta ganska länge med att köpa biljetter med pengar innan jag själv och min sambo har fått vaccin samt vi vet vad som gäller.

Vår nästa planerade resa är Sorrento veckan efter Midsommar. Flexibelt hotell är bokat men trots riskerna för dyrare biljetter är överhängande så väntar jag nog till maj innan jag köper biljetter.

Mina tjänsteresor är obefintliga för tillfälle. Dessa kommer jag boka närapå om det blir av.

Bonusresor skulle jag boka från september/oktober. Vi tittar bland annat på Mexiko i slutet av oktober, början av november.

Väldigt liknande tankar. Efter att ha haft biljettpengar uppbundna hos SAS i mer än 1 år på fullt flexibla biljetter är min tveksamhet mycket stor till erbjudande om corona-flexibilitet.
Jag har gjort några bokningar under 2020 (mars,april och juni) med andra bolag, 3 som full-flex och 1 som corona-flex. Mars har blivit inställd, april schemaändrad (och slutar troligen som inställd). Men min bedömning är att det blir svårt att komma iväg på någon av biljetterna. Jag kanske är negativ men jag tror att PCR-test-krav kommer att finnas kvar under en stor del av året även inom Europa.
Sverige säger att riskgrupper kommer vara vaccinerade till midsommar, och ett vaccin-pass är ju meningslöst innan man fått vaccin. Slutet 2021?

Så min inställning är att jag nog inte ens tittar på bokningar nu utan avvaktar och gör ny bedömning under våren.

Det går ju att resa redan nu, men osäkerheterna i vad som gäller, om flyget går och när man får pengarna tillbaka är stora. Med det sagt, detta är väl flygbolagens sätt att öka likviditeten.

För egen del så skulle jag vänta in i det sista med att boka biljetter för tillfället. Av den enkla anledningen att jag vill veta innan vad som kommer att gälla på resdagen.

Men utbud och efterfrågan styr priserna då är det ganska sannolikt att priserna går upp när efterfrågan ökar.
Det där är nog 10.000 frågan just nu. Det är ju få riktiga kampanjer just nu, visst det har ju varit några till destinationer som det är omöjligt att resa till som svensk, men inga stora kampanjer som man kunde se 2019. Så det är ju full möjligt det blir billigare och fler kampanjer när fler är vaccinerade och fler länder då kan öppna, eller andra kreativa lösningar finns på plats.

Men precis som @Senator sa så vill inte jag heller agera bank åt flygbolagen, framförallt när de, hur man än ser det faktiskt kan gå i konkurs.

Så om man vill boka nu för det är billigare så skulle jag nog se det som mitt förra svar, man kan lika gärna köpa SAS aktier för pengarna, utgången är lika ovis.

Har man däremot poäng och man vill börja planera för en resa så gör det - Men tänk på, iaf. så är jag, att det är ju lite psykologiskt jobbigt att höra sin sambo fråga om resan verkligen blir av nu när X hände i land Y och det fick Z konsekvens. När du får SMS om att dit leg-2 är avbokat och då har en biljett från Arlanda till Frankfurt, men kommer inte vidare från Frankfurt till Bali. (exempel)

Så om man vill boka nu för det är billigare så skulle jag nog se det som mitt förra svar, man kan lika gärna köpa SAS aktier för pengarna, utgången är lika ovis.

Det har jag faktiskt inte tänkt på, att köpa aktier istället för en osäker biljett. Kanske inte SAS aktier, men något mer lockande :)

Toppen