Senaste nytt

Funderingar kring delad bokning - familjeresa

Undrar

Medlem
Har bokat en resa till New York för familjen (2 vuxna, 2 barn på 11 respektive 8). Hade två vouchers som höll på att gå ut. På utresan fanns två biljetter i businessclass. Med hjälp av telefonbokningen bokade jag därför dessa i de vuxnas namn, eftersom det skulle spara fler poäng. Barnen bokades i ekonomi och på hemresan flyger alla ekonomi men även där med två separata bokningar. Tänkte att det aldrig kan vara fel att ha två säten i bc om skillnaden i pris bara är poäng jag ändå vill bränna.

Sannolikt sätter vi väl ett barn och en vuxen tillsammans (är det ens tillåtet att sätta barnen ensamma?) Någon som har erfarenhet av liknande situation? Är det billigare att uppgradera barn än vuxna?

Uppgradering kostar lika mycket oavsett ålder.
Barn får resa ensamma, men som UM (unaccompanied minor). Lite osäker på om det går till USA dock.

Ni bör absolut prata med SAS om denna bokning, de kan göra notering i att ni reser tillsammans, men det är ingen garanti för något.

Personligen hade jag aldrig lagt två barn i egen bokning, även om det sparar poäng. Risken för att det blir problem är överhängande.

Eventuellt kan ni göra ändring av en resenär per bokning så att det är vuxen och barn i varje bokning.

• Gilla
Reactions: bvs
Håller med @palmen . Skulle aldrig låta barnen vara på en egen bokning. Det går att åka UM till USA men räkna med att du behöver underskrivna intyg osv även om ni är med så kan det behövas för att checka in då de har egen bokning. Att boka UM tror jag inte ni kommer undan oavsett.

Tänker ni ett steg längre så är det ju inte någon som helst garanti att ni skulle hamna på samma plan om det skulle bli någon ombokning eller strul på vägen. Då får ni antingen vara beredda på att släppa iväg dem själva eller casha en egen resa tillsammans.

Tack för tipset, får kontakta SAS igen. Tänkte aldrig på att det fanns risk för problem i denna stil då jag bokade med hjälp av supporten, var mest fundersam på hur barnen skulle reagera på att sitta själva.

Vad jag förstår går det numera endast att använda en voucher per bokning. Hur gör ni som reser hela familjer - kör ni två bokningar med ett barn och en vuxen i varje?

Ser att flygningen blivit framflyttad två timmar. Kan tydligen avboka och få tillbaka alla poäng. En av två vouchers har dock gått ut jag gissar att man ändå inte får tillbaka denna, eller? Någon som vet?

Ser att flygningen blivit framflyttad två timmar. Kan tydligen avboka och få tillbaka alla poäng. En av två vouchers har dock gått ut jag gissar att man ändå inte får tillbaka denna, eller? Någon som vet?
Du bör kunna få tillbaka voucher också, brukar vara giltig till slutet på nästa månad. Men prata med SAS.

Vad det gäller vouchers, om det är ren sas bokning ska man kunna ha 2 vouchers i bokningen om jag kommer ihåg rätt, men kräver att alla åker exakt samma flighter och i samma kabin.

Jag hoppas du har rätt, i så fall borde jag ju kunna boka om och ha en förälder och ett barn per bokning eller alla tillsammans. Tack så mycket för all hjälp!

Jag har alltid läst att det ska vara lugnt och att SAS kopplar ihop bokningarna så vi har ibland lagt ett barn på egen bokning. Förra gången vi reste satte dom barnet på standby då flyget enligt deras utsago var fullt trots att vi var Diamond på ena bokningen, guld på andra och barnet på standby guld också (SAS flyg). Det löste sig genom en rusch till service desk där dom satte mig på standby istället och alla kom med iaf, men det var inte rolig stress direkt…

Toppen