Senaste nytt

Friheten att resa genom byte från Amex premium till Amex platinum

John1

Medlem
Hej! Har haft Amex premium ett tag nu. Fått 2-4-1 voucher ett par gånger. Men upplever att det är dåligt utbud med SAS då mitt resmål är främst Asien som Japan och Thailand. USA då och då. Med Amex SAS premium så är jag ganska låst till SAS och Star Alliance utbud och tappar ganska många poäng om jag använder voucher med andra bolag inom star alliance utom SAS. En riktigt utmaning att få till bra resa med attraktivt resmål som Tokyo, Osaka, Dubai, Maldiverna under högsäsong med 2-4-1 voucher och Eurobonus poäng. Rätt trött på SAS och Star Alliance bolagen också där flyget till Spanien inte är riktigt lika värt som längre bort till andra kontinenter. Flyger gärna med Thai, Emirates, ANA, etc. Kortsagt vill ha flexibilitet vid val av flygbolag och när jag ska resa.

Går det att växla från AMEX platinum poäng till t.ex. Emirates, ANA, Thai? Är det smidigt process för att sätta upp? Hur mycket måste man spendera för att få en motsvarande 2-4-1 (50% rabatt) på Emirates eller nån attraktivt bolag och resa under högsäsong? Det kvittar vilket, ta bara nåt ni har erfarenhet av.

Man får 3 poäng per betald krona på köp i utländsk valuta. Hur mycket tappar man när man växlar från amex poäng till Emirates/Thai poäng?

Spenderar kanske:
200K SEK = 200K poäng
50K på utvalda försäljningsställen i Sverige = 100K poäng
50K SEK utländsk valuta = 150K poäng.
Bör bli 450,000 Amex poäng.

Informationen angående poäng på allt du handlar med Amex Platinum:
När du betalar med ditt Platinum får du Membership Rewards-poäng.

3 poäng per betald krona på köp i utländsk valuta.
2 poäng per krona hos utvalda försäljningsställen i Sverige.
1 poäng per krona på alla övriga köp.

Poängen som du tjänar in kan du använda för att exempelvis shoppa, betala din faktura eller växla mot poäng hos våra samarbetspartners – exempelvis hos SAS till ett värde av cirka 1,7 % av din spendering.

Kontantuttag, köp av resecheckar och valuta, medlemsavgift för kortet, tillkommande hanteringsavgifter och liknande avgifter, återdebiterade transaktioner samt avgifter och kostnader vid försenad betalning ger ej poäng.
 

taxvalp

Medlem
Du kan växla Amex MR-poäng till bland annat Thai, BA och Finnair. Däremot är 2-4-1 som du får med Amex Premium/Elite bara användbar för SAS Eurobonus så med den spenden lär du få gneta i flera år för att få ihop en långresa då växlingskursen för Amex MR är kring 10-13 MR per flygpoäng.
 
Flygbolagsprogram du kan växla Membership Rewards-poäng till, per idag:
Alitalia MilleMiglia 10:1
British Airways Executive Club 11:1
Delta SkyMiles 10:1
Finnair Plus 11:1
Flying Blue 10:1
Iberia Plus 11:1
Qatar Privilege Club 11:1
SAS EuroBonus 12:1
Thai Royal Orchid Plus 10:1

Någon motsvarighet till 2-4-1 finns inte i Amex Platinum.

Om du t.ex. växlar dina 450 000 MR-poäng till Thais bonusprogram får du 45 000 av deras poäng per år. En businessresa Stockholm-Bangkok kostar 130 000 poäng, så du får ihop en sådan var tredje år ifall din enda intjäning är från kreditkortet.

Hade du haft kvar ditt Amex SAS Premium, hade du fått 45 000 Eurobonus-poäng, men dessutom en 2-4-1 per år, vilket betyder att samma resa inom Eurobonussystemet kostar 165 000 EB-poäng / 2 = 82 500 EB-poäng, dvs du kan göra samma resa vartannat år. Man kan göra motsvarande beräkning på de flesta rutter.

Amex Platinum och MR-programmet är betydligt flexiblare, eftersom man kan använda sina poäng nästan hur man vill (inte bara till flyg), men med en given spend är det svårt att hitta situationer där man får ut mer värde än med SAS-korten/Eurobonus, tack vare 2-4-1.

Sen vill jag bara poängtera att önskan att få resor till attraktiva resmål under högsäsong är svårt i alla bonusprogram. Det ligger i bonusresornas natur att flygbolagen vill att de används på stolar som annars hade stått tomma, så på linjer och under perioder där flygen alltid är fullpackade med betalande kunder finns det inte mycket bonusplatser att hitta. En av få undantag är SAS "Best Availability"-awards, men dessa är svindyra (från 319 000 EB-poäng och uppåt till Asien, och 2-4-1-vouchern gäller inte så det blir alltid att betala fullpris).
 

Senator

Moderator
Jag har hållit på med bonusprogram sedan 1993, och började optimera detta runt 1999. Det som idag finns i Sverige med kombination av SAS EuroBonus och AMEX är kanske det bästa jag har sätt under dessa 25 år, i alla fall som går att ha som folkbokförd i Norden.

