Senaste nytt

Fri kabinväska i Go Light som EBG, regler för medresenär

sweflyer

Medlem
Som Eurobonus Gold har man ju fritt handbagage i Go Light (alltså utöver den lilla väskan som skall få plats under tolen). Som jag förstår det fungerar det så utifrån att man placeras i boardinggrupp A (istället för sista boardinggruppen).

Hur fungerar det om jag bokar för två personer där bara jag är EBG? Får båda boardinggrupp A och därmed fritt handbagage?

Båda placeras väl i grupp A, men jag tror inte din medresenär egentligen får ta med en kabinväska kostnadsfritt. Jag är EBG och har flertalet gånger åkt med +1, där den personen bara haft ett personligt föremål inkluderat och möjlighet att köpa till kabinväska i appen.

Sen om det är något gate personalen hade tittat på är väl något annat..

Båda placeras väl i grupp A, men jag tror inte din medresenär egentligen får ta med en kabinväska kostnadsfritt. Jag är EBG och har flertalet gånger åkt med +1, där den personen bara haft ett personligt föremål inkluderat och möjlighet att köpa till kabinväska i appen.

Sen om det är något gate personalen hade tittat på är väl något annat..

Det är inte tänkt att det ska fungera så, det är ingen officiell förmån men när man har system som grupperar ihop sällskap i samma boardinggrupp (vilket ändå är rimligt) så blir det ju effekten.

Hela den perken är ju en fullösning egentligen därför att man fortsatt vill erbjuda prioboarding till statuskunder som reser med go light, och man vill inte patrullera den gruppen för resenärer som inte köpt väskan. Samtidigt så placeras go light utan status sist vilket gör att man inte behöver patrullera den gruppen heller om man inte absolut vill driva in lite försäljning i gaten.

Sen kan ju ett problem vara ifall man får en gate där man kontrollerar bp (och pass) och sedan får vänta i ett separat utrymme innan boarding, dvs uppföljning av boarding group är non-existent. Till exempel F-piren på ARN har sådana.

Då kan de kolla väskorna på varje pax, men det är igen en fråga om de bara tittar noga på dem med sista boarding group, eller om de faktiskt kollar om man reser ”Go Light”.

Toppen