Senaste nytt

Frankfurt-Peking dyrare än Göteborg-Frankfurt-Peking. Varför??

Julia K

Medlem
När man söker flyg från Göteborg till Asien är det ju alltid en mellanlandning någonstans i Europa. Men söker man sen flyg direkt från flygplatsen i Europa blir det till och med plötsligt dyrare. Varför?
Jag ska flyga t/r Peking och från GOT med mellanlandning i FRA kostar biljetten drygt 16k i business. Flyger jag med samma plan direkt från och till FRA får jag betala drygt 21k.
Någon som har en förklaring? o_O

Oftast är det billigare att boka en biljett med mellanlandning till samma destination än direkt. Antar att det kan vara så att man försöker konkurrera med en selling point, att det är billigare men att det tar längre tid.

Last edited:
Förenklat kan man säga att det finns flera alternativ för dig som resenär att flyga GOT-mellanlandning-PEK (= prispress) än det finns direktflyg mellan FRA-PEK (= ingen prispress).

Tar man taxi istället så skulle ingen betala mer för att åka en omväg (snarare mindre) mellan A och B bara för att det blir dyrare för taxibolaget.

Detta är ett fenomen inom flygbranschen då majoriteten vill flyga direkt och inte med mellanlandning.

Vi har ju ett bra exempel på detta med SAS och att det "alltid" är dyrare att flyga från Köpenhamn istället för oss som flyger från Norge/Sverige via Köpenhamn.

Oftast är det för att man vill targeta en marknad för att få deras resenärer att resa med sitt bolag. Tex har SAS ofta väldigt bra priser från Tyskland om du flyger med SAS Business på longhaul. Tex Hamburg har inga longhaul och dessa resenärer måste åka ner till Munchen eller Frankfurt för att åka vidare med Lufthansa, säg att det kostar 25k SEK att flyga. Det SAS gör istället är att man då sänker priset till 17k SEK om de istället väljer att flyga Hamburg-Köpenhamn-USA/Asien med SAS. Helt plötsligt börjar tyskar i Hamburg att flyga med SAS istället för Lufthansa.
Det är precis vad detta handlar om i ditt exempel, man vill få en annan marknad att åka via Frankfurt. De som redan åker från Frankfurt som start beräknas ha högre betalningsvilja för att slippa göra en mellanlandning.

Du kan läsa mer om just Köpenhamns exemplet i denna tråd
Eviga diskussionen om prissättning av biljetter med avresa från Köpenhamn / København | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

--------------------------------------------

Och till sist en liten önskan från oss moderatorer. Det är inte tillåtet med förkortningar i rubriken på trådar, av den anledningen har jag ändrat rubriken.
Mer om detta kan man läsa här
Förkortningar i trådrubriken | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

//Moderator

Tack för era svar. Ny förstår jag ju grejen men tycker ändå det är så dumt! :eek:
Och varje gång jag postar något i det hör forumet lär jag mig en ny regel som jag bryter mot. Finns alla regler samlade någonstans? Känns som jag behöver läsa på. :D

Toppen