Jag förstår att AMEX Premium inte kanske ger trådskaparen så himla mycket värde, AMEX Elite skulle ge mer. Och, jag förstår hellre inte helt problemet eftersom det är bara ett bolag som nämns som INTE är Star Alliance: nämligen Emirates.

En riktigt utmaning att få till bra resa med attraktivt resmål som Tokyo, Osaka, Dubai, Maldiverna under högsäsong med 2-4-1 voucher och Eurobonus poäng

Ja, men det kommer det vara på alla program. Ingen skillnad med t.ex. British Airways Executive Club. Och ingen skillnad med något annat Star Alliance program. Rent affärsmässigt så är väl det ganska logiskt? Supply and demand?

Om det är största irritationsmomentet, att du inte kan välja och vraka i högsäsong med bonusplatser, då är jag ledsen att säga att du alltid kommer vara besviken.. på ungefär alla program. ;) Det finns t.o.m. de som har black out datum.
 

johannesa

Medlem
Flygbolagsprogram du kan växla Membership Rewards-poäng till, per idag:
Alitalia MilleMiglia 10:1
British Airways Executive Club 11:1
Delta SkyMiles 10:1
Finnair Plus 11:1
Flying Blue 10:1
Iberia Plus 11:1
Qatar Privilege Club 11:1
SAS EuroBonus 12:1
Thai Royal Orchid Plus 10:1

Är detta växelkursen som gäller från svenska Amex? Jag har ett brittiskt Platinum och för mig är växelkursen 1:1 för alla flygpartners. Jag har också ett British Airways Amex som ger 2-4-1 mig 2-4-1 voucher vid 10,000 i spend. Jag använder mestadels Avios eftersom jag är baserad i London men tycker att det är smidigt med friheten att kunna sätta in poäng till mitt Eurobonus konto ibland för att kunna boka rewardbiljett hos SAS.
 

igelkotten

Medlem
Är detta växelkursen som gäller från svenska Amex? Jag har ett brittiskt Platinum och för mig är växelkursen 1:1 för alla flygpartners. Jag har också ett British Airways Amex som ger 2-4-1 mig 2-4-1 voucher vid 10,000 i spend. Jag använder mestadels Avios eftersom jag är baserad i London men tycker att det är smidigt med friheten att kunna sätta in poäng till mitt Eurobonus konto ibland för att kunna boka rewardbiljett hos SAS.
Ja, det ar svenska amex. Intjaning i MR ar helt annorlunda mellan svenska o brittiska amex ocksa.

Svenska amex har fran 1 MR per 1 SEK; brittiska amex har 1 MR per 1 GBP - du tjanar darmed circka 12 MR med svenska amex per GBP.
 

evr

Medlem
Är detta växelkursen som gäller från svenska Amex? Jag har ett brittiskt Platinum och för mig är växelkursen 1:1 för alla flygpartners. Jag har också ett British Airways Amex som ger 2-4-1 mig 2-4-1 voucher vid 10,000 i spend. Jag använder mestadels Avios eftersom jag är baserad i London men tycker att det är smidigt med friheten att kunna sätta in poäng till mitt Eurobonus konto ibland för att kunna boka rewardbiljett hos SAS.

Jag antar att du inte får motsvarade 1mr/SEK, alltså 12-13mr/£?! Så din 1:1 kurs motsvarar dom svenska kurserna på 10-12:1. Men det hade ju vart fantastiskt om det var 1:1 i Sverige också :)
 

John1

Medlem
Jag har ett brittiskt Platinum och för mig är växelkursen 1:1 för alla flygpartners. Jag har också ett British Airways Amex som ger 2-4-1 mig 2-4-1 voucher vid 10,000 i spend. Jag använder mestadels Avios eftersom jag är baserad i London men tycker att det är smidigt med friheten att kunna sätta in poäng till mitt Eurobonus konto ibland för att kunna boka rewardbiljett hos SAS.

Intressant lösning med två kort. Hur mycket spends på vardera kort för att man ska gå plus och få 2-4-1, hur är ditt upplägg? tänker mig amex platinium och amex premium alternativt elite. priority pass, bokningar på exklusiva restauranger och nattklubbar, lounge på ericsson globe och fasttrack är också lockande. Kör priority pass vid sidan om just nu. Går det att få Amex med andra bolag än SAS om man har bas i Stockholm? Som sagt så går det utmärkt att resa med andra bolag än SAS för mina resor.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
Intressant lösning med två kort. Hur mycket spends på vardera kort för att man ska gå plus och få 2-4-1, hur är ditt upplägg? tänker mig amex platinium och amex premium alternativt elite. priority pass, bokningar på exklusiva restauranger och nattklubbar, lounge på ericsson globe och fasttrack är också lockande. Kör priority pass vid sidan om just nu. Går det att få Amex med andra bolag än SAS om man har bas i Stockholm? Som sagt så går det utmärkt att resa med andra bolag än SAS för mina resor.

Titta till exempel på detta upplägg som @M.K postade tidigare idag.
SAS Amex Elit eller Amex Platinum ? | Sida 7 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen